با افزایش عمق چاه و کاهش سطح ایستایی آب در زمین های کشاورزی، لایه های سطحی زمین از آب خالی شده و در نهایت شوری و نشست زمین را شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با افزایش عمق چاه و کاهش سطح ایستایی آب ، لایه های سطحی زمین از آب خالی شده و منافذ داخل خاک نیز عاری از مولکول های آب شده و در نهایت نشست زمین را شاهد هستیم که متأسفانه در سه شهر نامبرده چنین اتفاقی روی داده و با کاهش کمیت و کیفیت آب ، شور شدن زمینها و نشست زمین ، وضعیت کشاورزی آن رو به نابودی است.

خرد ادامه داد: در لایه های زیرین سفره های آب زیر زمینی ، جبـهه ای از آب شور قرار دارد که بر اثر استفاده ی بی رویه از آب شیرین سفره ها ، آب شور به سطوح بالا پیشروی کرده و جایگزین آب شیرین می شود که کشاورزی استان را با خطر روبرو کرده است.

وی افزود: از آنجایی که استان فارس در منطقه آب و هوایی خشک و نیمه خشک قراردارد، بهره برداری بیش از حد از آب ها باعث شده تا عمق سفره های آب های زیرزمینی از روند اصولی خود خارج و به سرعت کاهش پیدا کند.

خرد بیان کرد: اگر لایه آب های شیرین تمام شود دیگر چاه ها قادر به آبیاری زمین های کشاورزی نبوده و در نتیجه کاهش محصول و لم یزرع شدن زمین را در اغلب مناطق فارس به دنبال خواهد داشت.

خرد افزود: اگر از الگوی کشت متناسب با منطقه و همچنین مدیریت منابع آب به خوبی استفاده نشود هر روز ظرفیت های آب و خاک استان محدودتر خواهد شد./س

برچسب ها: شوری ، نشست ، زمین ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ستاره
۱۸:۳۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۳
خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
مهسا جون
۲۰:۴۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۳
بد نبود
.............................................................................................................................................................................
Iran (Islamic Republic of)
مهسا جون
۲۰:۴۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۳
بد نبود
Iran (Islamic Republic of)
هلنا
۱۸:۱۳ ۱۳ آذر ۱۳۹۳
اصلا خوب نبود