وزير امور خارجه کشورمان كه به منظور شركت در شصت و هشتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك به سر مي‌برد، روز شنبه با وزراي امور خارجه روماني، سوريه، تركمنستان، امارات و ارمنستان ديدار و گفتگو كرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در ديدار وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و روماني كه روابط دوجانبه، تحولات منطقه و موضوعات مهم بين‌المللي مورد تبادل نظر قرار گرفت، ظريف آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي توسعه روابط دوجانبه و كار با روماني اعلام داشت. 
 
وزير امور خارجه روماني نيز ضمن تبريك به مناسبت انتصاب ظريف به عنوان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، ادامه رايزني‌هاي سياسي دو كشور، ارائه بورس‌هاي دانشجويي و همكاري‌ها و مبادلات فرهنگي را خاطر نشان ساخت.
 
وي از سخنراني دكتر روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل تمجید كرد.
 
در اين ديدار که پيرامون مسئله هسته‌اي، بحران سوريه و خاورميانه رايزني شد و طرفين ديدگاه‌ها و مواضع خود را تشريح كردند، ظريف با اشاره به مذاكرات خوب انجام شده ميان ايران و 1+5 ابراز اميدواري كرد مذاكرات به خوبي پيش برود.

وی همچنین درباره سوريه موضوع جلوگيري از جنگ، خلع سلاح شيميايي همه طرف‌ها در سوريه و ضرورت تلاش براي به نتیجه رساندن راه‌حل سياسي براي كمك به خاتمه بحران سوريه را يادآور شد.
 
وزير امور خارجه روماني نيز از آغاز مذاكرات ايران و 1+5 استقبال كرد و آن را مهم دانست.
 
در اين ديدار طرفين بر ادامه رايزني‌هاي سياسي منظم در سطوح مختلف مسئولين وزارتخانه‌هاي امور خارجه دو كشور توافق كردند.

**رایزنی وزرای خارجه ایران و سوریه پیرامون حل بحران سوریه

ظريف و "وليد معلم" وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و سوريه نيز در ديداري جداگانه آخرين تحولات جاري در سوريه و تلاش‌ها در جهت خاتمه اين بحران را مورد بررسي و تبادل نظر قرار دادند.

وليد معلم در اين ديدار آخرين وضعيت بحران سوريه و تلاش‌هاي جاري در محافل بين‌المللي براي خاتمه اين بحران را تشريح كرد و طرفين پيرامون راه‌هاي كمك به خاتمه بحران از طريق گفتگوهاي سياسي رايزني كردند.
 
در اين ديدار همچنين مناسبات و همكاري‌هاي نزديك و گسترده تهران – دمشق در كليه عرصه‌ها مرور و بر تقويت همكاري‌هاي في‌مابين تاكيد شد.
 
**آمادگی تهران برای گسترش همکاری‌ها با عشق‌آباد

وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و تركمنستان نيز در ديداری جداگانه روابط دوجانبه و همكاري‌هاي چندجانبه به‌ويژه همكاري در حوزه ترانزيت و حمل و نقل را مورد بررسي و تبادل نظر قرار دادند.
 
طرفين همچنين پيرامون تحولات منطقه از جمله مسئله افغانستان رايزني كردند. 
 
ظريف در اين ديدار با اشاره به اهميت روابط تهران – عشق آباد، بر آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي گسترش همكاري‌ها به‌ويژه در حوزه حمل و نقل و ترانزيت با توجه به ظرفيت‌هاي فراوان دو كشور تاكيد كرد.
 
وزير امور خارجه كشورمان همچنين، اشاره به سفر اخير رئيس مجلس شورای اسلامي به تركمنستان و مذاكرات اخير وزير نفت كشورمان و وزير انرژي تركمنستان زمينه‌هاي ديگر همكاري را يادآور شد.
 
وي همچنين بر اهميت كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور در تنظيم همكاري‌هاي في‌مابين تاكيد كرد.
 
وزير امور خارجه تركمنستان نيز در اين ديدار تصريح كرد: پس از استقلال تركمنستان، ايران از طريق شركت‌هاي مختلف ایرانی، اولين كشوري بود كه در طرح‌هاي زيربنایی تركمنستان از جمله خط لوله گاز و نفت و احداث جاده و بزرگراه مشاركت کرد. 
 
وي افزود: لازم است در جهت تسريع در اجراي توافقات دو كشور از جمله در زمينه‌هاي انرژي، حمل و نقل، جاده و راه‌آهن و منابع آب فعالانه‌تر عمل نمائيم و بر طراحي پروژه‌هاي جديد تمركز كنيم.
 
وزير امور خارجه تركمنستان تاكيد ‌كرد:  امنيت تركمنستان امنيت ايران و امنيت ايران امنيت تركمنستان است.
 
در اين ديدار درباره برگزاري اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور تا پايان سال جاري ميلادي و نيز ادامه رايزني‌هاي كنسولي در جهت ايجاد تسهيلات لازم و رفع موانع توافق شد.

**مسائل مربوط به ايرانيان مقيم امارات در دیدار ظریف با همتای اماراتی خود

ظریف و "شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان" وزراي امور خارجه ايران و امارات نيز در ديداري جداگانه روابط دوجانبه و همكاري‌هاي منطقه‌اي را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
 
ظريف در اين ديدار به سياست‌هاي اصولي جمهوري اسلامي ايران مبني بر اهميت به روابط با همسايگان، تقويت همكاري بر اساس احترام متقابل و منافع مشترك و حسن همجواري، روابط تاريخي ايران و امارات بر اساس علقه‌هاي فرهنگي، ديني و همسايگي را خاطر نشان ساخت.
 
وي ضرورت هموار كردن بستر لازم براي تقويت همكاري‌هاي في‌مابين از جمله همكاري‌هاي اقتصادي را يادآور شد و آن را در جهت منافع دو كشور ارزيابي كرد. 
 
وزير امور خارجه امارات نيز در اين ديدار ضمن تبريك مجدد به مناسبت انتصاب ظريف به سمت وزير امور خارجه، به اهميت روابط دو كشور اشاره كرد و افزود: براي ما ايران با ثبات، پيشرفته و شكوفا بسيار مهم است. 
 
وي گفت: بايد با ايجاد زمينه‌هاي لازم بتوانيم سطح و روابط تجاري دو كشور را افزايش دهيم.
 
در اين ديدار كه مسائل مربوط به ايرانيان مقيم امارات مطرح شد، طرفين توافق كردند كه مسائل مربوطه در كميته كنسولي مورد بررسي و حل و فصل قرار گيرد.
 
در اين ديدار وزراي امور خارجه دو كشور متقابلا از یکدیگر براي سفر به كشورهاي متبوع خود دعوت كردند.


**مناسبات تهران-ایروان در دیدار ظریف با وزیر امور خارجه ارمنستان مورد بحث قرار گرفت


ظريف همچنين در ديدار جداگانه با وزير امور خارجه ارمنستان، مناسبات تهران – ايروان را به لحاظ رابطه تاريخي ايران و ارامنه مهم خواند.
 
وي گفت: ما مصمم به حفظ، توسعه و تقويت مناسبات دوجانبه و چندجانبه با ارمنستان هستيم.
 
ظريف همچنين به همكاري‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، پارلماني، توريزم و پروژه‌هاي مشترك دو كشور اشاره كرد.

وزير امور خارجه ارمنستان نيز در این ديدار با تاكيد بر اينكه روابط دوجانبه در سطح بسيار بالايي قرار داشته و مبادله هيئت‌ها در بالاترين سطوح ادامه دارد، به اهميت پروژه‌هاي مشترك اقتصادي دو كشور از جمله در زمينه‌هاي برق، راه‌آهن و امور عمراني كه اهميت دوجانبه و منطقه‌اي دارد، اشاره كرد.

وي از همكاري‌هاي فرهنگي و پارلماني دو كشور ابراز خرسندي كرد.
 
در اين ديدار كه مسئله هسته‌اي و بحران سوريه نيز مورد بررسي قرار گرفت، وزير امور خارجه ارمنستان با تاكيد بر ضرورت حل مسئله هسته‌اي، از آغاز مذاكرات ايران و 1+5 استقبال كرد.
 
در اين ملاقات طرفين بر ادامه تماس‌ها و رايزني‌ها تاكيد كردند.
 
**ادامه مذاکرات وزاری خارجه ایران و آرژانتین در ژنو

ظريف و "هكتور ماركوس تيمرمن" وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و آرژانتين نيز طي ديداري پيرامون نحوه اجراي يادداشت تفاهم منعقده ميان دو كشور گفتگو و تبادل نظر كرده و توافق کردند ادامه مذاكرات دو كشور در نيمه اول نوامبر در ژنو ادامه پيدا كند.

انتهای پیام/
 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار