به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،به نقل از فارس، برای نخستین بار، یک شرکت فراساحلی ایران موفق شد بدون کوچکترین تاخیری و مطابق با برنامه زمان بندی اولین کشتی نفتکش افراماکس ۱۱۳ هزار تنی را زمستان سال گذشته در مراسمی رسمی تحویل شرکت ملی نفت ونزوئلا دهد.
در این بین با توافق بین دو طرف، مقرر شده بود برای ساخت و تحویل این کشتیهای نفتکش ۴۲ میلیون یورو به عنوان پیش پرداخت شود، ضمن آنکه هزینه قرارداد هر یک از نفتکشها حدود ۵۷ میلیون یورو است. با این وجود، پس از تحویل اولین کشتی نفتکش توسط ایران به ونزوئلا، این کشور نفتخیز عضو سازمان اوپک از پرداخت مطالبات نفتی خود به ایران به دلایل نامشخصی خودداری کرده است.
تاخیر ونزوئلا در پرداخت منابع مالی حاصل از کشتیهای نفتکش،حتی مورد مذاکرات مستقیم محمود احمدینژاد رئیس جمهوری سابق ایران و نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا در حاشیه اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در مسکو هم قرار گرفته بود.
با این حال، مسئولان صدرا از طلب حدود ۲۱ میلیون دلاری از شرکت ملی نفت ونزوئلا خبر داده و تاکید میکنند: این مبلغ بخشی از تعهدات مالی ونزوئلا بابت ساخت سه کشتی نفتکش باقیمانده است.
سلمان ضربی مدیر کارخانه کشتیسازی جزیره صنعتی صدرا در گفتگو با مهر با اشاره به امتناع ونزوئلا از تحویل کشتی های نفتکش ساخته شده توسط ایران، گفت: ونزوئلائی ها به دلایل نامشخصی کشتی نفتکش را تحویل نمی گیرند و در این بین پیگیریهای حقوقی در جریان است.
این مقام مسئول با بیان اینکه بابت کشتی نفتکش افراماکس ۲۱ میلیون یورو از ونزوئلا طلبکار هستیم، تصریح کرد: در صورت رفع مشکلات موجود و تحویل کشتی به ونزوئلا بخش عمده مشکلات صدرا رفع میشود.
تا پیش از این بزرگترین کشتیهای نفتکش ساخت ایران از ۲۴ هزار تن ظرفیت برخوردار بوده و به اعتقاد کارشناسان فراساحل با ساخت یک کشتی نفتکش ۱۱۳ هزار تنی انقلابی در صنعت کشتی سازی ایران به وقوع پیوسته است.
این کشتیهای نفتکش دارای ۲۵۰ متر طول ، ۴۴ متر عرض، ۲۱ متر ارتفاع و ۱۴.۸ متر آبخور بوده و برای ساخت این نفتکشها ۱۷۷ بلوک مختلف، هر یک به وزن تقریبی ۲۰۰ تن ساخته میشود که پس از ساخت این بلوکها در حوضچه خشک به هم متصل میشوند.