ورزش از مهمترين نيازهاي جسمي و حتي روحي كودكان در عصر حاضر است كه حتي از سوي عالمان ديني بارها و بارها به آن توصيه شده است.

نسيبه نيكروش در مورد نياز كودكان به ورزش به خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران گفت: ما بايد فرزندانمان را تشويق كنيم كه زندگي فعالي داشته باشند، همانند بزرگسالان كودكان نيز به ورزش كردن نياز دارند. تصور اغلب افراد بزرگسال از ورزش كردن، رفتن به يك باشگاه خاص، استفاده از تردميل و وزنه است، اما در مورد كودكان ورزش به معني بازي كردن يا انجام هر نوع فعاليت است، ساعات ورزشي كودكان مربوط به زمان مدرسه، زنگ ورزش و يا زنگ تفريح است.

*فوايد ورزش در كودكان

دبير كميته تغذيه و بهداشت فدراسيون پزشكي ورزشي اضافه كرد: ورزش كردن به كودكان كمك مي كند كه عضلات و استخوان هاي قوي تري داشته باشند، از آن جايي كه ورزش مي تواند به كنترل و تنظيم درصد چربي بدن كمك كند، باعث مي شود كه كودك از تناسب اندام بهتري برخوردار شود.

وي ادامه داد: كاهش استرس روزانه، كمك به يادگيري بهتر، كنترل وزن و پيشگيري از چاقي، كاهش خطر ابتلا به ديابت نوع 2، پيشگيري از ابتلا به بيماري پرفشاري خون و كلسترول بالا، احساس بهتر كودك نسبت به خود و برخورداري از خواب بهتر و تحمل بهتر چالش هاي جسمي و روحي از ديگر فوايد ورزش در كودكان است.

وي گفت: بچه هايي كه ساعات زيادي از روز به تماشاي تلويزيون و كامپيوتر صرف مي كنند زمان كمتري براي تحرك و بازي دارند والدين بايستي زمان تماشاي تلويزيون، بازيهاي كامپيوتري نشستن را محدود كنند.

البته در اين خصوص والدين بايد الگوي مناسب براي فرزندان خود باشند چرا كه كودكاني كه والدين خود را اغلب در حالت نشسته به تماشاي تلويزيون و بي تحرك مي بينند به طور حتم در آینده دچار افزایش وزن خواهند شد.

* ورزش را ساده بگیرید

انجام فعالیت های گروهی مثل یک پیاده روی، انجام یک بازی مثل بدمینتون و یا پینگ پنگ در پارک می تواند هم جنبه ورزشی و هم تفریحی و هم در نتیجه تشویق کودکان به ورزش داشته باشد.

* سه فاکتور قابل اهمیت در ورزش کودکان

کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی گفت: استقامت، قدرت و انعطاف از عوامل مهمی است که والدین موظف هستند در کودکانشان تقویت کنند.

والدین می توانند با تشویق فرزندانشان به انجام فعالیت های فیزیکی متنوع، روزانه باعث بالابردن این فاکتورها شوند.

وی ادامه داد: هنگامی که کودکان فعالیت های هوازی مانند دویدن انجام می دهند، استقامتشان تقویت می شود. در طی فعالیت هوازی ضربان قلب شدت می گیرد. وقتی این فعالیت ادامه پیدا می کند، به تدریج توان هوازی فرد بالاتر رفته و اکسیژن بیشتری به سلول ها می رسد.

انجام فعالیت هوازی که شامل بسکتبال، دوچرخه سواری، فوتبال، شنا، تنیس، پیاده روی و دویدن است، برای کودکان جزء تفریحشان به حساب می آید.

همچنین، توان قدرتی هم به وسیله تمریناتی چون وزنه زدن بهبود پیدا می کند، البته باید دقت کنیم که این کار باید در حضور یک فرد بزرگسال انجام شود.

نیکروش تاکید کرد: به طور معمول بچه ها به تمرینات منظم با وزنه نیاز ندارند. خیلی از کودکان با انجام بازی های فردی و گروهی مثل بالا و پایین پریدن و بازی های اینچنینی خود به خود توان قدرتی خود را بهبود می بخشند.

برای تقویت انعطاف پذیری در کودکان نیز می توان از تمرینات کششی کمک گرفت، چون این تمرینات اجازه می دهد که عضلات و مفاصل راحت خم و راست شوند.

باید به کودکان فرصت دهیم که روزانه با انجام فعالیت های ساده و معمولی بتوانند توان قدرتی، استقامتی و انعطاف پذیری خود را افزایش دهند.

پايان متن/مح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار