با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، جلسه ی ستاد ساماندهی امور جوانان خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، علی اصغر رشید در این جلسه، آسیب شناسی و بررسی میزان اثربخشی طرح های اجرا شده در حوزه ی جوانان را ضروری دانست و از اداره کل ورزش و جوانان استان خواست تا با فعال کردن واحد پژوهش خود، نسبت به آنالیز اطلاعات و ارایه ی آن در جلسه های آتی ستاد اقدام کنند.

وی با بیان این که طبق آمار ارایه شده 51 درصد طلاق ها در پنج سال اول زندگی رخ می دهد، تاکید کرد: نتیجه ی تجزیه و تحلیل این برنامه ها و صرف اعتبارات برای اجرای آن ها بایستی افزایش آگاهی جوانان و ثبات بنیان خانواده های نوپا باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی به افزایش 8 درصدی ثبت طلاق و کاهش 4.9 درصدی ثبت ازدواج در استان طی شش ماهه ی اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و گفت: از متولیان امر انتظار می رود نسبت به ارایه ی آمار تحلیلی، بررسی جدی وضعیت کنونی طلاق و ازدواج در استان و ارایه ی ریشه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن در جلسه ی بعد اقدام کنند.

رشید نقش رسانه ها در ایجاد شرایط کنونی و نیز بهبود آن را غیرقابل انکار دانست و اظهار داشت: ماهواره ها و برخی فیلم ها و سریال های داخلی نیز با نشان دادن جذابیت های ظاهری و زندگی تجملاتی، ناخوداگاه زمینه ساز این امر بوده اند.

وی ابراز امیدواری کرد: با همت و همدلی دستگاه های دخیل در فرهنگ سازی موجبات تغییر نگرش عمومی و افزایش ثبات خانواده ها فراهم شود.

در ادامه ی جلسه صدیقه خدیوی، مدیرکل دفتر زنان و خانواده ی استانداری خراسان رضوی ضمن ارایه ی گزارشی پیرامون اقدامات انجام شده از سوی دستگاه ها با هدف ترغیب جوانان نسبت به ازدواج، به جشن های مزدوجین برای چهارهزار نفر با رویکرد آموزش ، مشاوره ی قبل از ازدواج برای هشت هزار نفر و دوره های آموزش برای زوج ها جوان اشاره کرد.

وی گفت: مشاوره حین ازدواج برای هشت هزار و 200 نفر، مشاوره پس از ازدواج برای هشت هزار و 500 نفر و همایش های سه گانه ی «تا انتخاب» برای دانشجویان مجرد استان از دیگر برنامه های اجرا شده است.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده ی استانداری خراسان رضوی در خصوص اجرای طرح ملی مطلع مهر گفت: در این طرح کسانی که کمتر از پنج سال از ازدواج شان می گذرد بایستی 34 ساعت آموزش ببینند.

به گفته ی وی تاکنون 24 هزار نفر در دوره های آموزشی طرح رحمت که رویکرد تحکیم خانواده با مبانی دینی دارد، شرکت کرده اند.

سید حسین نیری مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی نیز ضمن ارایه ی گزارشی از وضعیت ازدواج و طلاق در استان با بیان اینکه 30.8 درصد از طلاق ها مربوط به دوران عقد بوده است؛ گفت: از مجموع طلاق های ثبت شده در استان در شش ماه ی اول امسال، 84.9 درصد مربوط به جامعه ی شهری و بقیه مربوط به روستاییان است.

وی ادامه داد: شهرستان های بردسکن، جغتای و قوچان بیشترین و زاوه، رشتخوار و فیروزه کمترین میزان ازدواج ثبت شده را در این مدت داشته اند.

مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی میانگین سن ازدواج زوج و زوجه در استان را به ترتیب 26.1 و 22.1 اعلام و اضافه کرد: این سنین برای طلاق به ترتیب 33.4 و 28.7 می باشد.

وی ضمن تحلیل آمار ازدواج ها و طلاق های ثبت شده بر حسب اختلاف سنی زوجین اظهار داشت: بیشترین آمار ازدواج ها و طلاق ها در مدت یادشده مربوط به مواردی بوده است که زوج و زوجه هم سن بوده اند.

گفتنی ست در این جلسه کلیات دستورالعمل اجرایی برنامه های ازدواج و تعالی خانواده و شیوه نامه ی برگزاری چهارمین نمایشگاه و جشنواره ی پیوند آسمانی از سوی نماینده ی اداره کل ورزش و جوانان ارایه و مقرر شد اعضای جلسه ظرف یک هفته نظرات خود را به دبیرخانه ارسال کنند./س


برچسب ها: استانداری ، خراسان ، رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.