نوام چامسکی در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیه گفت، انباشته شدن ثروت، افزایش نابرابری ها و تمرکز قدرت سیاسی در آمریکا، این کشور را از دمکراسیِ حقیقی دور کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی راشا تودی، نوام چامسکی، روشنفکر آمریکایی، در گفتگوی اختصاصی با مجری این شبکه گفت، تحولاتِ رخ داده در آمریکا، در تاریخ دمکراسیِ پارلمانی، استثنایی است و جالب است که ببینیم چه اتفاقاتی در آمریکا افتاده است. 
تغییرات اقتصادیِ قابل‌توجهی در نسلِ گذشته‌ی آمریکا به وجود آمده که ساختار اقتصادی آمریکا را تغییر داده است. وی افزود، البته ما فرصت پرداختن به جزییاتِ این تغییرات و عوامل آن را در این مصاحبه کوتاه نداریم. چامسکی ادامه داد، یکی از تأثیرات این تغییرها، که اصولاً برپایه برنامه‌های نولیبرال استوار است و تأثیرات آن فراگیر بوده، این بوده است که ثروت و سرمایه‌ها مستقیماً به بخش باریک و کوچکی از طبقات بالای جامعه آمریکا تعلق پیدا کرده است. وی افزود، انباشته شدن ثروت در بخش کوچکی از جامعه آمریکا و افزایش نابرابری‌ها در این کشور، تأثیرات فوری و جدی بر سیاست آمریکا گذاشته است. چامسکی تأکید کرد، هنگامی در دمکراسیِ پارلمانی، ثروت و قدرت در نقطه‌ای انباشته شود، قدرت سیاسی نیز در میان عده‌ای معدود، متمرکز خواهد شد. 
این روشنفکر آمریکایی اضافه کرد، این روزها انتخابات در آمریکا تقریباً بی‌معنی شده است. شرایط سیاسیِ آمریکا دیگر شبیه دمکراسی یا حکومت مردم بر مردم نیست، بلکه به حکومت بخش مشخصی از جامعه بر کلِ کشور تبدیل شده است. 
چامسکی در خاتمه افزود، هر دو حزب سیاسی (دمکرات‌ها و جمهوریخواهان) به سوی راست لغزیده‌اند و اکنون آمریکا به کشوری تک حزبی تبدیل شده، که همان حزبِ «تجارت» است (یعنی شرکت‌های بزرگِ آمریکایی سیاستمداران این کشور را می‌خرند تا منافع همین شرکت‌ها را تأمین کنند). 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار