وزير راه و شهرسازي گفت: هم اکنون ظرفيت توليد سيمان در کشور به مرز 80 ميلون تن در سال رسيد و ايران جزو 5 کشور جهان در توليد سيمان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران عباس آخوندي در مراسم يازدهمين همايش روز بتن با بيان اينکه همايش امسال در مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي برگزار مي‌گردد گفت: به دليل نقش بي بديل اين مرکز در امر پژوهش و تحقيق در صنعت ساختمان پيش از هر چيز بايد به نکاتي در رابطه با اهميت تحقيق و پژوهش ونقش مرکز در اين خصوص اشاره کنيم.

وي در ادامه افزود: در جهان امروز کشورهاي صنعتي و در حال توسعه با آگاهي از نقش پژوهش در خلق فن آوري و شتاب دهي براي توسعه عمده توجه خود را صرف تقويت و ارتقاي بخش تحقيق نموده اند.

آخوندي در ادامه يادآور شد: بين پيشرفت بخش تحقيق و شتاب توسعه فراگير و پايدار در هر کشور ارتباط مستقيم برقرار است.

وزير راه و شهرسازي در ادامه اظهار داشت: شرايط در قرن حاضر به گونها ي است که هر کشوري براي رشد و پيشرفت همه جانبه بي شک نيازمند طرح و برنامه اي مدون در عرصه علم وفن آوري مي باشد.

آخوندي با بيان اينکه صنعت راه و شهرسازي يکي از صنايع مهم و تاثيرگذار در اقتصاد کشور است افزود: اين صنعت به صورت مستقيم با شش صنعت زيربنايي در ارتباط است و رونق آن همواره باعث رشد صنايع ديگر مي شود.

وزير راه و شهرسازي درادامه توضيح داد: ايران با دارا بودن يک درصد از کل جمعيت جهان دو درصد از سهم جهاني ساخت و ساز را به خود اختصاص ميدهد.

وي در ادامه افزود: بخش مسکن حدود 33 درصد از حجم اقتصاد ايران رادر بر ميگيرد.

آخوندي با اشاره به اينکه به طور متوسط در حال حاضر روزانه بالغ بر 2000 واحد مسکوني جديد در کشور احداث ميگردد گفت:  ساخت مسکن نيز مستلزم احداث راههاي دسترسي شبکه هاي حمل ونقل و نيز زيرساخت هاي شهري است.

اخوندي در ادامه اظهار داشت: بر طبق برآوردهاي انجام يافته در بخش راه و مسکن در هر ساعت حدود 6 ميليارد تومان هزينه مي گردد که پس از صنعت نفت در برگيرنده عظيم ترين سرمايه گذاري ملي مي‌باشد.

وزير راه و شهرسازي در ادامه توضيح داد: بخش ساخت و ساز نقش اساسي در توليد ناخالص ملي دارد و لذا در جهت دستيابي به معيارهاي توسعه پايدار دراين بخش مهم لازم است تا شاخص هاي کيفيت، مقاوم سازي، کاهش مصرف انرژي مورد توجه قرار گيرد و اين توجه به مفهوم دقت در تک تک عناصر زنجيره توليد مسکن و شبکه هاي حمل و نقلي است.

وي با بيان اينکه صنعت راه و ساختمان يکي از صنايع استراتژيک محسوب مي شود گفت: بنابراين نقش حاکميتي و راهبري دولت در سياست گذاري هاي کلان در اين بخش همواره لازم بوده و خواهد بود.

آخوندي در ادامه تصريح کرد: در تحقق اهداف سياست هاي دولت در بخش راه و ساختمان پژوهش و آموزش جايگاه ويژه اي دارد و به عنوان اهرم موثر در برنامه ريزي و هماهنگ سازي اين سياست ها عمل مي‌نمايد.

وي با اشاره به اينکه صنعت راه و ساختمان و صنايع مرتبط با آن صنايعي انرژي بر محسوب مي شود افزود: بخش حمل و نقل حدود 35 درصد از مصرف انرژي را در کشور به خود اختصاص داده در حالي که سهم بخش صنعت از کل انرژي مصرفي در کشور حدود 20 درصد است.

وزير راه و شهرسازي در ادامه يادآور شد: اهميت بخش حمل ونقل و توسعه آن به راحتي آشکار مي شود از طرفي ديگر از کل انرژي مصرفي در بخش صنعت بيش از 60 درصد از آن در ارتباط با توليد مصالح ساختماني است.

وي در ادامه توضيح داد تحقيق در زمينه هاي مرتبط شامل انواع صنايع توليدي مصالح راه و ساختمان و همچنين فن آوري هاي نوين که به کاهش مصرف انرژي در صنعت راه و ساختمان مي کند بايد توجه جدي داشت.

**اختصاص 13 درصد از "مصرف انرژي" مصرف به سيمان

وي گفت: بايد در صنعت راه و ساختمان به بتن و سيمان به عنوان پر مصرف ترين مصالح از لحاظ کاربرد و مصرف انرژي در توليد مطرح مي باشد و 13 درصد از مصرف انرژي در مصرف صنعت سيمان به خود اختصاص داده است.

آخوندي با بيان اينکه در حال حاضر ظرفيت توليد سيمان در کشور به مرز 80 ميليون تن رسيده است، گفت: ايران جزو 5 کشور بزرگ توليد کننده سيمان قرار دارد و بيش از 90 درصد از توليد سيمان در کشور فقط به کمتر از سه نوع سيمان پورتلند محسوب مي شود.

وي در ادامه گفت: کشورهاي توسعه يافته در جهت تحقق سياست هاي اصولي دستيابي به توسعه پايدار هر روزه به تنوع سيمان هاي خود مي افزايند و عمده اين نوع سيمان ها انواع سيمان هاي آميخته است.

آخوندي در ادامه يادآور شد: در حال حاضر در اروپا بيش از 70 درصد از توليد سيمان را انواع سيمان هاي آميخته به خود اختصاص داده است.

وزير راه و شهرسازي در ادامه توضيح داد: ارتقاي کيفي توليد سيمان در کشور و متنوع سازي محصولات سيماني با پتانسيل هاي مناسبي که وجود دارد ميتواند علاوه بر صرفه جويي مصرف انرژي در توليد سيمان و کاهش آلودگي ناشي از توليد سيمان هاي پورتلند و افزايش دوام و عمر مفيد سازه ها راه صادرات را همواره سازد.

وي در ادامه گفت: توليد سيمان هاي سرباره اي هنوز در کشور رونق نيافته که علت آن به کيفيت توليد و بخشي ديگر به عدم فرهنگ سازي در اين زمينه باز مي گردد.

آخوندي در ادامه تصريح کرد: در صنعت راه به رسم استفاده گسترده از بتن فن آوري مرتبط با آن چندان مورد توجه قرار نگرفته در حالي که جاي کار بسيار دارد.

وي با بيان اينکه استفاده از نوسازي هاي بتني انواع بتن هاي با عملکرد بالا و بعد بتن هاي خود تراکم هنوز در صنعت راه و شبکه هاي حمل و نقل بيگانه هستند افزود: استفاده از فن آوري هاي نوين در صنعت بتن در ساخت اسکله ها، پل ها، فرودگاه هاي و جاده ها مي تواند باعث ارتقا کيفي زيرساخت هاي حمل و نقل در کشور باشد.

وزير راه و شهرسازي درادامه اظهار داشت نقش مرکز تحقيقات به عنوان زير مجموعه اي وزارت راه وشهرسازي بازوي موثر تحقيقات مي تواند در نيازسنجي تحقيقات در اعمال سياست هاي حاکميتي دولت در شرايط و مقطع سطح کنوني گره گشا باشد.

آخوندي در ادامه توضيح داد: تعريف سدهاي تحقيقاتي جهت اصلاح الگوي مصرف در صنعت راه و ساختمان منطق با اقليم مناطبق مختلف در کشو رجهت سازه هاي امن و با عمر مفيد زياد و همچني داراي کمتر هدر رفت انرژي از اولويت هاي صنعت راه و ساختمان در کشور محسوب مي شود.

وي در ادامه گفت: در توسعه انواع فن آوري هاي نوين در صنعت راه و ساختمان شامل سيستم هاي نوين سازه اي توليد انواع مصالح سبک ملات هاي خشک آماده نياز برداشتن گام هاي بلندي توسط محققان مرتبط خواهد بود.

آخوندي در ادامه تصريح کرد: تحقيق در زمينه صنعتي سازي راه و ساختمان با رعايت الگوهاي مصرف در زمينه توليد مصالح و کاربرد آنها در ساخت و ساز از سياست هايي است که بايد به شدت از طرف مرکز تحقيقات پيگيري شودو اين وزارتخانه نيز تمام توان خود را با حميت دولت و ساير وزارتانه ها و نهادها جهت حمايت از اين فن آوري ها به کار خواهد بست.

وزير راه و شهرسازي خاطرنشان کرد فرصت يازدهمين همايش روز بتن و پنجمين کنفرانس روز بتن که براي نخستين بار در مرکز تحقيقات راه مسکن وشهرسازي برگزار مي شود و با چهلمين سال مرکز همراه است مغتنم شمرده و نقش اين مرکز را در اثربخش يو ارتقاي صنعت راه و ساختمان و بهبود کيفي بتن را در کشور انتظار دارم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: سیمان ، تن ، وزیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار