پرفسور ووترهنكلمن ايران شناس، پژوهشگر و باستان شناس آلماني در همايش بررسي تخت جمشيد و جوامع كوچرو در شيراز گفت: حدود ۸۰ سال قبل ۳۰ هزار لوح گلي از قسمت شمال شرقي يا باروي تخت جمشيد كشف شد كه هشت هزار قطعه از اين الواح بازنويسي و مابقي به سبب آسيب هايي كه ديده اند قابل خواندن نيست.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز،
وي ادامه داد: اين الواح كه متعلق به دوره هخامنشيان است در باروي تخت جمشيد و در فضايي بسيار كوچك كه در آن بسته بود به صورت كاملا اتفاقي كشف شد و پس از بررسي ها به نظر مي رسد هخامنشيان به عمد اين الواح را در چنين فضايي پنهان مي كردند تا آيندگان بتوانند از آن بهره مند شوند.
اين ايران شناس بيان كرد: اين الواح به دو زبان ايلامي و آرامي نوشته شده و شكل هاي متفاوت و كاركردهاي متغييري دارند
هنكلمن افزود: اين الواح پس از كشف در حالي كه در پارچه و پارافين نگه داري شدند به آمريكا انتقال يافتند و تميز كردن اين الواح دو سال طول كشيد و سپس درسال ۱۹۳۷خواندن آنها آغاز شد.
وی گفت: الواح كشف شده ، اسناد مكتوبي هستند كه معاملات تجاري و فرهنگي در دوره هخامنشيان را نشان مي دهند.
هنكلمن ادامه داد: بيشتر اطلاعات در مورد دوره هخامنشيان متعلق به منابع يوناني و رومي است زيرا يونانيان و روميان همواره در مقابل سلسله هخامنشيان قرار داشتند و از اين رو منابع موجود ، مبين نگاه مغرضانه به اين سلسله و تمدن بزرگ بوده اما با كشف اين الواح، ديدگاه ها تغيير كرده است.
این پژوهشگر بیان کرد: الواحي كه از تخت جمشيد كشف شده در پيوند با اطلاعاتي است كه در جهان در مورد سلسله هخامنشيان به دست آمده است.
وي افزود: این الواح نشان مي دهد كه هخامنشيان داراي سامانه اداري يكسان و گسترده اي بودند به گونه اي كه برخي از الواح تنها كاربرد مهر داشتند و فاقد كتيبه و نوشته هستند.
اين باستان شناس آلماني گفت: دوره هخامنشيان را مي توان به دو زير سلسله تقسيم كرد كه دوره اول با حكومت كوروش آغاز شد و با جريان بردياي دروغين به پايان رسيد و دوره دوم اين سلسله با حكومت داريوش اول شروع شد و با حمله اسكندر پايان يافت.
هنكلمن بیان کرد: سلسله اي كه كوروش تاسيس كرد به لحاظ فرهنگي و ارتباط شباهت هاي بسياري به حكومت ايلاميان داشت.
اين پژوهشگر آلماني ادامه داد: اسناد كشف شده بيانگر اين است كه در دوره هخامنشيان يكجا نشيني، دامپروري و كوچ نشيني در كنار يكديگر وجود داشت و اين سلسله داراي قبايل مختلفي بود.
وي افزود: جامعه هخامنشيان ازهفت قبيله پارسي كشاور، دامدار، كوچرو و يكجا نشين تشكيل شده بود.
هخامنشيان نام دودماني پادشاهي است كه ازسال ۳۳۰ تا ۵۵۰ سال پيش از ميلاد ميلاد در ايران پيش از اسلام حكومت مي كردند. پادشاهان اين دودمان از پارسيان بودند و تبار خود را به هخامنش مي‌رساندند كه سركرده خاندان پاسارگاد از خاندان‌هاي پارسيان بود.
هخامنشيان، درآغاز پادشاهان بومي پارس و سپس انشان بودند ولي با شكستي كه كوروش بزرگ برايشتوويگو واپسين پادشاه ماد وارد آورد و سپس گرفتن ليديه و بابل، پادشاهي هخامنشيان تبديل به شاهنشاهي بزرگي شد. از اين رو كوروش بزرگ از نوادگان(شاه انشان كيمن،كوروش يكم،كمبوجيه يكم) را بنيانگذار شاهنشاهي هخامنشي مي‌دانند.
به پادشاهي رسيدن پارسي‌ها و دودمان هخامنشي يكي از رخدادهاي برجسته تاريخ باستان است. اينان دولتي ساختند كه دنياي باستان را به استثناي دو سوم يونان زير فرمان خود در آورد. شاهنشاهي هخامنشي را نخستين امپراتوري تاريخ جهان مي‌دانند. پذيرش و بردباري ديني از ويژگي‌هاي شاهنشاهي هخامنشي به شمار مي‌رفت.
امپراتوري هخامنشيان به عنوان بزرگترين امپراتوري جهان از نظر جمعيت نام برده شده است به گونه اي كه بيش از ۴۹ ميليون نفر از ۱۱۲ ميليون جمعيت جهان آن زمان در اين امپراتوري زندگي مي‌كردند.
خاويرآلوارزايلام شناس معتقد است كه آثار و نقش ‌برجسته‌هاي موجود نشان مي‌دهد كه هخامنشيان هنر خود را در بخش معماري و نقش‌ برجسته از ايلامي‌ها آموخته‌اند.
مجموعه جهاني تخت جمشيد در شهرستان مرودشت و در فاصله ۶۰ كيلومتري شمال شيراز قرار دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.