عضو کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينکه نرخ واقعي ارز بين 2 تا 2500 تومان است و در صورت تکميل حوزه ارزآوري به زير 2000 تومان خواهد رسيد گفت: دولت از وارد کردن شوک با ابزارهاي مختلف خودداري کند.

محمد حسين ميرمحمدي نماينده مردم اصفهان و گلپايگان در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه براتي تعيين نرخ ارز بايد نظام اقتصادي و نحوه قيمت گذاري کالاها سنجيده شود افزود: با توجه به اينکه ارز در کشورها، بازار کاملي نيست، بنابراين تا زماني که بستر ايجاد نشود لازم است از برخي کالا حمايت صورت گيرد و يا دولت، توليدکننده را مورد حمايت خود قرار دهد تا از اين طريق قيمت تمام شده کالا ارزانتر شود و يا ميتوان مصرف کننده را مورد حمايت قرار داد تا توان خريد کالاها را داشته باشد.

وي ادامه داد: در اين صورت است که عرصه رقابت بازار همه جانبه مي شود و مصرف کننده به دنبال خريد کالاهاي با کيفيت و با قيمت مناسب رقابتي خواهد بود.

ميرمحمدي با بيان اينکه نرخ ارز بايد يک نقطه ميانگين باشد که نه توليد کننده و نه حقوق مصرف کننده با ضرر همراه شود گفت: نرخ واقعي ارز بين 2 تا 2500 تومان قابل تبيين است و اگر شرايط ما براي حوزه ارزآوري کاملتر شود قيمت ها  قطعا به زير 2000 تومان خواهد رسيد.

عضو کميسيون اقتصادي مجلي به تعيين قيمت ارز در بازار اشاره کرد و افزود: اگر تقاضا در بازار بيش از عرضه باشد قيمت ها سير صعودي مي يابند اما اگر عرضه و تقاضا برابري کند و بازار ارز با ثبات مواجه خواهد شد.

نماينده مردم اصفهان و گلپايگان در مجلس نهم با تاکيد بر اينکه سياست هاي دولت در قبلا ارز بايد ثابت باشد اذعان داشت: اگر سياست هاي دولت ثبات داشته باشد و از وارد کردن شوک در مقاطعي هم چون مصاحبه و.. خودداري کند بازار با ثبات همرا خواهد شد.

*جلوگيري از بروز اختلاف در بازار ارز

ميرمحمدي ضمن بيان اينکه قيمت ارز بايد براساس قيمت کالاها تعيين شود گفت: اگر بخواهيم هم توليد کننده را حمايت کنيم و هم واردات مواد اوليه را مورد حمايت قرار دهيم و از طرفي به دنبال واقعي کردن قيمت کالاها باشيم قطعا يک رانت اقتصادي در بازار ارز به وجود خواهد آمد.

وي ادامه داد: لازم است از ايجاد اختلاف جلوگيري به عمل آيد زيرا عده اي به دنبال فرصتي جهت سو استفاده از اين اختلاف ها هستند.

وي با بيان اينکه اگر دولت بازار را مديريت کند قيمت ها ميانگين خواهند شد افزود: در 8.7 سال گذشته پيش از اينکه محدوديت ارزي براي کشور به وجود آيد ما شاهد ثبات ارزي بوديم اما با اعمال اين محدوديت ها، بازار تحت الشعاع قرار گرفت و قيمت ارز سير صعودي کاذب يافت.

ميرمحمدي خاطرنشان کرد: اگر عرضه با تقاضا هماهنگ شود و از هر گونه ايجاد مشکل از طريق ابزارهاي مختلف در بازار جلوگيري شود قطعا اين بازار با ثبات مواجه خواهد شد.
انتهاي پيام/
برچسب ها: بازار ، دولت ، شوک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار