آنچه تنها در چند هفته گذشته غیرمحتمل می نمود این بود که برقراری روابط دوجانبه میان آیران و آمریکا بتواند آرامش و صلح را به منطقه ناآرام و بحران زده خاورمیانه بازگرداند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری تحلیلی استار ؛ این پایگاه خبری در ادامه مقاله خود تاکید کرد : پس از حدود 35 سال از روابط خصمانه میان تهران و واشنگتن ، سرانجام این دو کشور تصمیم گرفتند از طریق مذاکره و بطور صلح آمیز با یکدیگر گفتگو کنند . واشنگتن پس از سالها جنگ افروزی و فتنه گری در کشورهای خاورمیانه نهایتا وادار شد راهی را که سالهاست ایران خواستار آن است ، انتخاب کند . تهران در این سالها همواره " صلح " را بهترین راه حل برای رفع اختلافات میان کشورها مطرح کرده است . 

برخی از کارشناسان معتقدند هفته گذشته را می توان یکی از هفته های بی سابقه در امور سیاسی جهان دانست چراکه مذاکرات و گفتگوها میان آمریکا و ایران ، طی دهه های یپشین بی سابقه بوده است . این سالها آنچه میان تهران و واشنگتن وجود داشت تهدید ، تحریم و بی اعتمادی بوده است . 

کاخ سفید و هم پیمان دیرینه آن تل آویو بارها تهران را به حمله نظامی و نابودی نیروگاههای اتمی این کشور تهدید کرده اند . بیش از چهار دوره تحریم های شدید و بی سابقه از سوی غرب و دوستان بین المللی آنها علیه " جمهوری اسلامی ایران " روابط مخدوش میان تهران و واشنگتن را بیش از پیش مکدر نمود . 

با اینکه ایران و آمریکا دارای تاریخچه نه چندان مطلوبی هستند اما این دلیل نمی شود که تمامی درها برای برقراری روابط صلح آمیز میان آنان را بسته دانست . روسای جمهور ایران و آمریکا تمامی اظهارات خود را در هفته های اخیر با تمایلی جدی برای ازسرگیری مذاکرات دیده می شود . " احترام متقابل " نکته ای است که طرف ایرانی آن را محوری برای نتیجه بخش بودن مذاکرات به آن اعتقاد دارد . 

این تمایل بخصوص در موضوع برنامه هسته ای ایران با وضوح بیشتری دیده می شود . اوباما و روحانی هردو خواستار حل اختلافات بر سر فعالیت های هسته ای تهران هستند . این اختلافات بیش از ده سال در روابط آنان وجود دارد . غرب به رهبری آمریکا مدعی است برنامه هسته ای ایران می تواند تسلیحاتی شود و احتمال آن وجود دارد . با این مقامات ایرانی همواره اظهار داشته اند که برنامه هسته ای تنها با اهداف صلح آمیز انجام می گیرد و برای تولید انرژی و دارو برای بیماریهای صعب العلاج مورد استفاده قرار میگیرد . 

نویسنده در ادامه تاکید کرد : " تاریخ و قدمت درخشان " ایران نکته ای است که از سوی دولت آمریکا مورد بی توجهی واقع شده است . همین مورد همواره موجب ایجاد نوعی حسیاست در روابط آمریکا با تهران بوده است . حمایت آمریکا از رژیم مخلوع پهلوی پیش از انقلاب اسلامی ایران نیز یکی دیگر از گزینه های سیاه در پرونده واشنگتن مقابل تهران است . 

در سخنرانی " باراک اوباما " در صحن عمومی سازمان ملل برای نخستین بار از سوی یکی از روسای جمهور آمریکایی عنوان شد که کاخ سفید بدنبال " براندازی نظام " در ایران نیست . اوباما در این سخنرانی همچنین اذعان کرد که سیا در ماجرای کودتا علیه دولت قانونی مصدق در سال 1953 دست داشته است . حمایت از شاه مخلوع ایران نیز از دیگر بخش هایی بود که رییس جمهوری آمریکا در سخنان خود بطور ضمنی به آن اذعان کرد . 

" دکتر روحانی " نیز در بخشی از سخنان خود با تاکید بر حق مسلم ملت ایران برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای اظهار داشت که تهران هیچ تمایلی به ساخت تسلیحات هسته ای ندارد و از نظر مذهبی و اعتقادی نیز با چنین اقدامی مخالف است . وی همچنین گفت اختلافات بر سر برنامه هسته ای ایران می تواند با پذیرش این موضوع که تهران بدنبال سلاح هسته ای نیست از سوی غرب ، بطور مسالمت آمیز خاتمه یابد . 

برچسب ها: ایران ، آمریکا ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار