نيويورک تايمز نوشت: روابط مدت هاي مديد قطع شده ايران و آمريکا روز جمعه تغييري مهم کرد و باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا و حسن روحاني همتاي ايراني وي با هم گفتگو کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه آمريکايي در تحليلي به قلم "پيتر بيکر" نوشت: اوباما اعلام کرد تلفني با روحاني گفتگو کرده است.

اين روزنامه آمريکايي نوشت: دکتر روحاني پس از حضور پر سر و صداي ديپلماتيک و رسانه اي در نيوريورک براي ترک آنجا عازم فرودگاه بود که اوباما در تماسي تلفني که با سرعت ترتيب آن داده شده بود با وي صحبت کرد. اوباما و دکتر روحاني موافقت کردند مذاکرات را با هدف رفع اختلاف بر سر برنامه هسته اي ايران تسريع کنند. اين دو همچنين در خصوص احتمال آشتي که خاورميانه(شمال آفريقا و غرب آسيا ) را متحول خواهد کرد ابراز خوشبيني کردند.

اوباما پانزده دقيقه پس از اين تماس تلفني در کاخ سفيد به خبرنگاران گفت: مشخص است که حل موضوع هسته اي ايران مي تواند گامي مهم و رو به جلو در رابطه جديد آمريکا و جمهوري اسلامي ايران محسوب شود رابطه اي که بر منافع دو جانبه  و احترام متقابل مبتني باشد. حل اين موضوع همچنين به تسهيل برقراري رابطه اي بهتر بين ايران و جامعه جهاني و نيز کشورهاي ديگر منطقه کمک مي کند.

بعد در حسابي در توييتر به نام آقاي روحاني اعلام شد: در خصوص موضوع هسته اي اگر خواست سياسي وجود داشته باشد ، راهي براي حل سريع اين موضوع وجود دارد. ما به آنچه از طرف آمريکا  و قدرت هاي ديگر جهان  مي بينيم در هفته ها و ماههاي آينده اميدواريم.

اين نخستين گفتگوي روساي جمهور ايران و آمريکا از سال 1979 محسوب مي شود.

اين تماس تلفني چند روز پس از آن صورت گرفت که اوباما ابراز اميدواري کرده بود در ضيافت ناهار سازمان ملل روحاني را ببيند. روحاني در اين ضيافت شرکت نکرد و بعد گفت هنوز براي ديدار با اوباما زود است. در عين حال ديدار روز پنجشنبه محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران و جان کري وزير امور خارجه آمريکا  سازنده خوانده شد.

يک مقام ارشد دولت آمريکا که به سبب حساسيت هاي ديپلماتيک خواست معرفي نشود به خبرنگاران گفت: کاخ سفيد اين هفته علاقه مندي رئيس جمهور آمريکا را به ديدار با روحاني ، به ايراني ها اعلام کرده بود." اوباما حدود ساعت دو و نيم بعد از ظهر با حضور دستياران و يک مترجم از کاخ سفيد به روحاني تلفن کرد.

اين روزنامه نوشت: اوباما صحبت خود را با تبريک انتخاب روحاني در ماه ژوئن آغاز رد. اوباما همچنين به آنچه سخنان مثبت روحاني در زمان اقامت وي در نيويورک خواند اشاره کرد. بخش عمده اين مکالمه تلفني بر اختلاف هسته اي متمرکز بود. اوباما تاکيد کرد به حق ايران براي توسعه انرژي صلح آميز هسته اي احترام مي گذارد.

اوباما در زمان اعلام خبر گفتگوي تلفني خود با روحاني گفت فقط اقدامات جدي ، شفاف و قابل تاييد در مورد برنامه هسته اي مي تواند موجب کاهش تحريم ها شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار