نخست وزير سوريه برآوردهاي اوليه از خسارات ناشي از 30 ماه حملات تروريستي گروههاي مسلح به زيرساختهاي اين کشور در بخشهاي دولتي و خصوصي را حدود 16 ميليارد دلار اعلام کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) به نقل از "وائل حلقي" در مجلس سوريه اعلام کرد: خسارات در بخشهاي دولتي و خصوصي به علت اقدامات تروريستي تا امروز که امکان افزايش آن نيز وجود دارد 2900 ميليارد ليره (شانزده و نيم ميليارد دلار) برآورد شده است.

وي افزود دولت در پي تدوين طرح بازسازي است که با مهارتها و توانايي‌هاي ملي به اجرا در خواهد آمد.

حلقي گفت: شايد از برخي کشورهاي دوست درخواست شود با پرداخت وام به سوريه کمک کنند.

نخست وزير سوريه افزود طرح بازسازي نيز در سه مرحله "فوري ، ميان مدت و بلند مدت به اجرا گذاشته خواهد شد. مرحله اول فوري و سريع است و زيرساختهاي خسارت ديده به صورت جزيي بازسازي خواهند شد. در مرحله ميان مدت نيز برخي زيرساختها به صورت کامل ترميم خواهد شد و در مرحله بلند مدت نيز همه ويراني هاي ناشي از اقدامات گروههاي مسلح بازسازي مي شود."

حلقي تصريح کرد کار بازسازي زماني که ثبات و امنيت به کشور بازگردد آغاز خواهد شد.

نخست وزير سوريه افزود بخش انرژي که حامي بودجه عمومي بود امروز بيش از بخشهاي ديگر ارز خارجي را به خود اختصاص داده است.

وي خاطر نشان کرد: پالايشگاه حمص با ظرفيت 10 درصد و پالايشگاه بانياس در غرب کشور با 80 درصد ظرفيت فعال هستند که بخشي از نيازهاي ملي را برآورده مي کنند و بخش زيادي از انرژي نيز از طريق قراردادهاي ويژه از کشورهاي دوست تأمين مي شود.

اکثر بخشهاي اقتصادي سوريه از اين منازعه به شدت متضرر شده و سرمايه گذاريها و گردشگري و تجارت خارجي به حد صفر رسيده است.

بشير رياض يازجي وزير گردشگري سوريه گفته بود خسارات بخش گردشگري در سوريه به 300 ميليارد ليره ( يک و نيم ميليارد دلار آمريکا ) رسيده است.

خسارات بخش صنعتي در سوريه نيز صد ميليارد ليره ( 500 ميليون دلار) اعلام شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار