در حالی محمدرضا مروارید به عنوان استاندار جدید ایلام از سوی دولت تدبیر و امید انتخاب شده که مردم استان انتظار دارند مشکل بیکاری و پروژه های نیمه تمام استان حل شوند.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران استان 600 هزار نفری ایلام در غربی ترین نقطه کشور همواره با مشکلات متعدد زیربنایی و اقتصادی مواجه بوده و طی سالهای گذشته به عنوان یک استان محروم قلمداد شده است.

این استان به رغم جمعیت کم و منابع عظیم نفت و گاز از استانهای محروم کشور است که همواره نرخ بیکاری در استان بالای 20 درصد بوده است و در حال حاضر مردم استان از دولت جدید و استاندار جدید ایلام که دیروز توسط هئیت دولت انتخاب شده انتظار دارند مسائل و مشکلات استان را پیگیری کنند.

محمدرضا مروارید از نیروهای بومی استان ایلام است که سابقه کار در نهادهای مختلف اجرایی را دارد که امید است مشکلات استان کوچک ایلام را حل کند.

مهمترین مشکلات استان ایلام

یکی از مهمترین مشکلات ایلام بیکاری است که این مشکل باعث به وجود آمدن دیگر معضلات اجتماعی در استان نیز شده است.

یکی از مهمترین معضلات استان ایلام که ریشه عمده آن از بیکاری نشات می گیرد مسئله خودکشی است که استان ایلام بالاترین آمار خودکشی را در کشور به خود اختصاص داده است که امروزه این معضل در جهان هم مطرح است که بیشترین علت آن فقر و بیکاری است.

از سوی دیگر بیشتر مردم استان ایلام مشغول به کشاورزی، دامداری، کارگری ساختمان و... هستند و در این استان شغل های پایدار و کارخانه های بزرگ صنعتی وجود ندارد.

استان ایلام از معدود استانهای کشور است که طرح بزرگ صنعتی در آن وجود ندارد و این استان به لحاظ صنعتی در ردیف آخر استانهای کشور قرار دارد.

مشکل بیکاری و نبود شغل در استان ایلام باعث شده بسیاری از جوانان به خصوص در روستاهای استان به استانهای صنعتی مثل تهران، خوزستان، تبریز، بوشهر و..مهاجرت کنند که این عامل باعث شده جمعیت ایلام طی سالهای گذشته رشد چندانی نکند.

در حال حاضر ایلام در اکثر شاخص های توسعه در رتبه آخر کشور قرار دارد و اگر مصوبات استانی ایلام اجرایی می شد روند توسعه و سرمایه گذاری و اشتغال را با تحول عظیم مواجه می ساخت.

بیکاری در استان 600 هزار نفری ایلام با وجود منابع عظیم نفت و گاز

برای مردم ایلام همچنان این سوال اساسی وجود دارد که چرا باید ایلام محروم باشند و  مگر ایلام چه گناهی کرده که با وجود 600 هزار نفر جمعیت هنوز هم بیکاری بزرگترین مشکل استان است.

چرا استان ایلام با توجه به وجود 11 درصد ذخائر گاز و چهار درصد ذخائر نفت کشور باید لقب محرومیت به خود بگیرد و قولها و دستورات و مصوبات مهم دولت های قبلی در استان ایلام به جدی پیگیری و اجرا نمی شود.

هم اکنون نرخ بیکاری در استان  ایلام به طور غیر رسمی 25 درصد است و 120 هزار نفر  در استان ایلام تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی هستند.

کند بودن پروژه های عمرانی استان ایلام

هم اکنون بسیاری از پروژه‌های عمرانی در استان ایلام با رکود مواجه هستند که با نگاه های سطحی هم قابل مشاهده است و عدم تخصیص اعتبارات لازم و کافی مهمترین دلایل کندی و رکود پروژه های عمرانی ایلام است.

در حال حاضر بعضی از واحدهای تولیدی در نقاط استان و شهر ایلام به دلیل مشکلات تعطیل شده اند و از نبود حمایت لازم رنج می برند.

مسئولان اعتقاد دارند که راه توسعه استان ایلام، توسعه بخش کشاورزی و دامداری است اما مسئولان در این بخشها هم هنوز کار مهمی انجام نداده اند.

استان ایلام منطقه ای است که در ارتباط با ایجاد زیرساخت ها و توسعه صنعت از استان های دیگر بسیار عقب مانده تر است و  هنوز خبری از احداث راه آهن و شبکه بزرگراه ها در این استان نیست و تک پرواز فرودگاه ایلام به طور مکرر  کنسل می شود.

دولت نهم و دهم طی چهار بار سفر به استان، از نزدیک با مشکلات آشنا و مصوبات زیادی برای عمران و آبادانی و رفع محرومیت منطقه به تصویب رسانده اما خبری از اجرای این مصوبان نیست.

بر اساس آمارهای موجود به علت کمبود اعتبار و عدم مدیریت لازم اکنون بیش از یک هزار پروژه عمرانی نیمه تمام در بخشهای راه، کشاورزی، مسکن، آموزش و پرورش، تربیت بدنی و آب وجود دارد.

ایلام نباید محروم باشد

یک کارشناس مسائل اقتصادی در استان ایلام در این ارتباط گفت: این استان استعدادها و پتانسیهای بسیار زیادی در بخش کشاورزی، دامداری، نفت و گاز و...دارد و محرومیت در شان مردم ایلام نیست.

علی مرادی بیان داشت: ایلام هشت سال خط مقدم بود و مردم این استان در این دوران سنگ تمام گذاشتند و دین خود را به نظام ادا کردند و بعد از گذشت جنگ تحمیلی این استان به طور کلی در کلیه بخشها و زیرساختها دچار مشکل شد و این آغاز محرومیت استان بود و آثار جنگ تحمیلی در ایلام فقط به این ختم نمی شود و معضلات بزرگ استان همچنان در ایلام باقی است.

این کارشناس عنوان کرد: نبود راههای استاندارد، فرودگاه، قطار، دور از مرکز بودن، کمبود امکانات و... باعث شده راه توسعه استان بسته باشد و این مشکلات زیرساختی ایلام در حالی بعد از 30 سال حل نشده است که این استان از نبود سرمایه گذار رنج می برد.

وی افزود: مهمترین ظرفیت های استان ایلام در بخش های نفت و گاز و کشاورزی است که متاسفانه این ظرفیت ها مغفول مانده و به آنها توجه جدی نمی شود.

وی بیان داشت: البته با توجه به همجواری استان ایلام با عراق، می توان صنایعی را ایجاد کرد که تولیدات آنها به عراق صادر شود ولی هنوز به این نوع ظرفیت ها توجه نمی شود.

مرادی تصریح کرد: محرومیت در استان ایلام به چشم می خورد اما همیشه کمبود اعتبارات و بودجه، مشکل اصلی استان ایلام نبوده بلکه مشکلات و ضعفهای مدیریتی در سطح استان یکی از عوامل مهم توسعه نیافتگی ایلام بوده است.

وی ادامه داد: هر چند اعتبارات و بودجه های استان ایلام کفاف پروژه های عمرانی و دیگر پروژه ها را نمی دهد ولی یک مدیر خوب می تواند با مدیریت، حداقل روند اجرای پروژه ها و فعالیتهای استان را شتاب دهد وامید است این تغییرات به نفع مردم ایلام باشد.

مردم استان ایلام از استاندار جدید ایلام انتظار دارند مشکلات مهم و زیربنایی استان را در کشور پگیری کند و بیکاری و اتمام پروژه های عمرانی را در دستور کار خود دهد تا این استان هم شاهد تحول باشد./ش

 

 

 

 
برچسب ها: پروژه های ، نیمه ، تمام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.