فردا 15 مهرماه آخرين مهلت ارائه اظهار نامه مالياتي فصل تابستان براي موديان مالياتي است و به هيچ عنوان تمديد نمي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگارن علي عسگري رئيس سازمان امور مالياتي کشور در اولين نشست خبري خود در دولت يازدهم با بيان اين مطلب گفت: خوشبختانه موديان مالياتي در دوره هاي مالياتي قبل صد درصد شناسايي شده و ضمن آنکه هيچ گونه زماني براي دو تا سه دوره قبلي،براي  ارائه اظهار نامه مالياتي زمان تمديد در نظر گرفته نشده است.

رئيس سازمان امور مالياتي با بيان آنکه در شش ماهه اول سال جاري نسبت به مدت مشابه شش ماهه اول سال گذشته ميزان درآمدهاي مالياتي اخذ شده به رقم حدود 18 هزار و 300 ميليارد  تومان با رشد 28 درصدي رسيده است گفت: پيش بيني ما براي اين رقم بالغ بر 22 هزار و 800 ميليارد تومان بوده که در حال حاضر 80 درصد آن محقق شده است.

وي در مورد اصلاحيه قانون مالياتي کشور که از سوي دولت به مجلس ارائه شده،تاکيد کرد: اين اصلاحيه که توسط دولت در مورد واقعي کردن درآمدها و براساس آمار رشد اقتصادي سال قبل بوده است. که اين رقم رشد اقتصادي کشور در سال گذشته طبق آمارهاي ارائه شده  منفي بوده است.

وي در مورد بحث ماليات در ارزش افزوده عنوان کرد: ماليات بر ارزش افزوده نسبت به سال گذشته رشد 77 درصدي داشته و با 92 درصد تحقق نسبت به ماليات بر عملکرد مواجه بوده است.

**تحقق 80درصدي ماليات هاي مستقيم و غير مستقيم در سال جاري

رئيس سازمان امور مالياتي کشور در خصوص آخرين وضعيت اخذ ماليات هاي مستقيم و غير مستقيم تصريح کرد: در رابطه با بحث ماليات هاي مستقيم اين رقم 15 درصد رشد و با تحقق 78 درصدي مواجه بوده است ضمن آنکه در ماليات هاي غير مستقيم سال جديد با رشد 28 درصدي مواجه بوديم که سرجمع آن در رابطه با بحث اخذ ماليات هاي مستقيم و غير مستقيم تحقق 80 درصدي را نشان ميدهد.


عسگري در رابطه با تداوم اجراي طرح جامع مالياتي در سال 92 گفت: همان طور که مي دانيد زيرساخت هاي مربوط به اجراي طرح پايلوت طي يکسال و نيم گذشته تهيه و به مرحله اجرا گذاشته شده که اين کار با همکاري شرکت بول فرانسه در کشور براساس پايلوت آزمايشي در استانهاي تهران ، اصفهان و کرمانشاه و در مرحله دوم در اداره مالياتي ديگر کشور و نهايتا مرحله سوم تمامي استانهاي باقي مانده را تحت پوشش  خود قرار ميدهد.

عسگري ادامه داد: در مرحله پايلوت آزمايشي طرح جامعه مالياتي به مرحله يک مميز کل تاکنون انجام شده و مرحله دوم آن شامل سه مميز کل و سوم آن شامل20 مميز کل مي باشد.که به تدريج براساس پروسه طرح جامع مالياتي به مرحله اجرا گذاشته مي شود.

**پايان اجراي طرح جامع مالياتي سال 94 است

سازمان رئيس امور مالياتي در ادامه به خبرنگاران گفت: در رابطه با اجراي  طرح جامع مالياتي بايد در نظر داشته باشيم که زمان پايان اين قانون تا آخر سال 94 است.

عسگري افزود: تاکنون 4.5 ميليون مودي مالياتي اظهار نامه هاي خود را به سازمان امور مالياتي ارائه کردند که بدون در نظر گرفتن تعداد اظهار نامه هاي مربوط به نقل و انتقال خودرو ميزان اظهار نامه هاي دريافتي که عمدتا بخش عمده‌ آن به صورت الکترونيکي و فقط 3 درصد آن از طريق دستي از طريق پست ارسال شده بالغ بر 3 ميليون و 500 هزار اظهار نامه است.

عسگري با تاکيد بر اين نکته که 4 ميليون و 300 هزار مودي از طريق اظهار نامه مالياتي به صورت الکترونيکي ثبت نام خود را انجام دادندگفت: پس از پياده سازي سامانه طرح جامع مالياتي در تنظيمات مربوط به شبکه اين سامانه مالياتي براي اجراي مرحله به مرحله طرح جامع مالياتي بهمرحله اجرا گذاشته مي شود.

وي با بيان آنکه اين طرح در حال حاضر به صورت آزمايشي در استانهاي تهران، اصفهان و کرمانشاه اجرا مي شود ادامه داد: با اجراي اين طرح به طور حتم ما شاهد کاهش 15درصدي ميزان فرار مالياتي در کشور خواهيم بود.

*ميزان فرار مالياتي 25درصد است

عسگري در مورد بحث فرار مالياتي و رقم آن اظهار داشت: براساس برآوردهاي انجام شده هم اکنون 25درصد فرار مالياتي در کشور داريم که با اجراي طرح ادامه مالياتي 15 درصد از آن کاسته مي شود.

وي در اين رابطه تاکيد کرد: به هيچ عنوان بحث فرار مالياتي با اجراي طرح جامع مالياتي حذف کامل نمي شود حتي در کشورهاي توسعه يافته ميزان فرار مالياتي طبق امارهاي ارائه شده 10 درصد است.

وي در رابطه با ميزان قرارداد مالي شرکت بول فرانسه در خصوص نرم افزار طرح جامع مالياتي گفت: ميزان قرارداد براساس مناقصه بين المللي 27 ميليون يورو بوده که تاکنون 300 ميليارد تومان يعني 33 ميليون يورو به شرکت پول فرانسه براساس مناقصه بين المللي پرداخت شده است.

سازمان امور مالياتي درباره رايزني هاي انجام شده در مورد بودجه سال آينده اين طور اظهار نظر کرد: که اين رايزني ها براي بودجه سال آينده توسط معاونت راهبردي به مسئوليت دکتر نوبخت آغاز شده و هفته گذشته جلسه اي در رابطه با کليات پيش بيني بودجه سال آينده د رمجلس با حضور نمايندگان مجلس برگزار شد.

*اصلاح قانون ماليات ها

رئيس سازمان امور مالياتي در مورد اصلاح قانون ماليات ها با توجه به نظر وزير اقتصاد مبني بر استمرار قوانين مالياتي يادآور شد: در مورد لايحه اصلاح مالياتهاي مستقيم اقدامات لازم براي ارسال اصلاحيه آن به مجلس انجام شده و ما در کميسيون اقتصادي در حال رايزني هستيم تا بتوانيم قبل از ارائه بودجه سال 93 اصلاحيه لايحه ماليات هاي مستقيم و غير مستقيم را به صحن علني مجلس ببريم.

وي با بيان آنکه در نظام فعلي مالياتي از پرداخت آنلاين به منظور کاهش مراجعه موديان مالياتي به بانکها استفاده مي کنيم تصويب کرد:تمام پرداخت ها در طرح جامع مالياتي به صورت آنلاين است ضمن آنکه هم اکنون از مجموع 97 درصد ارائه دهندگان اظهار نامه مالياتي 12 هزار نفر اظهارنامه خود را با امضاي ديجيتال به سازمان امور مالياتي ارائه کردند.


رئيس سازمان امور مالياتي رقم مطالبات معوق مالياتي را 10 هزار و 500 ميليارد تومان اعلام و اظهار داشت: حدود 5 هزار ميليارد تومان آن اصل  و مابقي جريمه مي باشد. ضمن آنکه بدهکارترين استان در مجموع 31 استان کشور ، استان تهران با 65درصد درآمدهاي مالياتي کشور است.


عسگري سقف ممنوع الخروجي ماليات را اشخاص حقوقي غير دولتي شامل اعضاي هيات مديره و مديرعامل بيش از 500 ميليون تومان اعلام کرد و افزود: اين رقم در رابطه با اشخاص حقيقي همان 1 ميليون تومان سابق است.

*اختصاص ماليات بر دلالي واحدهاي مسکوني


وي در خصوص بحث اخذ ماليات از واحدهاي مسکوني تصريح کرد: تاکنون جلسه اي در رابطه با اخذ ماليات از واحدهاي مسکوني خالي از سکنه با وزارت مسکن نداشتيم اما در رابطه با بحث دلالي مسکن کساني که اقدام به خريد و فروش بيش از دو بار به بالاي 1 واحد مسکوني را بکند از انها بين 5 تا 50 درصد ماليات اخذ مي شود که اين کار به منظور جلوگيري از دلالي در بخش مسکن است.


رئيس سازمان امور مالياتي در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: همان طور که ميدانيد در حال حاضر سکه جديدي خريد و فروش نمي شود اما در مجموع سال گذشته بيش از 124 ميليارد تومان ماليات بر ارزش افزوده از محل خريد و فروش سکه اخذ شده ضمن آنکه براساس هماهنگي هاي انجام شده به منظور جلوگيري از دلال بازي و اجحاف در حق خريداران سکه توافق شده است که درشرايط کنوني ماليات اخذ نشود.

*طلا فروشان ماليات واقعي را نميدهند

عسگري با بيان اين مطلب که طلافروشان مالياتي را که بايد بپردازند ، پرداخت نمي کنند عنوان کرد: صنف طلا فروش ماليات مي دهد ولي ماليات آنها واقعي نيست به همين علت سازمان امور مالياتي به طور جدي پيگير بررسي اخذ ماليات بر ارزش افزوده از طلافروشان است.

وي در پايان گفت: اصناف در مجموع 6 درصد از ماليات هاي کشور را پرداخت ميکنند.

انتهاي پيام/



برچسب ها: امور ، مالیاتی ، آمار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار