چند دانشمند برجسته حوزه اخترشناسي در اعتراض به ممنوعيت حضور دانشمندان چيني در کنفرانس سازمان ملي هوانوردي و فضايي آمريکا، ناسا، اين کنفرانس را تحريم کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاري شين هوا ، کنفرانس  ناسا قرار است در ماه نوامبر با حضور گروه هاي کاري آمريکايي و بين المللي که بر روي برنامه تلسکوپ فضايي کپلر کار مي کنند در مرکز تحقيقات ناسا در کاليفرنيا برگزار شود.
با اين حال ناسا اعلام کرده است به علت مسائل مرتبط با امنيت ملي حاضر به پذيرش دانشمندان چيني، حتي کساني که در دانشگاه هاي آمريکايي فعاليت دارند نيست.
ناسا تاکيد دارد اين تصميم بر مبناي قانوني است که در مارس 2011 ميلادي به تصويب رسيده و بر اساس آن استفاده  از دارايي هاي دولتي براي پذيرش اتباع چين در موسسه هاي ناسا ممنوع است.
ناسا هم اينک با واکنش هاي منفي فراواني مواجه شده است و دانشمندان بزرگي نظير دبرا فيشر که رياست يکي از گروه هاي تحقيقاتي دانشگاه ييل را بر عهده دارد همين طور جوف مارسي استاد اخترشناسي دانشگاه کاليفرنيا در برکلي که احتمال‌ آن مي رود به خاطر تحقيقاتش برنده نوبل شود اعلام کرده اند کنفرانس ناسا را تحريم خواهند کرد.
دبرا فيشر تاکيد کرد محور گفتگوهاي کنفرانس علم و سيارات فراخورشيدي و ستارگان هستند نه امنيت ملي و نمي توان پذيرفت برخي دانشمندان به خاطر کشورشان از شرکت در کنفرانس محروم شوند. 
فيشر افزود در اين کنفرانس اطلاعات محرمانه اي رد و بدل نمي شود و اطلاعاتي است که علني و آشکار در اختيار ديگران قرار مي گيرد.
مارسي نيز در گفتگو با روزنامه انگليسي گاردين تاکيد کرد ممنوعيت شرکت دانشمندان چيني شرم آور و مغاير با اخلاق است.
وي در ايميلي به سازمان دهندگان کنفرانس گفت وجدانش اجازه نمي دهد در چنين کنفرانس تبعيض آميزي شرکت کند.
وي افزود اين کنفرانس مربوط به سياراتي است که هزاران ميليارد کيلومتر از زمين فاصله دارند و در مسئله امنيت ملي به هيچ عنوان دخيل نيستند.
برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، ناسا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار