ثبت برند بین المللی و جغرافیایی انجیر کمک به بازاریابی و معرفی محصول در بازارهای هدف صادراتی است.

محمد مهدی نهاوندی معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: شهرستان استهبان با دارا بودن دو ميليون دويست هزار اصله درخت انجير ديم در سطح بيست و دو هزار هكتار , اولين و مهمترين منطقه انجير خيز ايران و جهان محسوب مي شود . درحال حاضر توليد انجير ديم در اين منطقه بيست هزار تن مي باشد كه بدين ترتيب بالاترين رقم توليد اين نوع انجير در جهان به شمار مي رود . از لحاظ نوع انجير و كيفيت, انجير استهبان در جهان بي نظير است و به همين دليل يكي از اقلام مهم صادرات در زمينه خشكبار انجير استهبان مي باشد. لذا بنا به درخواست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس مبنی بر بررسی و ارائه راهکارهای توسعه صادرات محصول انجیر، اولین کارگاه تخصصی آموزشی بسته بندی و میز کالایی انجیر در این استان با همکاری سازمان توسعه تجارت برگزار شد.

وی در پاسخ به سوالي درخصوص موارد مطرح شده در نشست میز کالایی انجیر گفت: مهمترین مباحثی که با حضور صاحبنظران و کارشناسان در این نشست کنکاش و مورد بررسی قرار گرفت عبارت بودند از عدم آگاهی و آموزش لازم تولید کنندگان این محصول درخصوص نحوه نگهداری از درختان انجیر منطقه،عدم توجه به بسته بندی استاندارد و بهداشتی این محصول از طرف تولید کنندگان که موجب پایین آمدن سهم سود ناشی از آن و ضایع شدن این محصول صادراتی شده ، نبود وحدت رویه بین ذی نفعان این محصول به ویژه صادرکنندگان که موجب گردیده تا برخی افراد تنها برای کسب سود مقطعی قیمت هایی را در بازار هدف به مشتریان خارجی ارائه کنند که این مسئله سبب از بین بردن منافع جمع شده و بازار این محصول را خراب می نماید، نبود استراتژی مداوم برای صادرات این محصول، ایجاد ارزش افزوده در این بخش با راه اندازی واحدهای فرآوری انجیر، لزوم تشکیل انجمن ملی انجیر ،هماهنگ سازی قوانین و مقررات و ارائه تسهیلات به منظور ثبت برند بین المللی و جغرافیایی انجیر ،کمک به بازاریابی و معرفی محصول در بازارهای هدف صادراتی است.

وی در ادامه تصریح کرد: برگزاری جلسات منظم میز انجیر برای ایجاد تحول در حوزه تولید و صادرات انجیر عامل موثری است؛ همچنین به جهت ساماندهی وضعیت محصول انجیر جهت صادرات باید هماهنگی ویژه ای بین تجار و تولید کنندگان ایجاد شود.

معاون کمک های تجاری سازمان یکی از چالش های پیش روی محصول انجیر را نبود استراتژی مدون برای صادرات این محصول عنوان کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر انجیر بصورت بالک به فروش می رسد و فاقد بسته بندی پیشرفته است و با حداقل ارزش افزوده به بازارهای هدف صادر می شود که این امر نگران کننده است. لیکن وی تاکید کرد با برنامه ریزی به جهت ایجاد ارزش افزوده در این بخش و راه اندازی واحدهای فرآوری انجیر گام های بزرگی می توان برداشت.

نهاوندی در ادامه تصریح کرد: تمام بخش های دولتی باید با برنامه ریزی و حمایت از تشکل های تولیدی و صادراتی با محوریت اتاق بازرگانی، چارچوب های حقوقی را تبیین و ابلاغ نمایند.

نهاوندی پس از نشست موصوف ، ضمن بازدید از باغات و مراکز فراوری و بسته بندی این استان گفت: ظرفیت های تولید انجیر در استان فارس بسیار فراتر از پیش بینی ها بود و به نظر می رسد توجه بیشتر مسئولین کشوری به ظرفیت های بومی و منطقه ای می تواند زمینه توسعه صادرات غیرنفتی را در پی داشته باشد.

نهاوندی در پاسخ به سوال خبرنگاری، مهمترین اولویت هایی در نظر گرفته شده در این خصوص را که مورد حمایت سازمان توسعه تجارت ایران نیز می باشد به شرح ذیل تشریح نمود : ثبت برند ملی انجیر استهبان، بازاریابی، تمرکز و تمایز به ویژگی های منحصر به فرد انجیر استهبان برای توزیع و خرده فروشی این محصول ، پایانه های صادراتی و صدور مجوز پایانه های تخصصی انجیر، ایجاد یک شرکت مدیریت صادرات مطابق با قوانین اتاق بازرگانی

در پایان نشست نهاوندی در پاسخ به سوال خبرنگار ی درخصوص بخشنامه صادره از سوی سازمان جنگل ها و مراتع کشور درخصوص «ممنوعیت صادرات پودر و عصاره شیرین بیان به بهانه حفظ ذخایر ژنتیکی» و مشکلات احتمالی در این خصوص ، اظهار داشت: با توجه به اینکه رویکرد دولت جدید توسعه فعالیت های اقتصادی و حمایت ویژه از صادرات غیرنفتی است بنابراین همه دستگاه های اجرایی ذیربط خود به خود صادرات را در بخشنامه ها و برنامه های اجرایی خود در اولویت قرار داده اند. ضمن آنکه این سازمان از طریق تعامل نزدیک با صادرکنندگان موانع را رصد و نسبت به برطرف نمودن آن با هماهنگی مراجع ذیصلاح اقدام خواهد کرد .

 

برچسب ها: انجیر ، بسته بندی ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار