خانواده بر رشد و تحول شخصيتي كودك تاثير ويژه‌اي دارد كه صاحب‌نظران بر اين نظر نه كه تغيير و دگرگوني در خانواده تغيير در فرآيند درون اعضا را به وجود مي‌آورد.

مرضيه مشتاقي روان‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران با بيان يكسان بودن نقش پدر و مادر براي ترتيب فرزندان افزود: شخصيت كودك متاثر از والدين است و ممكن است غيبت يكي از والدين يا هر دو اثرات نامطلوبي در رشد كودك داشته باشد.

وي ادامه داد: چون از قديم مادرها در خانه بودند و فرزند ساعت بيشتري را همراه مادر بود و پدر در خارج از خانه كار مي‌كرد اين تصور به‌وجود آمده كه مادر نقش بيشتري در تربيت فرزندان دارند در صورتي كه پدر و مادر مانند ستوني هستند كه اگر هر كدام در ايفاي نقش خودشون كم‌كاري كنند ستون‌ها تخريب مي‌شود.

مشتاقي درخصوص مهم‌ترين راه‌كار براي ايفاي نقش درست والدين گفت: بچه‌ها را نبايد دچار بي‌هويتي كنيم زيرا اگر پدر و مادر درباره‌ي عملكرد فرزند شوق نقطه‌نظر مشتركي نداشته باشند بچه دچار سرگرداني و بي‌هويتي مي‌شود از نظر روان‌شناسان بر هويتي برتر از بي‌هويتي است.

وي توصيه كرد: پدر و مادر بايد با فرآيند رشد بچه آشنا باشند و در مواقع مواجهه با مشكل به صورت يك راهنما در كنار فرزندشان باشند و به جاي تحميل نظر خودشون به يك نقطه‌نظر مشترك براي رفع مشكل برسند./ع2

برچسب ها: پدر ، مادر ، روان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار