مقامات سعودی بخصوص فرمانده پلیس مدینه از نظم و انضباط زائران ایرانی تعریف می‌کنند و اذعان دارند که این نظم را در هیچ جای دیگر ندیده‌اند که مراسم بدون هیچ دردسر و دغدغه‌ای، سر ساعت شروع و خاتمه پیدا کند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وقتی می‌خواهی نشانه‌های حج ایرانی را بررسی کنی، می‌بینی علاوه بر همه خدمت‌رسانی‌های متمایزی که به زائران کشورمان در موسم حج صورت می‌گیرد، حج ایرانیان از نظر معنوی و فرهنگی هم الگوی خاص خود را دارد.

در جستجوی نشانه‌های این الگو به حال و هوای پنج‌شنبه شب‌های زائران ایرانی در بین‌الحرمین میرسی که چگونه با نظم و وقار در میان حرم نبوی و حرم بقیع قدم می‌گذارند و مناجات ماندگار مولای متقیان، امیر مومنان، حضرت علی علیه‌السلام را زمزمه کرده و جان‌ها را به عطر جانبخش علوی، صفا می‌بخشند.

اما چنین مراسم باشکوهی که حیرت زائران کشورهای دیگر و شهروندان سعودی را نیز در پی دارد، از مدیریت اجرایی برخوردار است که از سال 75 تا کنون توسط یکی از دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام راهبری می‌شود.

مجید آخوندزاده، چهره‌ای آشنا که اگر دقت کنی می‌توانی تلاطم او را در حاشیه برگزاری مراسم باشکوه دعای کمیل مشاهده کنی؛ تلاطمی که به هر چه با عزت برگزار شدن مراسم دعای کمیل در بین‌الحرمین می‌اندیشد. گفتگو با مجید آخوندزاده، مشاور نماینده ولی فقیه و دبیر ستاد مراسم در ادامه آمده است. 

 آقای آخوندزاده؛ سابقه زمانی برگزاری دعای کمیل با حضور زائران ایرانی در بین‌الحرمین به چه موقع برمی‌گردد؟

سال 61 که برای اولین بار به حج مشرف شدم، فضای حدفاصل مسجد النبی (ص) و قبرستان بقیع، تحت عنوان شارع اباذر نامیده می‌شد و خودرو نیز از این مسیر عبور می‌‎کرد. با این حال مراسم دعای کمیل با حضور زائران کشورمان در مقابل بقیع برگزار می‌شد. به تدریج که مسجدالنبی (ص) توسعه پیدا کرد، تقریبا از سال 70، بین‌الحرمین به شکل امروزی درآمد و برگزاری دعای کمیل با حضور گسترده زائران ایرانی در بین‌الحرمین آغاز شد. از سال 75 هم مسئولیت اجرایی دعای کمیل در بین‌الحرمین را برعهده داشته‌ام که از آن زمان تا کنون 70 مراسم دعای کمیل با شکوه و عزت با حضور زائران ایرانی در بین‌الحرمین برگزار شده است.



وزیر حج عربستان در دیدار با رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان، به تحسین نظم زائران ایرانی و همچنین انضباط برگزاری مراسم دعای کمیل پرداخته بود. این نظم چگونه برقرار می‌شود؟

- یک ساعت قبل از مراسم، امکاناتی اعم از سیستم‌های صوتی، برق اضطراری و دوربین‌های فیلمبرداری در محل برگزاری مراسم مستقر می‌شود. نظم مراسم دعای کمیل توسط خود زائران برقرار می‌شود به این ترتیب که 10 نفر از هر کاروان زائران ایرانی به صورت داوطلب به بعثه معرفی می‌شوند تا در برقراری نظم مراسم کمک کنند. 

مقامات سعودی بخصوص فرمانده پلیس مدینه از نظم و انضباط زائران ایرانی تعریف می‌کنند و اذعان دارند که این نظم را در هیچ جای دیگر ندیده‌اند که مراسم بدون هیچ دردسر و دغدغه‌ای، سر ساعت شروع و خاتمه پیدا کند.

برگزاری دعای کمیل در بین‌الحرمین، افتخاری است که سال‌ها فقط نصیب نظام جمهوری اسلامی ایران شده است. هیچ کشوری چنین برنامه‌ای ندارد و مسئولان عربستان هم بخاطر همین نظم و انضباطی که داریم اجازه داده‌اند این مراسم را برگزار کنیم.

 با توجه به اینکه تاکنون مسئول اجرایی 70 دعای کمیل در بین‌الحرمین بوده‌اید، وقتی در ایران هستید و دعای کمیل قرائت می‌کنید، چه حسی دارید؟

- هر کسی فقط یک بار نوای دعای کمیل در بین‌الحرمین را تجربه کرده باشد، پنج‌شنبه شب‌ها در هر کجای این عالم هم که باشد یک گمشده‌ای دارد. خودم هم پنج‌شنبه‌ها در ایران به یاد بین‌الحرمین، دعای کمیل می‌خوانم و همه حواسم اینجاست. هیچ جای دنیا مانند این مکان مقدس نیست، از یک طرف حضرت محمد (ص) و قبر گمشده حضرت زهرا (س) و از طرف دیگر چهار امام مظلوم بقیع علیهم‌السلام. کجا می‌توان در چنین محیطی قرار گرفت که در دو طرف آن مرقدهای تابناک بهترین خلق خدا قرار دارد./پایگاه حج
برچسب ها: باشگاه ، شبانه ، حج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار