کتاب «لذت نقد» در سال 1389 برای نخستین بار چاپ شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از سایت روایت‌فتح و ساقی، کتاب «لذت نقد» در سال 1389 برای نخستین بار چاپ شد. این اثر عمده نقد‌ها، ضدیادداشت‌ها و مقالاتی درباره سینمای ایران است که از سال 1368تا 1389 در مجلات، روزنامه‌ها و کتاب‌های مختلف توسط مسعود فراستی نوشته و پس از سال‌ها در این کتاب گنجانده شد. کتاب «لذت نقد» قرار است در پانزدهمین روز مهر ماه با حضور منتقدان در فرهنگسرای اندیشه نقد شود.

بخش نخست کتاب «لذت نقد» شامل نقد 40 فیلم سینمایی ساخته شده با موضوعات هشت سال دفاع‌مقدس و مسایل اجتماعی ایران است. در میان این نقدها می‌توان نقد وارده بر آثار کارگردانی مانند  ابراهیم حاتمی‌کیا، محسن مخملباف، داریوش مهرجویی، عباس کیارستمی، علی حاتمی،‌ مسعود کیمیایی، بهرام بیضایی، علیرضا داودنژاد، مجید مجیدی، محمدعلی نجفی، کیانوش عیاری، سعید ابراهیمی‌فر، واروژ کریم‌مسیحی، رسول ملاقلی‌پور، رخشان بنی‌اعتماد، بهمن فرمان آرا و محمدرضا اصلانی را دید.

مسعود فراستی در مقدمه کتاب آورده است «نوشته‌های کتاب به باور من قابل طرح‌ اند و دفاع‌؛ و بی‌ربط به امروز و مسایل آن نیستند. فردا را نمی‌دانم. به لحن تند برخی نقد‌ها هم دست نزدم. به گمانم برآمده از آن سال‌هاست و آن کار‌ها؛ و نیز بازتاب نویسنده است.»

«کلوزآپ»، «زندگی و دیگر هیچ»، «زیر درخت زیتون»، آثار عباس کیارستمی، «هزار دستان» و «مادر» فیلم‌های علی حاتمی، «سرب»،‌ «گروهبان»، «ردپای گرگ»، «محاکمه در خیابان» از مسعود کیمیایی، «باشو غریبه کوچک»، «مسافران»، آثار بهرام بیضایی، «نیاز» و «بچه‌های بد»، از علیرضا داوودنژاد، «بچه‌های آسمان»، «رنگ خدا» و «آواز گنجشک‌ها»، به کارگردانی مجید مجیدی نمونه دیگر فیلم‌های منتخب فراستی برای نقد در این کتاب است.

بخش دوم این کتاب شامل ضد یادداشت‌هایی است که محتوای آن به نقد‌های وارده بر فیلم‌های پخش شده در جشنواره نهم و دهم فیلم فجر باز می‌گردد. نویسنده در نقد این آثار مروری اجمالی بر آثار دارد و به بیان نکاتی کلی از فیلم‌ها اکتفا می‌کند.

بخش پایانی این کتاب نیز به هشت مقاله با عنوان‌های «سینما، فرهنگ و هویت»، «سینما هویت و نقد»، «سینمای ملی سینمای جهانی»، «علیه نمادسازی و معناگرایی»، «علیه سینمای جعلی»، «علیه بیننده –آفرینده»، «سینمای جنگ و دفاع در جنگ و صلح» و «نقد؛منتقد؛عامل» اخلال اختصاص دارد. 

کتاب «لذت نقد» سال 1389 در قطع رقعی و 680 صفحه با شمارگان2200 نسخه و بهای 140 هزار ریال از سوی نشر ساقی منتشر شد و در سال 1390 به چاپ دوم رسید./ي2
برچسب ها: کتاب ، نقد ، لذت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار