استاندار خراسان رضوی گفت: 65 درصد از تولید ناخالص داخلی مربوط این استان به بخش خدمات و حوزه گردشگری است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، محمدحسین فروزان مهر در مراسم افتتاح متمرکز 19 پروژه و تجلیل از خادمان صنعت گردشگری استان افزود: کارنامه استان در پاسخگویی شایسته به خیل زائران در نوروز و تابستان امسال موفقیتی تصادفی نیست بلکه افتخاری ست که به مدد همدلی و تلاش شبانه روزی اعضای ستاد تسهیلات سفر حاصل شده و اجر آن در درگاه الهی محفوظ خواهند ماند.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه ی صنعت گردشگری گفت: ستاد توسعه ی سرمایه گذاری استان با تشکیل جلسات منظم در جهت حل مشکلات بخش خصوصی در حداقل زمان ممکن تلاش می کند.

استاندار خراسان رضوی با بیان این که 65 درصد از تولید ناخالص داخلی استان مربوط به بخش خدمات و عمدتا حوزه ی گردشگری ست، افزود: رتبه ی سوم بخش گردشگری در ضریب فزاینده ی تولید و جایگاه چهارم آن در ضریب فزاینده ی اشتغال پس از کشاورزی، صنایع غذایی و ساختمان گواهی بر اهمیت این حوزه و لزوم توجه ویژه به آن است.

فروزان مهر مفهوم شناسی گردشگری را ضروری عنوان و اضافه کرد: هر چند تمهید امکانات و خدماتی چون اقامتگاه و تفریح در جلب آسایش گردشگران موثر است اما بر خلاف آن چه تصور می شود صرفا از طریق بهبود سطح خدمات در مولفه های یاد شده نمی توان در بازار پررقابت گردشگری انتظار پیروزی حتمی داشت.

وی با تاکید بر جایگاه این صنعت در توسعه ی اقتصادی اظهار داشت: عرضه و تقاضا، موضوعی کلیدی در پویایی و رونق گردشگری محسوب می شود که بایستی در برنامه ریزی ها به آن توجه کرد به طوری که از یک سو گرشگران حاضرند برای آشناشدن با سایر فرهنگ ها هزینه های مادی آن را بپردازند و از سوی دیگر ساکنان مناطق گردشگرپذیر در تلاشند با توجه به ظرفیت های سرزمین خود به متقاضیان خدمات را عرضه و درآمد کسب کنند.

استاندار خراسان رضوی آمادگی داشتن گردشگر برای احترام گذاشتن به هنجار های میزبان به ازای بهره مندی از جاذبه های گردشگری را منطقی بدیهی و پذیرفته شده برشمرد وافزود: لازم است برای متقاضیان سفر به مشهد الرضا این نکته تبیین شود که برای حضور در محضر این امام همام بایستی هزینه ی تقید به آداب آن را بپردازند و نهادینه کردن این باور مستلزم التزام عملی مسوولان این خطه و مجاوران بارگاه منور رضوی به اصول یاد شده است.

وی افزود: با توجه به شکل گیری معاونت زیارت در استانداری خراسان رضوی، تلاش می شود به نیازهای فرهنگی زائران و ظرفیت های استان در این حوزه بیش از پیش توجه و در جهت تعمیق فرهنگ زیارت تلاش شود.

استاندار خراسان رضوی با ذکر این نکته که بایستی برای جذب گردشگران علاوه بر تمهید امکانات مادی به ارایه ی ظرفیت های فرهنگی و تاریخی هر منطقه توجه کرد، اظهار داشت: تاکید بر جایگاه ویژه ی مشهد به لحاظ بهره مندی از شاخصه های دینی به معنای توجه صرف به گردشگری مذهبی و غفلت از ظرفیت های موجود در دیگر جنبه های صنعت گردشگری مانند توریسم درمانی، توریسم ورزشی و توریسم طبیعی نیست، بلکه نگاه مدیریت استان توسعه ی گردشگری با نگاهی آمایشی و توجه به تمام ظرفیت های منطقه است.

فروزان مهر ادامه داد: در همین راستا تلاش می شود تا جرم گذاری در محورهای گردشگری کاملا متناسب با قابلیت های هر منطقه صورت پذیرد و از بارگذاری صنعتی در تضاد با شرایط ناحیه ی مورد نظر جلوگیری شود.

استاندار خراسان رضوی از خراسان رضوی به عنوان دومین قطب توریسم درمانی کشور یاد و اضافه کرد: وجود پزشکان حاذق و تجهیزات به روز شرایط ممتازی برای استان در حوزه ی جذب گردشگر سلامت ایجاد کرده است.

وی به فراهم شدن مقدمات تدوین سند توسعه ی نقشه ی جامع گردشگری استان و شرح خدمات آن اشاره و تصریح کرد: هرچند این اقدام در راستای حرکت هدفمند استان در توسعه ی گردشگری دیرهنگام است و می بایست پیش از این صورت می پذیرفت؛ لکن رویه ی علمی اتخاذ شده در تهیه ی این سند را می توان نویدبخش آینده ای درخشان برای استفاده از ظرفیت های بالقوه ی خراسان رضوی در حوزه ی جذب توریست و تحقق اهداف سند چشم انداز دانست.

وی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص ساخت، نگهداری و اداره ی مهمانسراهای دولتی اظهار داشت: از آنجا که براساس قانون برنامه ی پنجم توسعه، نهادهای دولتی نباید در موارد یادشده دخالتی داشته باشند، پیگیری های لازم در این خصوص از طریق کارگروه ملی زیارت درحال انجام است.

فروزان مهر به موضوع ساماندهی مکان های اقامتی غیرمجاز از جمله منازل شخصی اشاره کرد و گفت: این امر مستلزم برنامه ریزی برای حضور زائران به خصوص زائران خارجی به شکل تورهای مسافرتی و تعیین محل استقرار آن ها در مشهد پیش از سفر می باشد که اقدامات لازم برای تحقق این امر از طریق مکاتبه با سفرا و سرکنسول های کشورمان و نیز کشورهای هدف و تعیین تکالیفی برای میراث فرهنگی، اداره ی اماکن نیروی انتظامی و دیگر دستگاه ها در حال انجام است.

به گفته ی وی ساماندهی این مساله نه تنها ظرفیت اشتغال هتل ها را افزایش خواهد داد، بلکه تبعات اجتماعی و فرهنگی احتمالی ناشی از اقامت زائران در مکان های غیرمجاز را به حداقل می رساند

در ادامه فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز اعتبار صرف شده برای اجرای 19 پروژه ی گردشگری قابل افتتاح در این هفته را هزار و 384 میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: با بهره برداری از آن ها، علاوه بر ایجاد 685 فرصت شغلی، تعداد تخت های واحدهای اقامتی استان از 100 هزار فراتر می رود.

وی با بیان این که در خراسان رضوی 701 پروژه ی گردشگری در دست احداث وجود دارد، گفت: سرمایه گذاری بخش گردشگری استان در مجموع بالغ بر 180 هزار میلیارد ریال است.

فعالی با ارایه ی گزارشی از واحدهای اقامتی استان شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر و زائر سرا، اظهار داشت: 52 درصد از تاسیسات گردشگری کشور در خراسان رضوی وجود دارد.

دبیر کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تعداد دفاتر خدمات مسافرتی در استان را 283 مورد اعلام کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور 85 هزار نفر در قالب تورهای داخلی، خارجی، زیارتی و سیاحتی وارد استان شدند.

به گفته وی در مدت یادشده در مجموع بالغ بر 28 میلیون نفر شامل 600 هزار گردشگر خارجی وارد استان شدند که رشد حضور گردشگران خارجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 34 درصد بوده است.

گفتنی ست در این مراسم ضمن تجلیل از فعالان بخش دولتی و غیر دولتی استان در حوزه ی گردشگری، از چند نسخه ی خطی مرمت شده مربوط به قرن هشتم هجری رونمایی شد/س

برچسب ها: استاندار ، خراسان ، رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.