بیش از 7 میلیون دیابتی در کشور داریم که برخی از آنها به دلیل عدم آگاهی به مراحل پیشرفته عوارض رسیده اند، یکی از اقدامات اساسی بیمار یابی بیماران دیابتی است که در کشور ضعیف عمل شده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر فقیهی، دبیر علمی سومین کنگره سالانه انجمن چشم پزشکی ایران در نشست خبری این کنگره گفت: در کنگره امسال روز قبل از کنگره مربوط به رشته فوق تخصص بوده و 5 گروه فوق تخصصی این مباحث را ارائه می کنند روزهای بعد نیز مطالب عمومی تر برای تمامی چشم پزشکان ارائه می شود در این کنگره از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، اروپا و کشورهای همسایه شرکت کننده داریم، نزدیک به 352 مقاله به دبیرخانه ارسال شده است که 127 مقاله به صورت سخنرانی و 162 مقاله به صورت پوستر ارائه می شود همچنین در کنار این کنگره جشنواره  فیلم و عکس چشم پزشکی ارائه و به بهترین آن جوایزی اهدا می شود.

وی گفت:  همچنین در این کنگره در سالن مشاهیر از بزرگان رشته چشم پزشکی تقدیر به عمل می آید، امسال از دکتر خدادوست به پاس نیم قرن تجربه در رشته چشم پزشکی تقدیر می شود، در کنگره  امسال 11 سمپوزیوم و 37 کارگاه  ارائه می شود.

بیماری های شبکیه بیماری های قرنیه جراحی پلاستیکی و ترمیمی و گلوکم محورهای اصلی این کنگره هستند .

دکتر ناصری پور، دبیر اجرایی  این کنگره در ادامه  تصریح کرد: جامعه چشم پزشکی یکی از پیش رو ترین جامعه های پزشکی است ،در هیچ زمینه ای نیاز به اعزام بیمار به خارج از کشور نداریم و اگر خدمات خاصی وجود دارد که ارائه می شود این خدمات خاص مربوط به بیماری های نادر بوده و ممکن است برای کشورهای دیگر نیز اینگونه باشد .

وی اظهار کرد: آلودگی هوا مانند سایر اعضای بدن که تاثیر منفی دارد، روی چشم نیز به همانگونه است و بسته به شدت آلودگی از یک بیماری ساده گرفته تا عوارض خاص بروز می کند و بیشتر عوارض مربوط  به سطح چشم است.

وی افزود:  لازمه برنامه ریزی خوب برای بیماری های چشمی نیاز به داشتن آمار دقیق از این بیماری ها در جامعه است به عنوان مثال یکی از شایع ترین کوری در دنیا بیماری وابسته به سن شبکیه است برای برنامه ریزی خوب نیاز به آمار دقیق مبتلایان داریم.

دکتر احمدیه دبیر انجمن چشم پزشکی ایران  در ادامه عنوان کرد:  یکی از مسائلی که در جامعه توجه بیشتری به آن شود مسئله دیابت است  و در مورد عوارض چشمی دیابت کار بیشتری انجام گیرد و بیماران دیابتی آگاهی بیشتری پیدا کنند و این نیازمند معاینات دوره ای مکرر  قبل از روز عوارض است.

وی گفت: بیماری های مانند آب سیاه در کشور شایع بوده و  برنامه ریزی های زیادی برای آگاهی دادن به مردم انجام شده است كه آب مروارید نیز شایع بوده و برای درمان آن پوشش خوبی در کشور وجود دارد و در بیشتر شهرستانها چشم پزشکان قادر به ارائه خدمات هستند در مطالعات مبتنی بر جمعیت که در کشور انجام گرفته است به تدریج آمار واقعی از مشکلات چشمی مردم به دست خواهیم آورد با دست آمدن این اطلاعات در برنامه ریزی های بهداشت بسیار کمک کننده خواهد بود.

دکتر فقیهی دبیر علمی  کنگره چشم پزشکی ایران با بیان اینکه  بیش از 7 میلیون دیابتی در کشور داریم که برخی از آنها به دلیل عدم آگاهی به مراحل پیشرفته عوارض آن رسیده اند اظهار کرد:  باید قبل از عوارض دیابت بیماری یابی داشته باشیم  که این امر در کشورمان ضعیف است .

 خدمات چشم پزشکی با بالاتری استاندارد های دنیا ارائه می شود

دکتر ناصری پور، فوق تخصص جراحی شبکیه  در ادامه با بیان اینکه خدمات چشم پزشکی در کشورمان با بالاترین استانداردهای دنیا ارائه می شود  عنوان کرد: هم اکنون علم چشم پزشکی در کشورمان چه از نظر ارائه خدمات و چه تجهیزات در بهترین سطح ارائه می شود  امروز در اغلب شهرستان های بزرگ و استان های کشور مراکز چشم پزشکی وجود دارد که  خدمات چشم پزشکی ارائه می کنند حرکت های خوبی نیز در روستاهای دور افتاده انجام شده است .

وی خاطر نشان کرد:  یکی از مهمترین اقداماتی که  توسط سازمان بهزیستی انجام گرفته طرح بینایی سنجی است که باید در این زمینه عملکرد چند ساله گذشته عیوب انكساری کودکان و وضعیت فعلی را با گذشته مقایسه کنیم./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار