مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم گفت: بیش از 70 درصد محصول خرمای امسال قابلیت صادرات به کشورهای دیگر را دارد .

زنگی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود : امسال بیش از 50 هزار تن خرمای مرغوب در بم تولید شد که نسبت به سال قبل 30 درصد کاهش داشته است .

وی علت کاهش محصول را گرمای زیاد هوا و در نتیجه خشکیدگی خوشه ها و سبک شدن وزن خرما عنوان و خاطرنشان کرد : وزش بادهای گرم و کم شدن رطوبت نسبی هوا نیز بر محصول امسال تاثیر گذار بود .

زنگی با اشاره به اینکه کارشناسان به دنبال راه حل مناسبی برای مقابله با این مشکلاتند، استفاده از پوشش‌های حصیری پلاستیکی و کنفی بر روی خوشه‌ها، میان کاری یونجه و سورگوم، استفاده از کودهای دامی برای حفظ رطوبت خاک، ایجاد باد‌شکن برای جلوگیری از خسارت بادهای شدید و استفاده از کودهای مناسب برای افزایش مقاومت درختان را از جمله راهکارها برشمرد.

مدیرجهاد کشاورزی بم خواستار سرمایه گذاری برای فرآوری خرما در این منطقه شد و افزود : از خرما فرآورده هایی مانند شیره خرما، سرکه ، خمیر، قند ، عسل و چیپس خرما تهیه و از شاخه های آن در صنعت استفاده می شود .

زنگی همچنین از امکان ذخیره بیش از 200 هزار تن خرما در سردخانه های شهرستانهای شرقی استان خبر داد و گفت:بیش از 160 سردخانه کار نگهداری محصول خرما را در شرق استان بر عهده دارند .

وی یادآور شد : شهرستان بم از نظر سطح زیر کشت با بیش از هزار هکتار جزو شهرستان های برتر تولید کننده و از نظر کیفیت رتبه اول را در کشور دارا است که متوسط عملکرد آن در شرایط مساعد 9 تن در هکتار است ./س

برچسب ها: خرمان ، صادرات ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.