وزير خارجه روسيه در کنفرانس مطبوعاتي در بالي اندونزي پس از ديدار با "جان کري" وزير خارجه آمريکا در خصوص ايران و سوريه اظهاراتي را مطرح کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلويزيوني الميادين گزارش داد جان کري وزير امور خارجه آمريکا گفت: با سرگئي لاوروف همتاي روس خود به توافق رسيديم که سازمان ملل متحد را به تعيين زماني براي اجراي مذاکرات صلح در سوريه ترغيب کنيم.

وزير امور خارجه آمريکا موافقت سوريه را با همکاري با گروه بازرسان شيميايي بين المللي ستود.

جان کري وزير امور خارجه آمريکا گفت با سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه در خصوص حرکت در جهت مذاکرات صلح سوريه در سريعترين زمان ممکن به توافق رسيده است.  

جان کري وزير امور خارجه آمريکا همچنين از ايران خواست پيشنهادهاي جديدي براي خروج از بن بست مذاکرات درباره برنامه هسته اي اش ارائه کند.   

چند روز مانده به از سرگيري اين گفتگوها در ژنو، کري اعلام کرد: گروه پنج به علاوه يک در (مذاکرات) آلماتي (قزاقستان) پيشنهادي روي ميز گذاشت و فکر نمي کنم ايران واقعا به اين پيشنهاد خاص پاسخ داده باشد.

وي که در کنفرانس مطبوعاتي مشترک با سرگئي لاوروف همتاي روس خود سخن مي گفت، افزود: بنابراين آنچه که براي ما لازم است، رشته پيشنهادهاي ايران است که کاملا مشخص کند آنها چگونه مي توانند به جهان نشان دهند که برنامه‌ هسته‌اي شان صلح آميز است.

وزير امور خارجه امريکا به اين ترتيب توپ را به زمين ايران انداخت.

با اين حال، کري گفت از سخنراني اواخر سپتامبر حسن روحاني رئيس جمهور ايران در مجمع عمومي سازمان ملل دلگرم شده است. 

کري خاطر نشان کرد:‌ اما  تفاوت تنها در کلام  نبايد باشد بلکه تفاوت در عمل نيز بايد ديده شود.

وي افزود اگر اين اتفاق بيفتد، آمريکا و متحدانش کاملا آماده‌اند براي پاسخگويي به اين اقدامات گام بردارند.

وزير امور خارجه آمريکا در مورد سوريه هم گفت: ما مي خواهيم هر چه سريعتر براي برگزاري کنفرانس صلح سوريه تاريخي تعيين شود.

وي که آغاز فرايند انهدام سلاح هاي شيميايي سوريه را "آغاز خوبي" دانست ، به طور غيرمنتظره اي از بشار اسد تمجيد کرد و گفت: «به نظرم ، نظام بشار اسد اين شايستگي را دارد که قطعنامه شوراي امنيت را در مورد انهدام زرادخانه شيميايي اين کشور رعايت کند.

جان کري گفت: امروز نمي خواهم به آنچه در چند ماه آينده صورت خواهد گرفت ، پاسخ دهم ، اما اين آغاز خوبي است و ما بايد از يک آغاز خوب استقبال کنيم.

سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه گفت اين کشور همه تلاش خود را براي ادامه پايبندي سوريه به قطعنامه بين المللي درباره نابودي سلاح شيميايي اين کشور به کار خواهد گرفت.

سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه بعد از ديدار با همتاي آمريکايي خود در کنفرانس مطبوعاتي گفت: از وقتي جان کري وارد وزارت خارجه آمريکا شده است ، ما يازده بار با هم ديدار  کرده ايم. ديدارهاي ما در ژنو و نيويورک نيز اهميت فراواني داشته است اما بهرحال ما دفعات زيادي با هم ديدار کرده ايم. ما اميد داريم که قطعنامه شوراي امنيت که ده روز قبل تصويب شد، از سوي همه طرف ها  علاوه بر کشورهاي همسايه سوريه به اجرا درآيد. همچنين مفاد قطعنامه شوراي امنيت مبني بر اين که تسليحات و مواد شيميايي سوريه  به دست عناصر غيردولتي و تروريست هاي اين کشور نيفتد ، بايد به طور کامل رعايت شود.

وزير امور خارجه روسيه همچنين ابراز اميدواري کرد اظهارنظرهاي مثبت طرف ايراني در نيويورک به توافقي واقعي در هفته آينده منجر شود.

لاوروف پس از گفتگو با جان کري همتاي آمريکايي خود گفت: ما اميدواريم نشانه هاي مثبتي که در مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورک شاهد آن بوديم به توافقي واقعي منجر شود.

وي گفت: ايران احتمالاً به دنبال  شفافيت بيشتر است. در مسير منتهي به نتيجه اي که همه ما خواستار آن هستيم ، قدم هاي ويژه بايد برداشته شود. و من فکر مي کنم که اين مسئله هفته آينده در ژنو  که ايران نيز با آن موافقت کرده است ، مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت. ايران و گروه سه بعلاوه سه در فضاي مثبت و سازنده اي قرار دارند و اين حالت  در نيويورک نيز به خوبي پيدا بود. 

او گفت: در تمام اين چند هفته - از زمان پيوستن به سازمان منع تسليحات شيميايي -  دمشق کاملا با ناظران بين المللي همکاري کرده است. ما اميدواريم اين همکاري ها در آينده نيز ادامه يابد.

وزير امور خارجه روسيه همچنين گفت دليلي وجود ندارد مسکو بر اين باور باشد که ديدگاه سوريه در زمينه همکاري کامل به منظور نابودي تسليحات شيميايي به نحوي تغيير خواهد کرد.

لاوروف گفت: دليلي وجود ندارد بر اين باور باشيم همکاري کاملي که دولت سوريه در حال حاضر  در حال انجام آن است به نوعي تغيير خواهد کرد.

وزير امور خارجه روسيه افزود: طرف روس نهايت تلاش خود را براي ادامه چنين همکاري بدون ايجاد وقفه و شکاف انجام خواهد داد.»
وزير امور خارجه روسيه از ائتلاف ملي نيروهاي مخالف سوري خواست  به يک زبان سخن بگويند.

سرگئي لاوروف  خواستار توجه به اين موضوع شد که رهبر ائتلاف مخالفان سوري  نخست سخناني در ارتباط با  برگزاري کنفرانس ژنو دو مطرح کرد اما حاميان او متعاقبا اين اظهارات را رد کردند.
برچسب ها: لاوروف ، کری ، آمریکا ، روسیه ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار