وجود بالغ بر شش میلیون واحد دامی در اردبیل این استان را به یکی از قطب های دامپروری کشور تبدیل کرده تا موضوع کنترل بیماری های دامی و بویژه بیماری های مشترک انسان و حیوان در محدوده جغرافیایی آن با چالش هایی روبرو باشد که در بحث سلامت غذایی مردم اهمیت ویژه ای دارد.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران شناسایی به موقع دام بیمار، توزیع سراسری واکسن در بیماری های استراتژیک دام و کنترل مروادات دامی مرزهای شمالی کشور از جمله ضروریاتی است که به عقیده کارشناسان کنترل بیماری های مشترک دام و انسان در اردبیل را موجب شده است.

علاوه بر این مرز مشترک اردبیل با نوار شمالی کشور و توسعه مرداوات دامی در سالهای اخیر با کشورهای آسیای میانه تشدید کنترل بیماری ها را دو چندان کرده و تضمین بهداشت فرآورده های تولید دامی را به خارج از مرزهای استان گسترش داده است.

موضوعی که به نظر می رسد به دلیل نقش قابل توجه اردبیل در تامین فرآورده های دامی استانهای همجوار علاوه بر توجه دستگاههای استانی نیازمند برنامه ریزی های مدون از جمله در حوزه تولید واکسن و بستر سازی برای ورود اردبیل به یکی از قطبهای دامپروری پیشرفته کشور است.

کارشناسان حوزه دامپزشکی استان معقتدند مبارزه به هنگام و رسیدگی به گزارشات رسیده به ویژه از سوی روستاییان و مداخله به هنگام در هنگام بروز بیماری ها در کنار نظارتهای شبانه روزی یکی از دلایل مهم مهار بیماری های دامی در این منطقه است.

آماج بیماری های دامی در مرز های شمالی

در شش ماهه نخست سال جاری بالغ بر 16 هزار و 366 راس دام سبک وارد استان شده است که با افزایش 40 درصدی به نسبت سال گذشته مواجه است.

عمده واردات دام از کشور ارمنستان و نزدیک به 700 راس از کشور گرجستان بوده و به گفته مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل تا پایان سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

صادق صالحی با بیان اینکه دام وارداتی در کشتارگاههای صنعتی اردبیل و پارس آباد ذبح شرعی می شود، اضافه کرد: گوشت قرمز تولیدی علاوه بر نیاز استان به استانهای همجوار نیز ارسال می شود.

صالحی اعتقاد دارد در این شرایط از جمله مشکلات صادرات و واردات دامی، آماج حملات بیماری های دام به دلیل بهداشت حداقلی در برخی کشورهای همسایه از جمله آذربایجان است.

وی با بیان اینکه از هزار و 800 بیماری انسانی نزدیک به نیمی به صورت مشترک با دام است، تاکید کرد: تلاش ناظران دامپزشکی به معاینه دقیق دامهای مراوداتی و کنترل بیماری است.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل افزود: در همین راستا تاکنون موردی از بیماری مسری دامهای مراوداتی گزارش نشده است.

ضرورت توسعه کشتارگاههای صنعتی اردبیل

در عین حال با وجود اینکه صالحی تاکید دارد از جمله دلایل حضور اردبیل در بخش قابل توجهی از مراودات دامی مرزهای شمالی کشور وجود کشتارگاه صنعتی در پارس آباد و اردبیل است، در حال حاضر فعالیت 10 کشتارگاه سنتی موجب شده یکی از ضروریات توسعه دامپروری اردبیل توجه به بخش کشتار دام باشد.

موضوعی که به عقیده مدیر کل دامپزشکی استان با کوچک بودن و پراکندگی شهرهای اردبیل اهمیت ویژه یافته است.

وی در خصوص وضعیت کشتارگاه خلخال که در روز دامپزشکی سال گذشته به صورت گسترده توسط رسانه های استان اطلاع رسانی و خبر افتتاح قریب الوقوع آن اعلام شد، اضافه کرد: با گذشت یکسال به دلیل عدم تخصیص تسهیلات درخواستی متقاضی این مجموعه تا دهه فجر به بهره برداری نمی رسد.

صالحی افزود: برغم پیشرفت 70 درصدی فیزیکی ساختمان این مجموعه تا هنگام تخصیص اعتبار نمی توان بهره برداری از آن را شاهد بود.

وی از قول مساعد استانداری برای تخصیص اعتبار خبر داد و تاکید کرد: علاوه بر این موافقت اصولی کشتارگاه مشگین شهر نیز جلب شده و در دستور کار نهادهای برنامه ریز است.

گفتنی است در حال حاضر تنها در بخش تولید گوشت سفید تمامی تولیدات استان در پنج کشتارگاه صنعتی انجام شده و در تولید گوشت قرمز اردبیل با مشکل توسعه کشتارگاههای صنعتی مواجه است.

در عین حال صالحی معتقد است کشتارگاه سنتی بهداشت گوشت را تهدید نکرده و هدف از راه اندازی کشتارگاه صنعتی صرفه جویی در هزینه و استفاده بهینه از بازمانده های کشتار دامی است.

پرداخت غرامت به دام مشکوک

علاوه بر این از جمله اقدامات کنترل بیماری های دام پرداخت غرامت به دام مشکوک است که به عقیده صالحی در سالهای اخیر با استقبال قابل توجهی از سوی جمعیت دامدار مواجه شده است.

وی با یادآوری کشتار 102 هزار راس دام سبک در شش ماهه نخست سال جاری، اضافه کرد: در عین حال 25 تن گوشت فاسد نیز در این مدت امحا شده است.

به گفته صالحی با شناسایی دام مشکوک به بیماری از طریق نظارتها و یا گزارشهای مردمی غرامت دام به دامدار پرداخت شده و پس از انجام معاینات و کشتار دام گوشت آن امحا می شود.

بررسی تب مالت در 450 راس دام سبک

وی با بیان اینکه بیماری تب مالت به عنوان یکی از بیماریهای استراتژیک مشترک دام و انسان در اردبیل نیازمند مهار و رسیدن به درجه نرمال است، اضافه کرد: در راستای کنترل این بیماری نظارتهای جدی صورت می گیرد.

صالحی یادآور شد: مطابق گزارشات دریافتی 450 راس دام مشکوک در خلخال به این بیماری در مدت دو روز معاینه شناسایی و کشته شد.

وی تاکید کرد: واکسیناسیون بیماری های استراتژیک از جمله تب برفکی، شاربن، هاری و تب مالت به دلیل خطر زا بودن و سرایت در کمترین زمان ممکن به دام و انسان به صورت مستمر و رایگان انجام می شود.

پرداخت یارانه به واکسن غیر استراتژیک

با وجود اینکه برخی روستاییان نسبت به دریافت به موقع و با قیمت مناسب واکسن گلایه مندند، مدیر کل دامپزشکی استان معتقد است وجود 50 داروخانه دامپزشکی فعال در شهرها، بخشها و روستاهای پرجمعیت موجب شده زمان دسترسی به واکسن به کمتر از پنج دقیقه کاهش یابد.

صالحی تصریح کرد: علاوه بر این برای حمایت دامدار یارانه تهیه واکسن در بیماری های غیر استراتژیک از جمله بیماری های انگل خارجی مانند کریمه کونگو پرداخت می شود.

استقبال از سرمایه گذاری در تولید واکسن

در عین حال با وجود اینکه مسئولان دامپزشکی یادآور می شوند تولید واکسن به مراتب از تهیه آن از خارج استان با صرفه تر است، صالحی از ورود اردبیل به تولید واکسن دامی می دهد.

وی با بیان اینکه دستگاههای مسئول استقبال قابل توجهی از سرمایه گذار خارجی برای ورود به طرح می کنند، اضافه کرد: تامین زمین و ارائه تسهیلات به سرمایه گذار از جمله موضوعاتی است که قول مساعد آن توسط استانداری داده شده است.

صالحی ابراز امیداوری کرد در آینده نزدیک اردبیل وارد پروسه تولید داروهای دامی شده و بتواند در این حوزه ایفای نقش کند.

صادرات 60 تن عسل به عراق، چین و مالزی، یک میلیون و 346 هزار قطعه جوجه یک روزه به آذربایجان، ارمنستان و عراق، 792 هزار تن تخم مرغ نطفه دار به آذربایجان، 296 تن پا و پنجه پا به ویتنام، 45 تن پودر گوشت به ارمنستان و هشت تن پشم گوسفندی به آذربایجان تنها بخشی از توان دامی اردبیل است که در شش ماهه نخست سال جاری ثبت شده است.

پتانسیلی که در صورت توسعه این صنعت و خروج از بن بستهای کیفی سازی دامپروری در این منطقه می تواند به عنوان یکی از محورهای توسعه اقتصادی استان و حتی کشور محسوب شود./ش
برچسب ها: قطب های ، دامپروری ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.