مواضع دیپلماتیک دولت یازدهم در سازمان ملل باعث شد تا عده‌اي، بر خلاف گذشته احساس خطر کنند به طوریکه حضور هیئت دیپلماسی ايراني در نيويورك، نويد ورق خوردن صفحه‌اي از تاريخ را به جهانيان ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، "حجت‌الاسلام و‌المسمين دكتر حسن روحاني" در اول مهر‌ماه سال جاري راهي نيويورك شد تا براي اولين بار از زمان انتخابش به عنوان رئيس‌جمهور، نماينده مردم ايران در مجمع عمومي سازمان ملل و به نيابت از آنان با جهانيان سخن بگويد.

گفتني است، حضور دكتر روحاني در نيويورك با حواشي زياد و در نوع خود جديدي همراه بود و از اين رو، علي‌رغم وجود مسائل متعدد در سطح جهاني همچون بحران اقتصادي و يا حتي مسئله سوريه، هيئت ديپلماسي ايراني و برنامه‌هايش در زير ذره‌بين رسانه‌هاي جهاني و منطقه‌اي قرار داشت.

شايد اگر هنوز و تا آن زمان كشور يا گروهي وجود داشت كه اعتقادي به تغيير مشي ديپلماسي ايران بعد از پيروزي دولت تدبير و اميد نداشت و يا نمي‌خواست به راحتي آن را بپذيرد، اولين جملات دكتر روحاني در سخنراني‌ وي براي شصت‌ و‌ هشتمين مجمع عمومي سازمان ملل كافي بود تا بداند كه ديپلماسي ايران تكاني اساسي خورده و و بايد منتظر دوران جديدي در خاور‌ميانه به طور خاص و همچنين جهان به طور كلي باشند، دوران جديدي كه البته در آن، جمهوري اسلامي ايران نقشي فرادستي و بسيار تعيين كننده دارد.



جملاتي همچون " ایران لنگرگاه ثبات در دریای ناآرامی‌های منطقه‌ای است‌"، " اعتقاد راسخ حکومت و مردم ما به صلح پایدار "، " عصر بازی‌های با حاصل جمع صفر پایان یافته است "، "  باید به جای گزینة ناکارآمد ائتلاف برای جنگ در مناطق مختلف جهان به ائتلاف برای صلح پایدار در سراسر جهان اندیشید "، "  اعتدال، آینده جهان را درخشان خواهد کرد " و.... تنها بخشي از مواضع ديپلماتيك ايران را تشكيل مي‌داد كه جهانيان را در حيرت قرار داد.

ديدارهاي متعدد هيئت ديپلماسي ايران و "محمد‌جواد ظريف" وزير امور خارجه دولت تدبير و اميد با مقامات ديپلماتيك بسياري از كشورهاي تاثير‌گذار جهان از جمله كشورهاي اروپايي و طرف مذاكره ايران در پرونده هسته‌اي اين كشور، انتشار تصاويري از حضور "جان كري"، وزير امور خارجه آمريكا در كنار ظريف و البته آن تماس تلفني 15 دقيقه‌اي ميان رؤساي جمهور ايران و آمريكا در آخرين دقايق حضور هيئت ايراني در نيويورك، نويد ورق خوردن صفحه‌اي از تاريخ را به جهانيان مي‌داد.



سرعت اتفاقات مرتبط با ايران در نيويورك آنقدر زياد بود كه اكثر كشورهاي جهان را به تحير وا داشت. آنان اكنون در مقابل لبخندي ديپلماتيك قرار گرفته بودند كه ديگر نمي‌توانستند به راحتي و با متهم كردم طرف ايراني به "عدم گفتگو"  يا "منعطف نبودن"، از مذاكره سر باز زده و از پذيرش حقوق مسلم ملت ايران امتناع كنند.

سياست خارجي ايران در اين چند روز كار را به جايي رساند كه ديگر بسياري از تحليل‌گران بي‌طرف جهان كه حتي تا پيش از اين مواضعي خصمانه در برابر ملت ايران اتخاذ مي‌كرده، اذعان كردند كه ايران حسن نيت خود را نشان داده و اكنون توپ در زمين آمريكاست.

در همين رابطه، چند روز پيش "كاترين اشتون"، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در‌باره مذاكرات ژنو كه قرار است در آينده‌اي نزديك برگزار شود گفت "ما باید تمایل و حس نیت خود را برای انجام مذاکرات نشان دهیم. همانطور که این انتظار را از طرف مقابل داریم."

اما در اين ميان، کساني هم بودند كه به نظر مي‌رسيد از مواضع جديد دولت ايران راضي نبوده و حتي فراتر از آن " احساس نگراني " مي‌كردند.

کساني  كه نسبت به مواضع جديد ايران خوشبين نيستند مي‌توان از رژيم صهيونيستي و شخص "بنيامين نتانياهو" نام برد.

گفتني است واكنش‌هاي خصمانه نتانياهو نسبت به دولت يازدهم و شخص دكتر روحاني، تنها مربوط به برگزاري شصت‌ و هشمتمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل نبوده و پيش از آن نيز به طرز معناداري واكنش‌هايي سخيف و به دور از موازين و آداب امور بين‌المللي از خود نشان داده بود.



وي در شرایطی که بسیاری از کشورها، از پیروزی دكتر روحانی در انتخابات استقبال ویژه‌ای کردند، در واكنشي قابل توجه و مخالف با موج عمومي ايجاد شده درجهان گفته بود " ایران به ساخت سلاح هسته ای  نزدیک و نزدیک‌تر است و رژيم صهيونيستي ممکن است پیش از آمریکا مجبور به اقدام علیه این کشور شود."

نتانياهو طي سخناني توهين‌آميز و ناشي از نگراني وي از آينده روابط ايران با جامعه جهاني ادعا كرده بود "احمدی نژاد گرگی در لباس گرگ بود اما استراتژی روحاني آن است که گرگی در لباس میش باشد."

گفتني است نتانياهو سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را به حمله به ایران اختصاص داد، با این هشدار به کشورهای غربی که به ایران نباید اعتماد کرد و در مقابل دولت جدید ایران نباید نرمش نشان داد.

نكته قابل توجه اينجاست كه نخست وزير رژيم صهيونيستي در سخنراني خود در مجمع عمومی سازمان ملل 70 بار واژه‌های "ایران" و "ایرانی" و همچنين 25 بار "روحانی" را  به کار برد.


این در حالی است که دكتر روحانی هنگام سخنرانی در همین مجمع، حتی یک بار نامي از رژيم صهيونيستي یا نتانیاهو را به زبان نیاورده است!

اما واكنش‌هاي نتانياهو محدود به موارد ياد شده نبود چرا كه وي در حركتي شتاب‌‌زده و ناشي از نگراني بيش‌از حد، با هدف "بررسی اوضاع" به واشنگتن سفر کرده و به تكرار مواضع غير منطقي خود پرداخت!

وي با ابراز تردید درباره رویکرد جدید ایران در برابر غرب و آمریکا گفته بود "می‌خواهم در برابر سخنان به ظاهر شیرین و نیشخندهای ایران، حقیقت را بگویم."

در همين زمينه مجله آمريكايي " كامنتري" در گزارشي با موضوع "انزواي بيش از پيش رژيم صهيونيستي در برابر ايران" نوشته است " تا زمانی که اوباما برای تعامل با ایرانی‌ها آماده باشد، رژيم صهيونيستي به شیوه‌ای چشمگیر خلع سلاح است."

نويسنده اين گزارش در پايان با بيان اينكه رژيم صهيونيستي از روابط جهاني ايران سرخورده شده آورده است "به نظر مي‌رسد ايران از تهديدات رژيم صهيونيستي هراسي ندارد."

شايد آخرين واكنش جالب توجه رژيم صهيونيستي نسبت به مواضع ايران، مصاحبه نتانياهو با شبكه انگليسي "بي‌بي‌سي‌ فارسي" بود كه طي آن و در سخناني كه از نظر بسياري از تحليل‌گران امور بين‌الملل بيش از حد مضحك بود
من فکر می‌کنم اگر مردم ایران آزاد بودند، شلوار جین می‌پوشیدند، به موسیقی غربی گوش می‌دادند و انتخاباتی آزاد داشتند. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920713001648#sthash.2LSVYupM.dpuf
گفت "من فکر می‌کنم اگر مردم ایران آزاد بودند شلوار جین می‌پوشیدند و به موسیقی غربی گوش می‌دادند!"

در اين ميان، شايد انزواي رژيم صهيونيستي به عنوان تنها شرکت کننده  كه هنگام سخنراني دكتر روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل، سالن را ترك كرد، بارزترين نشانه آغاز دوره‌اي جديد براي اين رژيم در عرصه بين‌الملل باشد، دوره‌اي كه در آن رژيم صهيونيستي بايد به سختي با انزواي ايجاد شده براي خود بر اساس مواضع ديپلماتيك دولت ايران دست و پنجه نرم كند.

بنابراين با نگاهي هرچند كوتاه به تحولات اخير حوزه بين‌الملل، شايد نتانياهو حق داشته باشد كه اين مواضع عجيب و مغاير با عرف ديپلماتيك را اتخاذ كند چرا كه به خوبي مي‌داند كه قافيه ديپلماتيك را به دولت تدبير و اميد باخته و از آن‌جا كه به نظر مي‌رسد عزم دولت يازدهم ايران براي برقراري روابط صحيح و مبتني بر تعامل سازنده با جهان در عين حفظ اصول و ارزش‌ها ادامه داشته باشد، بايد منتظر روزهاي بدتري نيز براي نخست‌وزير رژيم صهيونيستي باشيم.

اما رژيم صهيونيستي در مقابل تحولات اخير مربوط به ايران احساس خطر كرده و مجبور به نشان دادن واكنش‌هايي از اين دست شده است.

عربستان سعودي و برخي ديگر از كشورهاي عربي حوزه خليج فارس نيز جزو گروهي هستند كه مواضع ديپلماتيك جمهوري اسلامي ايران چندان به مذاقشان خوش نيامده است.

در همين رابطه و طي واكنش بسيار جالب توجه، "عبدالرحمن الراشد" مدير كل شبكه سعودي "العربية" و از نويسندگان روزنامه "الشرق‌الاوسط" در مقاله‌اي با عنوان "مكالمه‌اي كه خاور ميانه را لرزاند" با لحني عصبي نوشته است "در انتظار حمله نظامی به سوریه بودیم که رئیس جمهوری آمریکا وعده آن را داده بود؛ اما اوباما به جای آن، به همپیمانان خود ضربه زد."

وي در ادامه آورده است "مهم نیست کدام یک گوشی را قبل از دیگری برداشت، بلکه مهم آن است که چگونه اوباما قانع شد اين ارتباط را برقرار كند حتی پیش از آن که ایرانی‌ها چیزی به جز سخنان شیرین به او بدهند؟ این سوالی است که نگرانی دولت های منطقه را برانگیخته است."

اين درحالي است كه "سعود الفيصل" وزير امور خارجه عربستان سعودي كه براي شركت در جشن هشتادمين سالگرد برقراري روابط ايتاليا و عربستان در رم حضور يافته بود در واكنش به تحولات اخير پيرامون ايران گفته بود " ریاض از اظهارات مقامات ایرانی استقبال می‌کند اما باید اين اظهارات را در عمل مشاهده کرد."



حال بايد ديد با توجه به انزواي روزافزون رژيم صهيونيستي در برابر قدرت ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران و همچنين پيدايش نشانه‌هاي تغيير مواضع برخي از كشورهاي عربي، آيا دولت آمريكا مي‌تواند از اين فرصت به دست آمده در جهت حفظ منافع كشورهاي منطقه و حتي خودش استفاده بهينه‌اي را به عمل آورد يا خير؟

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار