بخشدار امامزاده عبدالله(ع) شهرستان آمل از آغاز کوچ عشایر به مناطق گرمسیری مهدی‌شهر و سمنان خبر داد.

عسگری‌پور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری با اشاره به اینکه این عشایر در مناطق کوهستانی نشل و خرم در فصل تابستان اسکان یافته بودند،اظهار داشت:این عشایر هم اکنون با آغاز فصل سرما به مناطق قشلاقی مهدی‌شهر و سمنان نقل مکان می‌کنند.

وی با اعلام اینکه چرای دام این عشایر از 20 تیرماه آغاز می‌شود،افزود:20 هزار راس گوسفند در فصل گرم سال از چرای این مناطق استفاده می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه این قشر هر ساله از مهدی‌ شهر سمنان،دماوند،فیروزکوه و دامداران شهرستان آمل به این مناطق کوچ می‌کنند،بیان کرد:مناطقی که برای عشایر برای کوچ تابستانی لحاظ شده است خود دارای مردمی دامدار با حدود هشت تا 10هزار راس دام است.

بخشدار امامزاده عبدالله(ع) تصریح کرد:این دامداران یکجانشین نیز از این مراتع بعنوان چرای دام خود استفاده می‌کنند و در این مدت روزانه 4 تن شیر، 200 تن گوشت و 20تن پشم حاصل زحمات این قشر حاصل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مناطق هدف عشایر 98 کیلومتر با مرکز بخش فاصله دارد،تصریح کرد: 50 کیلومتر از این مسیر خاکی است که در سال گذشته با اعتبار یک میلیارد و 500 میلیون تومانی در دست اقدام برای راه و پل‌سازی است.

وی تصریح کرد:این امر به منظور افزایش ماندگاری اهالی و دامداران در این منطقه صورت گرفته است./س

برچسب ها: کوچ ، عشایر ، گرمسیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.