السفير لبنان در گزارشي به نقل يک مقام اروپايي نوشت: فرانسه مي خواهد روابطش با ايران را بهبود بخشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه السفير چاپ لندن در مقاله اي به قلم "مارلين خليفه" نوشت:‌ اروپا در منطقه ما هيچ اولويتي ندارد. شايد سوريه، براي فرانسه، انگليس و برخي کارشناسان اروپايي و ديپلمات هاي فعال در منطقه جنوب مديترانه اهميت داشته باشد، اما پرونده هاي خاورميانه در اولويت آمريکا است به خصوص پرونده سوريه و فلسطين و اسراييل و پرونده ايران نيز مشترکا از اولويت هاي آمريکا و اروپاست به خصوص اينکه دو طرف(اروپا و آمريکا) در پنج بعلاوه يک حضور دارند.  اين روزها در سطح مقامات عالي اتحاديه اروپا، صحبت هايي درباره ايران گفته مي‌شود که غافلگير کننده است به خصوص در پارلمان اروپا. اين فضاي مثبت ايجاد شده، نشان دهنده بازنگري سياست هاي اروپا براي نزديک شدن به پرونده هاي منطقه است.

نويسنده ادامه داده است: آنچه نمي‌تواند به راحتي آن را درک کرد، موضع فرانسه است که گشايشي بي سابقه در مقابل ايراني ها نشان داد. فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه با حسن روحاني، رئيس جمهور ايران در نيويورک ديدار کرد. يک ديپلمات اروپايي کهنه کار در بروکسل که نامش فاش نشد، در اين خصوص به السفير گفت:  اولاند و تيم او تمايل دارند، به ايران نزديک شوند. اميد به عادي سازي احتمالي روابط براي فرانسوي ها مهم است. به گفته اين ديپلمات، فرانسه دوست ندارد اين برداشت ايجاد شود که در پيوستن به مرکب آمريکا تاخير داشته است. ديدار اولاند و روحاني نيز با هدف در دست گرفتن زمام امور، خيلي سريع برگزار شد. 

اين ديپلمات مي‌گويد: در داخل فرانسه اين خواسته وجود دارد که در روابط با کشورهاي موازنه ايجاد شود، تا کشورهاي اروپايي در روابط خود با کشورهاي عربي به عربستان، قطر و امارات محدود نشوند، کشورهايي که در دوره نيکلا سارکوزي، محورهاي سياست هاي عربي فرانسه بودند. 

در ادامه اين مقاله آمده است: فضاي تغيير رويکرد در برابر ايران بر همه اروپا به خصوص پارلمان آن حاکم است. يک عضو چپگراي پارلمان اروپا، در اين خصوص مي‌گويد بايد با دولت جديد ايران، تعامل کنيم. 

يک عضو راستگراي پارلمان اروپا نيز در اين خصوص گفت: اگر بخواهيم مسئله سوريه را حل و فصل کنيم، بايد ايراني ها را شريک قرار دهيم. پيشتر نيز در جنگ افغانستان در سال 2001 و بعد از اتمام عمليات برضد طالبان، ايران و آمريکا گفتگو کردند و ايراني ها بخشي از گروه تماس را تشکيل دادند. 

اين عضو پارلمان اروپا با تاکيد بر ضرورت ايجاد روابط درست با ايران گفت: شريکان ما در کشورهاي خليج فارس بايد بدانند که فقط آنها بر سر ميز مذاکره حضور ندارند، آنها بايد بفهمند که دستيابي به هرگونه راه حلي درباره سوريه بدون صحبت کردن با ايران، غيرممکن است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار