ازآغازامسال تاکنون165 هزارنفرازغارآبی تاریخی سهولان مهاباد دیدن کرده اند که بیش از نیمی از آن درتابستان امسال بوده است.

 

محمود زاده،مسئول غار سهولان مهاباد به خبرنگارباشگاه خبرنگاران مهاباد گفت:درسه ماه دوم امسال،بیش از85هزارنفرگردشگروبازدید کننده ازسراسرکشوروخارج ازکشور،میهمان این جاذبه تاریخی شمالغرب کشور بوده اند.

فرقی نمیکند تابستان باشدیاپاییز،این جاذبه تاریخی،هنوزهم میزبان گردشگران است.

غارآبی تاریخی سهولان،جاذبه ای طبیعی در43 کیلومتری شمال شرقی مهابادوحدفاصل شهرهای مهابادوبوکان است که درکنار روستایی به همین نام قراردارد.

سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان است و مردم محلی غاررا «کونه کوتر» یعنی لانه کبوترنیز می‌نامند.دلیل این نامگذاری هم وجود تعداد زیادی لانه کبوتردرون غار است.

این غار دارای یک حوضچه بزرگ و دالانهای متصل به هم با آبی زلال،عمق متوسط 11متر، عرض2 متر وطول 250متراست.

وجود استالاکتیتهای آهکی جلوه خاصی به غار بخشیده است. ارتفاع سقف غارتا سطح دریاچه آن به ۵۰ متر می‌رسدوعمق آب در برخی جاها به ۳۰ متر می‌رسد.اختلاف دمای درون و بیرون غار بین ۱۰ الی ۱۵ درجه‌است.

شکوه و عظمت غار و سرسبزی دره سهولان،زمینه ساز جذب گردشگران به منطقه شده است.به دلیل نبود نور هیچ نوع گیاهی در این غار نمی روید.از گونه های جانوری هم میتوان از کبوتر چاهی و خفاش نام برد.

غار آبی تاریخی سهولان که در فهرست آثار طبیعی ملی ایرانقرار دارد،یکی از مهمترین و کم نظیرترین غارهاى طبیعی کشور و از شگفت انگیزترین جلوه هاى طبیعت زیباى آذربایجان غربی بشمار می رود.

این غار،درطول سال بویژه درایام تعطیل،پذیراى گردشگران و مسافران زیادی است که ازاقصی نقاط کشور براى دیدن این پدیده طبیعی به مهاباد سفرمی کنند./س

 

 

برچسب ها: غار ، سهولان ، مهاباد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.