دبير کل کانون سراسري مرغ تخم گذار مصرف اين محصول را در ارتقاي سلامت و افزايش ميانگين قد ضروري دانست و گفت: سرانه مصرف تخم مرغ در کشور از 160 به 191 عدد افزايش يافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سيد فرزاد طلاکش در نشست خبري امروز به مناسبت روز جهاني تخم مرغ گفت: ايران از لحاظ توليد تخم مرغ مقام دهم را در جهان دارد اما مصرف سرانه تخم مرغ از ميانگين جهاني کمتر است.

وي با اشاره به شعار امسال "کودکي بانشاط، بزرگسالي سالم، با يک تخم مرغ در روز"، افزود: ميانگين مصرف سرانه تخم مرغ در کشورهاي توسعه يافته بيش از 300 عدد است.

دبير کل کانون سراسري مرغ تخمگذار درباره ارزش غذايي اين محصول افزود: تخم مرغ ويتاميني به نام کولين دارد که در تکامل دستگاه عصبي و نيز جنين و نوزاد موثر است و در کهنسالي از بروز آلزايمر جلوگيري مي کند.

آقاي طلاکش ، ويتامين هاي لوتنين و گراتنين را از ديگر مواد مهم غذايي در تخم مرغ دانست و گفت: اين مواد از نابينايي و کم بينايي در کهنسالي جلوگيري مي کند و سبب تقويت چشم مي شود.

وي افزود: در تخم مرغ 100 درصد ويتامين هاي لوتنين و گراتنين جذب مي شود درحالي که در منابع ديگر غذايي فقط 40 درصد اين ويتامين جذب مي شود.

دبير کل کانون سراسري مرغ تخمگذار گفت: تخم مرغ در مقايسه با ديگر موادغذايي ارزان تر است و کالري و ارزش غذايي بالايي دارد.

طلاکش با اشاره به اينکه ارزش غذايي تخم مرغ از 10 سال پيش مورد توجه متخصصان تغذيه قرار گرفته است، افزود: پروتئين تخم مرغ کامل ترين پروتئين طبيعي است و تنها منبع غذايي محسوب مي شود که 9 اسيدآمينه ضروري بدن را دارد.

وي گفت: جذب پروتئين در تخم مرغ 93 درصد است، اين ميزان در شير 84 درصد و در گوشت سفيد و گوشت قرمز 73 درصد است.

دبير کل کانون سراسري مرغ تخم گذار افزود: چربي موجود در زرده تخم مرغ از نوع گياهي و غيراشباع است و مصرف آن سبب تقويت کلسترول خوب و مفيد در خون مي شود.

طلاکش گفت: متخصصان تغذيه در جهان از سال 2003 ميلادي به مردم اعلام کردند "خوردن يک تخم مرغ در روز براي همه ضروري است".

وي افزود : بر اساس مطالعات دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي؛ قد کودکان کشورمان 12،5 درصد از استاندارد جهاني کمتر است و مصرف تخم مرغ مي تواند به بهبود اين شاخص سلامت کمک کند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: بهداشت ، مصرف ، تخم مرغ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۱۷ مهر ۱۳۹۲
به خاطر این که همه چیز گران است مردم بدبخت با تخم مرغ شکم خود را سیر می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۱۷ مهر ۱۳۹۲
مرغ که گرون شد ، گوشت که گرونه ، شیر نمیشه خرید ماست و پنیر که تو ساعت گرون میشن سیب زمینی 2500 تومان انتظار دارید مردم با چی زنده بمونن میرن سراغ تخم مرغ فکر کنم نهایتن بریم سراغ نمک طعام خالی البته اگه گرون نشه
آخرین اخبار