دفاع مقدس ملت ايران برگرفته از مکتبي عاشورايي بود که با رهبري امام خميني (ره) براي حفظ اسلام و انقلاب اسلامي و عزت وطن شکل گرفت و بنابر فرمايش امام خميني (ره) «جنگ تا رفع فتنه» ادامه دارد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، دفاع مقدس، واژه اي است که به جنگ تحميلي حزب بعث عراق عليه جمهوري اسلامي ايران اطلاق مي شود. شروعي که براي خاتمه آن هشت سال مردان غيور و زنان شيردل ايران زمين با ايمان، ولايتمداري، بصيرت و شهادت طلبي، همزمان با دنيايي از کفر و استکبار جنگيدند و هزاران شهيد و جانباز تقديم انقلاب کردند؛ اما وجبي از خاک ميهن را حتي براي لحظه اي زير چکمه هاي دشمن غاصب تحمل نکردند.

دفاع مقدس ملت ايران برگرفته از مکتبي عاشورايي بود که با رهبري امام خميني (ره) براي حفظ اسلام و انقلاب اسلامي و عزت وطن شکل گرفت و بنابر فرمايش امام خميني (ره) «جنگ تا رفع فتنه» ادامه دارد.

جنگي که براي ما دفاع مقدس و دفاعي که از ديد رهبر کبير انقلاب اسلامي "نعمتي بزرگ" بوده و هست. نکته مهم در تفاوت گراميداشت ياد و خاطره هشت سال دفاع مقدس با ساير وقايعي که در کشورهاي ديگر رخ داده، اين است که اساساً هرکشوري پايان جنگ و يا هر بحراني را گرامي مي دارد اما در کشور ما شروع جنگ تحميلي گرامي داشته مي شود.

خبرنگار ما در ايام هفته دفاع مقدس بين مردم رفت تا نظر آنها را در مورد نامگذاري اين هفته، چرايي و چگونگي گراميداشت آن و حسي که با شنيدن اين نام بزرگ به آنها دست مي دهد، جويا شود؛

آرزوي تصاحب يک وجب از خاک مقدس ايران را بر دل دشمن گذاشتيم:

تاريخ ايران فراز و نشيب هاي بسياري به خود ديده است. دوران هايي که سلاطين مختلفي بر آن حکومت کرده اند؛ قاجاريه، پهلوي و.. در هر دوره اي ما شاهد تجاوزهايي به خاک ميهن و يا حتي زشت تر، شاهد بذل و بخشش هاي عجيب حکومت هاي سلطنتي در اهداي بخش هاي مهم و استراتژيک کشور بوده ايم. اين بخش از تاريخ ايران، تأسف آورترين پيامدها و حتي خجالت آورترين قراردادها را در خود ثبت کرده است.

اما در طول هشت سال دفاع مقدس با اينکه بيش از 30 کشور جهان، علي الخصوص آمريکا، آلمان، انگليس و برخي از کشورهاي عربي منطقه، مستقيم و غير مستقيم از صدام حسين حمايت مي کردند؛ رزمندگان ما سرفصل جديدي از تاريخ ايران را در صفحات تاريخ انقلاب اسلامي به ثبت رساندند. در اين جنگ نه تنها يک وجب از خاک

ايران در دست نيروهاي عراقي باقي نماند، بلکه عراق به عنوان کشور متجاوز به نظام بين الملل معرفي شد. شيرين عياري دانشجوي زبان انگليسي معتقد است که مهم ترين دليل گراميداشت هفته دفاع مقدس، زنده نگه داشتن ياد و خاطره کساني است که حماسه ساز و خلق کننده آن دوران طلايي هستند.

وي از دو جهت، گراميداشت دفاع مقدس را مهم ارزيابي مي کند و مي گويد: در داخل کشور نسل جوان با گوشه اي مهم و تأثيرگذار از تاريخ معاصر ايران آشنا مي شوند. تاريخي که سراسر غرور و حميت و ايستادگي در برابر ابرقدرت ها و استکبار جهاني است و از طرف ديگر جامعه جهاني هوشيار مي شود که حافظه تاريخي ملت ايران، هنوز زنده و پوياست و تا زماني که دشمنان نظام و اسلام، دست از فتنه گري برنداشته اند، دفاع مقدس ما همچنان ادامه دارد.

ظهور رهبري سيزده ساله!

براساس آمار منتشره از سوي بنياد شهيد اسلامي؛ آمار شهداي هشت سال دفاع مقدس 188 هزار و 15 نفر است که از اين تعداد 171/235 نفر در جبهه‎هاي جنگ و 16/780 نفر بر اثر حملات هوايي و توپخانه ‎اي دشمن به شهرها و مناطق مسکوني به شهادت رسيده‎ اند. هفت هزار نفر از اين شهدا زن بوده اند.

تعداد 132/770 نفر از شهدا، مجرد يعني 71 درصد، و بقيه متأهل بوده‎اند، 44 درصد شهدا در گروه سني 16 تا 20 سال و 30 درصد در گروه سني 21 تا 25 سال ، 8 درصد در گروه سني 26 تا 30 سال و بقيه در ساير گروه‎هاي سني قرار دارند. ميانگين سن شهدا در زمان شهادت در حدود 23 سال بوده است و شهداي 20 ساله نسبت به ساير سنين بيشترين نسبت را داشته ‎اند.

مريم رضايي کارمند بانک، دست بر مزار شهدا گذاشته و در گفتگو با ما، با حسرت مي گويد: اي کاش در آن دوران بوديم و به چشم خود، اين بزرگواران را مي ديديم. اين مردان خدا نه تنها در آن روزهاي حساس بلکه امروز هم گره گشاي مشکلات ما هستند. وي معتقد است دفاع مقدس ما با ساير جنگ ها تفاوتي اساسي دارد و آن رهبري امام خميني (ره) به عنوان فرمانده کل قوا بر جبهه هاست. رهبري که بزرگوارانه نوجوان سيزده ساله را رهبر يک ملت مي خواند! امام در مورد حسين فهميده فرمودند: «رهبر ما آن طفل سيزده ساله ‌اي است که با قلب کوچک خود، که ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است، خود را زير تانک دشمن انداخت و آن را منهدم کرد و خود نيز شربت شهادت نوشيد.» وي سپس مي گويد: گراميداشت دفاع مقدس وظيفه ماست.

چرا که از دانشگاه جبهه ها بود که فرماندهان بيست ساله، تربيت شدند؛ ژنرال هاي جواني که خواب را از چشمان دشمن گرفته بودند. دفاع مقدس مرا به ياد مادران شجاع و پدران دلشکسته شهدا مي اندازد و در اين صورت است که حجابم را به نشانه اداي احترام به خون فرزندان آنها حفظ مي کنم.

عشق به امام؛ منبع الهام رزمندگان اسلام:

جنگ در زبان ها و ادبيات سياسي کشورهاي و قوميت هاي مختلف، دربردارنده مفاهيم ناپسند، غير عقلي، غير ديني و نامقدس؛ نظير تجاوزات نظامي و راه اندازي جنگ به خاطر سلطه طلبي، جاه طلبي، چپاول منابع ملت هاي ديگر است. اما دفاع مقدس، نوعي خاص از جنگ و نبرد مسلحانه را به تاريخ و ادبيات سياسي جهان اضافه کرد که دفاع در مقابل تجاوز نظامي بيگانگان را در بر داشت و از سوي ديگر مطابق با هنجارهاي ديني پذيرفته شده در جامعه اسلامي ما و داراي ارزش ديني و اجتماعي بود.

در ارائه اين نوع خاص از دفاع، بر خلاف جنگ هاي مسلحانه، فقط نيروي هاي مسلح کشور درگير نبودند، بلکه اين ملت ايران از زن و مرد، دانش آموز و فرهنگي، کارگر و بازاري، ‌دانشجو و استاد، پزشک و کشاورز، در آن نقش اساسي داشتند و به قولي مي توان گفت؛ «تک تک ملت ايران، سربازي در جبهه دفاع مقدس بودند.»

نعمت الله کارخانه، يکي از جانبازان و يادگاران هشت سال دفاع مقدس، مهم ترين ويژگي جنگ تحميلي را بنيه قوي معنوي در اين حادثه بزرگ تاريخي مي داند و مي گويد: اگر قرار باشد رنگي براي دفاع مقدس انتخاب کنيم من آن را سرخ و سبز مي بينم؛ سرخي که وام دار خون شهداست و سبزي که قداست حضور معنوي ائمه عليهم السلام را در خود دارد.

اگر به رمزهاي عمليات هاي مختلف رزمندگان اسلام نگاه کنيم، خواهيم ديد که نام فاطمه زهرا سلام الله عليها رمز بزرگترين و سخت ترين و موفقيت آميزترين عمليات هاي ما بوده است. در حالي که رمز شروع عمليات هاي جنگ هاي ملت ها و کشورهاي ديگر چنين ويژگي اي ندارد.

اين جانباز که در ناحيه کمر و ريه، ترکش هاي متعددي را به يادگار دارد، مي گويد: نام دفاع مقدس براي من حسرت شهادت و خاطرات خوش دوستان شهيدم را به همراه دارد؛ انسان هاي آسماني اي که هر کدامشان از خاکريزهاي خطوط مقدم به آسمان پل زدند.

وي که براي پاسخ دادن به هر سئوال، لحظاتي غرق خاطراتش مي شود، معتقد است عشق الهي و عرفاني به امام (ره)، منبع الهام و انگيزه رزمندگان، خصوصاً بسيجيان در ادامه مبارزه تا رسيدن به کربلا بود. اگر هشت سال پيرمردان و جوانان ايران جنگيدند و براي شب هاي عمليات لحظه شماري کردند، عشق به امام خميني و شناخت عاشوراي حسيني، منبع الهام آنها بود. رزمندگان از جان خود مي گذشتند تا لبخندي بر لبان امام خميني (ره) بنشيند و امام، آنان را فرزندان خود مي ناميد و بر دست و بازويشان بوسه مي زد. اين ارتباط بين فرمانده کل قوا و رزمندگانش از عجيب ترين و نادرترين ارتباطات است.

دفاع مقدس ما به رنگ خداست!

نمودار شدن قدرت دين به عنوان عامل اصلي حفظ عزت و اقتدار ملي، از ديگر زيبايي ‌هاي دفاع مقدس به شمار مي آيد. مفاهيم متعالي همچون ايثار، عشق، ‌شجاعت و شهادت، به دفاع مقدس، رنگ خدايي زد و بي شک حذف «رنگ خدا» از شئون ملت، يعني پايان همه زيبايي ها. بايد دفاع مقدس، نامي جاودان و خاطرات حماسه سازانش، يادي قابل اکرام و احترام و
زيبايي هايش در عرصه هنر ايران جلوه كند.

محسن و محمدمهدي از جوانان بسيجي ناحيه محلاتي تهران بزرگ که دوران کودکي خود را در سال هاي جنگ تحميلي گذرانده اند، با شنيدن نام دفاع مقدس احساس متفاوتي دارند. محسن مي گويد: هفته دفاع مقدس براي من هميشه يادآور مارش حمله اي است که از راديو مي شنيديم. اشعار زيبايي که رزمندگان وقت حمله در صفوف منظم مي خواندند يادم هست؛ کربلا کربلا ما داريم مي آييم/اسراي سرافراز ما داريم مي آييم. يا؛ اي لشکر صاحب زمان آماده باش آماده باش/بهر نبرد بي امان آماده باش؛ جاني تازه به تن شهرها مي داد. با شنيدن صداي مارش تلويزيون بود که مادران دستانشان را براي دعا جهت پيروزي فرزندانشان بالا مي گرفتند و پدران، رضايتنامه پسران خود را امضا مي کردند.

وي دروان دفاع مقدس را مرحله اي از تکامل بينش سياسي مردم و فرصتي براي نشان دادن اتحاد و يکپارچگي شان مي داند و مي گويد: در آن دوران همه ايران زمين، جبهه بود و تمام مردم،
رزمنده هايي که برخي در خطوط مقدم و برخي در پشت خاکريزها فعاليت مي کردند. اين دانشجوي اقتصاد، دفاع مقدس را فقط از آن مردان و نظاميان نمي داند و معتقد است زنان نقش مؤثري در حضور شوهران و فرزندانشان در جبهه هاي جنگ حق عليه باطل داشتند. او مادربزرگش را يکي از آن زناني برمي شمارد که با قبول زحمت تربيت فرزندان و انجام کارهاي خانگي مانند خياطي و بافندگي، در نبود همسرش مخارج خانه را تأمين مي کرده است.

تابلوي بي نظير از هنرنمايي مردم ايران:

محمدمهدي با تصديق صحبت هاي دوستش ادامه مي دهد: برگزاري باشکوه گراميداشت دفاع مقدس، زنده کننده همين خاطراتي است که شايد براي برخي ها حکم افسانه را به خود گرفته باشد!‌ در حالي که بيش از سي و سه سال از آن دوران نمي گذرد اما خيلي از جوان ها با شهدا و آرمان هايشان و جبهه و فرهنگ آن آشنا نيستند و هفته دفاع مقدس بهترين فرصت براي آشنايي نسل جوان با اين برهه مهم و تأثيرگذار تاريخ انقلاب است.

او مي گويد: دفاع مقدس تابلوي هنرنمايي بي نظير مردم ايران است. هنري که تجلي آن را در ادبيات پايداري، ادبيات دفاع مقدس، شعر دفاع مقدس و سينماي دفاع مقدس مي توان ديد. تا زماني که ادبيات دفاع از اسلام زنده است، تا زماني که خون شهيد و گلواژه هاي ايمان و ايثار در پيکره جامعه جريان دارند، دفاع مقدس، تمام نشده و اکنون دفاع مقدس ما حفظ حريم اهل بيت (ع)، بي بي حضرت زينب (س) و دفاع از مردم مظلوم فلسطين و همراهي با حزب الله است.

دفاع مقدس؛ ريشه پرافتخارترين دستاوردهاي نظام:

در آغاز جنگ تحميلي يک روزنامه چاپ پاريس نوشت: «ايراني ها معتقد به معجزه هستند، مگر معجزه اي سراغ ايرانيان بيايد و آنان را از اين مهلکه نجات دهد.» بله به درستي، رزمندگان اسلام با پيروزي در برابر لشکري از سربازان هوادار کفر، خالق حماسه اي بزرگ و معجزه اي الهي شدند. اما اين فقط تنها اعجاز هشت سال دفاع مقدس نبود!

همه به خاطر دارند که حضرت زينب (س) در دربار يزيد چگونه حادثه کربلا را توصيف کردند. ايشان فرمودند:« ما رأيت الا جميلا.» در طول هشت سال دفاع مقدس که برگرفته از فرهنگ ناب عاشورا بود، رزمندگان اسلام صحنه‌ هايي زيبا آفريدند، صحنه هايي که ظاهر زشت و هولناک جنگ را تغيير داد.

ميترا خسروبيک، کارشناس مسائل اجتماعي، بارزترين برکات هشت سال دفاع مقدس را تقويت اعتماد به نفس و خودباوري ملتي مي داند که سال هاي زيادي به واسطه تسلط حکومت هاي دست نشانده، اعتماد به نفس و عزت ملي خود را از دست داده بودند.

وي شروع دفاع مقدس را تولد معنوي براي ملت ايران مي نامد و مي گويد: همه جاي دنيا رسم بر اين است که تولد مولود مبارک را جشن مي گيرند و دفاع مقدس براي ملت ايران مولودي مبارک بود که در هشت سالگي! مادر و اساس پر افتخارترين ويژگي ها و دستاوردهاي ايران اسلامي شد. خسروبيک، رشد باورهاي ديني، رشد فضايل اخلاقي و معنوي، شکوفايي استعداد و خلاقيت جوانان، به نمايش گذاشته شدن ظرفيت دفاعي ملت ايران، مشخص شدن و تجلي جايگاه بسيج در حمايت از نظام و رهبر کبير انقلاب اسلامي و کسب تجربه هاي سياسي گرانمايه را مهم ترين دستاوردهاي دفاع مقدس مي نامد که همواره بايد گرامي داشته شود.

وي با اشاره به مفاهيم کاربردي امروزه مانند سبک زندگي اسلامي،‌ اقتصاد مقاومتي، اشاعه و احياي فرهنگ غني ايراني، اسلامي، مي گويد: تمام اين مفاهيم که امروز ما به دنبال نهادينه کردن آن هستيم در طول سال هاي دفاع مقدس، نه تنها شکل گرفت بلکه به طور قاطع در عرصه هاي مختلف نظام و اجتماع ظهور و بروز کرد.

خسروبيک در ادامه مي گويد: حال که از آن دوران کمي فاصله گرفته ايم و زنگ خطر خاطره شدن اين مفاهيم به صدا در آمده است، بايد با گراميداشت ياد و خاطره هشت سال دفاع مقدس و تبيين چگونگي ساده زيستي، استقامت در برابر محاصره هاي شديد اقتصادي، خودباوري و خلاقيت در پيشرفت صنعت تجاري و صنعت تسليحاتي، ورود موازين اسلامي در جزء جزء فرهنگ غني ايران، در برابر جنگ نرم دشمن و تهديدات او ايستادگي کنيم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۳۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۲
برای من یادآور این است که با دست خالی جنگیدیم و اینکه اگر صدام الآن به ما حمله میکرد با این تجهیزات امروزی که داریم به قول معروف خاکش رو شخم میزدیم
آخرین اخبار