عضو هيئت همراه رئيس‌جمهور در سفر به نيويورك گفت: دور بعدي مذاكرات ايران و 1+5 در سطح وزراي امور خارجه برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، احمدرضا دستغيب نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نماينده شيراز كه در جريان سفر رئيس‌جمهور به نيويورك وي را همراهي مي‌كرد، در حاشيه جلسه علني امروز با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آنان پاسخ داد.  
 
وي در پاسخ به اين پرسش پاسخ باشگاه خبرنگاران كه سطح مذاكرات دور بعدي ايران و 1+5 كه 23 و 24 مهر ماه در ژنو برگزار خواهد شد، در چه سطحي است گفت: نشست 1+5 با ايران همان طور كه با وزراي امور خارجه شروع شد ادامه پيدا خواهد كرد.  
 
دستغيب تاكيد كرد: سطح مذاكرات ايران و 1+5 در نشست آتي ژنو در سطح وزراي امور خارجه خواهد بود.
 
وي در ادامه به رفتار برخي منتقدين به هنگام ورود حجت‌الاسلام و المسلمين روحاني از فرودگاه مهرآباد اشاره كرد و گفت: فضاي نقد باز بوده و نقد و انتقاد محترم است و هر كدام از جريانات مي‌توانند نقد خودشان را داشته باشند.
 
نماينده شيراز اظهار داشت: ولي آن چه در 24 خرداد اتفاق افتاد تغيير روشي بود كه خواستار بودند در ديپلماسي اعمال شود.
 
وي افزود: بنابراين روش اعتدالي كه آقاي روحاني در مذاكرات به كار گرفتند روش جديدي است كه طبيعتا مورد اقبال همه قرار گرفته است و اين روش ممكن است منتقدين داخلي و خارجي داشته باشد.  
 
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خاطر نشان كرد: بايد متوجه اين موضوع باشيم كه اگر نقدي انجام مي‌دهيم نقد منصفانه بوده و با در نظر گرفتن همه شرايط و كليات سفر باشد.
 
وي اظهار داشت: اقدامات خودسرانه يا خارج از قانون مي‌تواند آسيب‌هاي جدي داشته باشد و يك خوراك تبليغاتي براي رسانه‌هاي خارجي فراهم مي‌كند.  
 
وي با بيان اين كه هيچ كس با نقد منصفانه مخالفتي ندارد تصريح كرد: هم مجلس، هم مردم و هم گروه‌هاي سياسي بايد در مسير مذاكره در فعاليت‌هاي خارجي دولت را ياري كنند و البته نظر خودشان را نيز بگويند.

عضو فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت در ادامه به آينده روابط ايران و آمريكا اشاره كرد و گفت: همان طور كه مردم مي‌دانند و روساي جمهور ايران و آمريكا نيز به آن اشاره كردند خاطره خوبي از ايالت متحده نداريم و يك ديوار بزرگ بي اعتمادي وجود دارد.
 
وي افزود: 28 مرداد يكي از مصاديق اين بي اعتمادي است، جريان جاسوسي، موضوع طبس، 8 سال جنگ تحميلي، به كارگيري سلاح‌هاي شيمياي توسط صدام،‌حمايت از گروه‌هاي منافقين از جمله اقدامات خصمانه‌اي است كه آمريكا عليه ايران داشته هم چنين خطا قرار دادن ايران به عنوان محور شرارت توسط آمريكايي‌ها از مصاديق اين بي اعتمادي است.  
 
دستغيب تصريح كرد: معتقدم زمان زيادي لازم است تا اين ديوار بي‌اعتمادي برطرف شود ولي به جهت دفاع از منافع ملي جمهوري اسلامي در صورتي كه تغييري در ساختار آمريكا صورت بگيرد، متناسب با تغيير رفتار آن‌ها اين امكان براي ايجاد شرايط جديد وجود دارد.  
 
عضو فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت تاكيد كرد: اما فاصله زيادي با اين موضوع خواهيم داشت و ديپلماسي گام به گام ان شالله انجام خواهد شد.  
 
عضو هيئت همراه رئيس‌جمهور در سفر به نيويورك در ادامه به تماس تلفني و اين كه آيا از طرف جمهوري اسلامي ايران بوده است يا از سوي آمريكا گفت: بايد اهميت سفر بيشتر از اين موضوعات مد نظر باشد.
 
وي افزود: كليت سفر آقاي روحاني و هيئت همراه نشانگر عزت، اقتدار و تداوم مواضع و آرمان‌ها و اصولي است كه مد نظر رهبري بوده و خواسته مردم است.  
 
دستغيب تصريح كرد: بايد كليت اين سفر را در نظر گرفت و سخناني كه آقاي روحاني در مجمع عمومي با صلابت و موضع اقتدار مطرح كرد.  
 
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اين كه معمولا حاشيه‌ها پررنگ تر از متن مي‌شود گفت: در ارتباط با تماس تلفني ترديدي وجود ندارد كه تماس از طرف كاخ سفيد و اوباما بود.  
 
وي افزود: اگر چه در طول اين روز مكررا خواستار مذاكره بودند به جهت اين كه نتيجه آن مشخص نبود و هنوز زمان نياز بود براي تدبير در اين حوزه اين تماس به قطع يقين از سوي آقاي اوباما و كاخ سفيد صورت گرفت.  
 
وي افزود: اين موضوع در رسانه‌ها پررنگ شده و حاشيه‌ها معمولا پررنگ تر از متن هستند.  
 
وي در ادامه به جايگاه جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد و گفت: ايران به دنبال ناديده گرفتن ساير كشورها نيست اما به لحاظ آن كه ايران جايگاه ويژه‌اي در منطقه دارد طبيعتا با كشورهايي كه تاثيرگذاري بيشتري در مناسبت بين المللي دارند به آن‌ها توجه خواهد كرد.  
 
اضافه مي‌شود حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحاني رئيس‌جمهور كشورمان روز دوشنبه هفته گذشته به منظور شركت در 68 امين اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد در راس هيئتي بلند پايه تهران را به مقصد نيويورك مقر سازمان ملل متحد ترك كرد.  
 
سفر رئيس‌جمهور كشورمان 5 روز طول كشيد در طول اين سفر گفتگوي تلفني روساي جمهور دو كشور ايران و آمريكا و ديدار وزيران امور خارجه دو كشور براي اولين بار يكي از نكات حائز اهميت اين سفر بود كه مورد توجه رسانه‌ها و محافل سياسي جهان قرار گرفت.  
 
هم چنين در اين سفر سيد احمدرضا دستغيب نماينده شيراز و نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس و سيامك مره صدق عضو كميسيون بهداشت و درمان و نماينده كليميان در مجلس شوراي اسلامي رئيس‌جمهور را همراهي مي‌كردند.  
 
حجت‌الاسلام حسن روحاني صبح روز گذشته با استقبال علي اكبر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري و اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور وارد تهران شد. 

انتهاي پيام/
برچسب ها: مذاکره ، ایران ، وزرا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار