آيت الله يوسف صانعي در ديداردکتر جعفر توفيقي سرپرست وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري و هیئت همراه درخصوص اسلامي كردن و اخلاق اسلامي در دانشگاه ها گفت: اخلاق اسلامي بايد در دانشگاه ها حاكم باشد اما بايد ديد اين كار چگونه انجام شود.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ،در این دیدار آیت الله صانعی با تاکید بر اینکه بايد اساتيد بزرگ را در دانشگاه ها نگه داريم و نبايد آنها را طرد كنيم اظهار داشت :  براي اينكه بتوانيم اخلاق اسلامي را در دانشگاه ها حفظ كنيم، در قدم اول بايد بزرگان را نگه داريم و نگذاريم طرد شوند .
ایشان  افزودند: بايد به استادان دانشگاه چه در داخل و چه در بيرون آزادي بدهيم تا بتوانند حرف هاي خود را بيان كنند و بايد به زنده و متوفاي آنها احترام بگذاريم تا اخلاق اسلامي در دانشگاه ها حاكم شود.
وي با اشاره به حضوردکتر توفيقي در راس وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفتند: امروز شما با اقداماتي كه انجام داده‌ايد، محبوبيتي براي خود و دانشگاه‌ها ايجاد كرده‌ايد كه در اين چند سال كم‌نظير بوده است و به دلیل اینکه شما مشكلات را حل مي‌كنيد، مردم، روحانيت و دانشجويان علاقه‌مند به شما هستند وحضور شما در اين وزارتخانه و تلاش براي حل مشكلات آن موجب تشكر و دلگرمي جامعه و دانشگاه شده است.
آیت الله صانعی افزودند: در دانشگاه ها هم بايد كتاب ها اخلاقي و هم افراد اخلاقي باشند و هم عمل ما گوياي زبان ما باشد.
ایشان همچنین خطاب به سرپرست وزارت علوم گفتند: استاداني راكه از دانشگاه ها رفته اند بازگردانيد، چون علم بازنشستگي ندارد، فرد هرچه پيرتر مي شود درس و تجربه اش بيشتر مي شود مگر آنكه به مرحله نسيان برسد.
آيت الله صانعي با بيان اينكه در اسلام، احترام به بزرگان توصيه شده است و باید به تجربه بزرگان احترام گذاشت ، گفتند : اين سخن كه در دانشگاه ها، علوم را اسلامي كنيم حرف متيني است زيرا اساس نظام و انقلاب ما اسلام است كه در اصل چهارم قانون اساسي نيز آمده كه همه چيز مملكت بايد بر اساس موازين اسلامي باشد.
ایشان در ادامه تصریح کردند :  اسلامي بودن محتواي درسي بدین معنی است که ما بايد كاري كنيم كه دانشجو، حرف هاي ديگران را بفهمد وبشنوند وهم بتواند براي آنها پاسخ داشته باشد.
آیت الله صانعی در بخش دیگری از سخنان خود  با اشاره به اينكه علم بايد در مسير بازار و معيشت مردم باشد، گفتند: اين كار در گرو اين است كه اين وزارتخانه با ساير اداراتي كه مي توانند بازار كار را به وجود آورند هماهنگ باشد.
این مرجع تقلید با اشاره به حديثي از پيامبر اسلام(ص) كه طلب علم را فريضه مي داند، گفتند: اين تشويقي است كه اسلام براي علم مي كند و عقل و خرد به انسان مي گويد آگاه شو و تمام پيشرفت بشر مرهون علم و دانش است و ما هرچه آگاه تر باشيم بهتر مي توانيم نتيجه بگيريم، پس بايد آگاهانه حركت كنيم.
آیت الله صانعي با اشاره به فضاي فعلي دانشگاه ها گفتند: در دانشگاه ها اسلام بسيار قوي است چون دانشجو آگاه است و با خرد اسلام را مي پذيرد، اسلام آگاهانه در دانشگاه حاكم است كه اين امر ثمره عملكرد امثال شهيد مطهري ها و مفتح ها است كه دانشگاه را به سمت اسلامي شدن بردند.
 ایشان در بخش پایانی سخنان خود جملاتي از دكتر توفيقي را كه در رسانه‌ها درباره آزادي بيان در دانشگاه‌ها، ايجاد شور و نشاط و فعاليت‌هاي تشكل‌هاي دانشجويي مطرح شده است، عنوان و از اين جملات به نيكي ياد كردند .
گفتنی است در ابتدای این دیدار دکتر توفیقی گزارشی از اقدامات صورت گرفته در مدت تصدی خود بر وزارت علوم را ارائه کرد. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار