متخصص ناباروری پزوهشکده علوم تولید مثل استان یزد گفت:آمار بالای سزارین در میان زنان ایرانی نشان می‌دهد هنوز هم تصور زنان از وضع حمل طبیعی همانند گذشتگان است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 

دکتر کلانتر اظهارداشت: درحالی که ترس از نظر پزشکان علت مهم فرار از زایمان طبیعی به‌حساب می‌آید، زنان باردار خاطره‌های مادران و مادربزگ‌هایشان را از این نوع زایمان در پس ذهنشان دارند و در واکنش به پزشک خود برای زایمان به شکل طبیعی جواب «نه» می‌دهند زنانی که تصورشان از ماما بیشتر به قابله‌ها نزدیک است و فکر می‌کنند.
وی بیان کرد:اما پزشکان بر تخصصی و بی‌درد شدن زایمان طبیعی تاکید دارند و در مقابل از نیمه‌جان شدن هنر: براساس آمارهای موجود درحال حاضر 95 درصد حاملگی‌ها به عمل سزارین ختم می‌شوند.و دیر یا زود، علم و هنر مامایی در ایران، به حال نیمه جان و در گوشه بماند.

این متخصص زنان و زایمان یادآور شد: به‌رغم ترس زنان از زایمان طبیعی پزشکان اعتقاد دارند تلاش زیادی برای کاهش درد در این نوع زایمان صورت گرفته است

.

کلانتر گفت: در قدیم خونریزی‌های شدید از یک طرف و نبود سازمان انتقال خون از طرفی باعث مرگ تعدادی از بیماران می‌شد که در این بین مسمومیت‌های حاملگی نیز ازجمله علل مرگ و میر نوزادان و مادران بود.
ایران رتبه دوم سزارین را دارد

کلانتر اظهارداشت:این دغدغه‌ها در شرایطی مطرح شده است که ایران پس از برزیل رتبه دوم را در آمار سزارین‌های جهان داراست.

وی خاطر نشان ساخت: درحالی که به گفته مسئولان جمعیت مامایی ایران 50 هزار مامای تعلیم‌دیده در سطح کشور و حتی دورافتاده‌ترین مناطق حاضر به ارائه خدمت‌ هستند،با این حال به‌رغم گفته‌های مشاور مامایی وزیر بهداشت و اشاره او در اردیبهشت‌ماه سال جاری به تدوین بسته «ساماندهی زایمان طبیعی»، روند زایمان طبیعی همچنان رو به کاهش است.

 درحال حاضر نیز به گفته روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان و گیلان این دو شهر به ترتیب دارای بالاترین رتبه زایمان طبیعی و بالاترین رتبه سزاین هستندوبعد از آن استان یزد در رتبه پنجم قرار دارد./س

 
برچسب ها: امار ، سزارین ، در کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.