مشاور رایزنی بازرگانی سفارت ترکیه در ایران ابراز امیدواری کرد با لغو تحریم‌ها و تسهیل در روابط بانکی بین دو کشور مراودات تجاری ترکیه با ایران رقم 35 میلیارد دلار را در سال 2015 تجربه کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  سنندج ، ، چاکراوغلو در دیدار با فعالان بخش خصوصی استان کردستان با بیان اینکه صادرات نفت و پتروشیمی مهم‌ترین محصولات صادراتی ایران به کشور ترکیه است، گفت: گاز طبیعی ایران برای ترکیه و اروپا بسیار حائز اهمیت است.
وی با تأکید بر اینکه روابط تجاری ایران و ترکیه در سازمان‌های چندجانبه هم اهمیت به‌سزایی دارد، افزود: براساس آمارهای بخش تحقیقات سازمان تجارت جهانی پنج کشور چین، هند، ترکیه، کره جنوبی و آلمان بیشترین حجم مبادلات تجاری با ایران را داشته‌اند.
مشاور رایزنی بازرگانی سفارت ترکیه در ایران اضافه کرد: عمده واردات ایران نیز مطابق با تحقیقات سازمان تجارت جهانی از کشورهای چین، ترکیه، کره جنوبی، آلمان و هند بوده است.
وی با بیان اینکه حجم روابط تجاری دو کشور ایران و ترکیه در سال 2003 به میزان 2.3 میلیارد دلار بوده است، افزود: این رقم در سال 2013 به بیش از 22 میلیارد دلار رسیده است.
چاکر اوغلو با بیان اینکه مطابق رتبه‌بندی ایران رتبه سوم در روابط تجاری با ترکیه را دارد گفت: این رتبه در سال 2012 ششم بوده است، اما رتبه‌های بهتری برای آینده پیش‌بینی می‌شود.
مشاور رایزنی بازرگانی سفارت ترکیه در ایران، مهمترین محصولات صادره از ترکیه به ایران در سال 2013 را محصولات دارویی، لوازم ساختمانی، الیاف طبیعی، لوازم بهداشتی و روغن زیتون اعلام کرد و افزود: بیشترین واردات ترکیه از ایران نیز شامل گاز طبیعی، نفت خام، برق، انواع محصولات کشاورزی مانند گردو، هندوانه و خرما بوده است./س
برچسب ها: تحریم ، بازرگانی ، مراودات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.