سرانه مصرف چاي درکشور 110 هزار تن است که 70 درصد آن از طريق قاچاق تامين مي شود.

 
ابويي معاون پيشگيري ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درگفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: در رابطه با بحث چاي مورد نياز کشور نزديک به 20 سال است که ما مواجه با قاچاق چاي بويژه انواع چاي معطر به دليل اختلاف بين وزارت بهداشت و سازمان ملي استاندارد در خصوص استفاده از اسانس هاي مربوط به معطر کردن چاي هستيم.
 
ابويي ادامه داد: اين مشکل به گونه اي بود که حتي براي معطر کردن چاي هاي توليد داخل و چاي هاي وارداتي که در داخل کشور بسته بندي مي شوند با چالش جدي مواجه بوديم.
 
ابويي با بيان اينکه بخش عمده چاي مصرفي کشور داراي اسانس هستند تصريح کرد: وزارت بهداشت چند سال قبل 1 تا 2 اسانس را که کاملا بطور طبيعي تهيه مي شوند با فرستادن نمايندگان خود به شرکتهاي توليد کننده مورد بررسي قرار داده و از مجموع توليدات مربوطه 1 تا 2 اسانس را براي مصرف مورد تاييد قرار داده است.
 
معاون پيشگيري ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد: علي رغم تاييد وزارت بهداشت متاسفانه اين 2 اسانس مورد تاييد سازمان ملي استاندارد قرار نگرفت و اين معزل همچنان براي معطر کردن چاي داخلي و حتي چاي هاي وارداتي که در کشور بسته بندي مي شوند تا هفته گذشته ادامه داشت.
 
وي  در خصوص جلسه هفته گذشته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در رابطه با بحث چاي تصريح کرد: اين جلسه با حضور رئيس سازمان غذا و دارو، نماينده سازمان ملي استاندارد ايران، مسئول سازمان چاي شمال کشور و مسئول اتحاديه ي چاي کشوري در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار و مقرر شد که اين اسانس هاي مورد تاييد وزارت بهداشت از سوي سازمان ملي استاندارد براي معطر سازي چاي داخلي و چاي هاي وارداتي مورد تاييد قرار بگيرد.
 
ابويي تاکيد کرد: براساس اين موافقت همه نمايندگي هاي مجاز چاي خارجي مانند احمد و دوغزال که چاي وارداتي را در کشور بسته بندي مي کنند از اين پس با استفاده از اين 2 اسانس مورد تاييد مي توانند اقدام به معطر کردن چاي وارداتي به داخل کشور کنند.
 
ابويي بيان کرد: چاي معطر مصرفي در کشور  بخش عمده ي قاچاق چاي را به خود اختصاص داده که توافق انجام شده براي معطر سازي چاي داخلي و چاي وارداتي نقش مهمي در کاهش قاچاق اين محصول به کشور دارد.
 
وي با اعلام اينکه سرانه مصرف سالانه چاي در کشور بالغ بر 110 هزار تن است گفت: اين محصول علاوه بر آنکه جنبه کشاورزي و توليدي دارد مي تواند نقش مهمي در بازسازي کارخانجات توليد چاي و حتي صادرات اين محصول داشته باشد.
 
ابويي ادامه داد: رقم قاچاق چاي در سالهاي گذشته حدودا بين 45 تا 50 هزار تن است که بخشي از آن به صورت مسافري، ملواني و يا از طريق مرز نشينان وارد کشور مي شود.
 
 معاون پيشگيري ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد برنامه هاي اين ستاد در رابطه با موضوع قاچاق چاي گفت: طي 2 تا 3 سال گذشته با تشکيل کار گروه ويژه چاي اقدامات مهمي در اين رابطه به مرحله اجرا گذاشته شده از مجموع 110 هزار تن چاي مصرفي کشور 65 هزار تن آن وارداتي بوده که مجوزهاي لازم براي بسته بندي اين ميزان چاي وارداتي به نمايندگي هاي آنها در داخل کشور داده شده است.
 
وي خاطرنشان کرد: 25 هزار تن از چاي مصرفي توليد داخل و حدود 25 هزار تن آن مربوط به واردات به روش مسافري، ملواني و از طريق مرز نشينان است اما در مجموع حدود 70 درصد چاي مصرفي کشور از طريق قاچاق اين محصول تامين مي شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: چای ، مصرف ، قاچاق ، سرانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار