فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان، گفت: کمبوذ ذخایر آهن بدن و متعاقبا کم خونی فقر آهن می تواند باعث افزایش دفعات تب و تشنج شود، لذا تاکید می شود که در شیرخواران مصرف قطره آهن خوراکی و مولتی ویتامین با جدیت ادامه یابد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

دکتر مصطفی صدیقی گفت : این تشنج می تواند بصورت شلی و بی حالی٬ بالا رفتن چشم ها و از بین رفتن هوشیاری بوده و یا در عده دیگری از کودکان باعث حرکات لرزشی در اندام ها٬ صورت و تنه شود.

 وی با بیان اینکه تب و تشنج اغلب تجربه وحشتناکی برای والدین است و والدین ناآگاهانه دست به اقداماتی می زنند که بعضا می تواند برای کودک عارضه جدی ایجاد نماید،  تصریح کرد: توصیه می شود والدین ضمن حفظ خونسردی اقدامات ساده ای را انجام دهند، از قبیل اینکه کودک از نواحی خطرناک مانند مجاورت با لوازم حرارتی و اشیای تیز و برنده و محل سقوط  دور نگه داشته شود و ناحیه گردن با باز کردن یقه و قسمت بالای لباس آزاد گردد، پس از آن کودک به پهلو خوابانده شده و از آویزان کردن بیمار بصورت سر و ته جدا خودداری شود.

وی ادامه داد: سر بیمار کمی به عقب برده شود تا راحت تر نفس کشیده و ترشحات دهان به خارج ریخته شود و از تنفس دهان به دهان و یا ماساژ قلبی اجتناب شود. در تب و تشنج بیمار دچار ایست قلبی تفسی نمی شود و باید از داخل کردن انگشت و یا اشیا به داخل دهان کودک خودداری نمود، زیرا این کار باعث آسیب جدی فک و دندان بیمار و دست فرد انجام دهنده می شود. فقط در صورتی که زبان بیمار لای دندان ها گیر کرده باشد و یا لقمه ای قبلا داخل دهان بوده باید در همان حالت به پهلو خوابیده با ملایمت فک را باز نموده و با احتیاط لقمه را خارج کرد. 

وی گفت: تب و تشنج به دو صورت ساده و غامض یا پیچیده وجود دارد که در نوع ساده عوارض جانبی خاصی دیده نمی شود. تب تشنج ساده روی عملکرد ذهنی کودک اعم از استعداد به صرع٬ کند ذهنی٬ بیش فعالی و کم توجهی و یا اختلال عملکرد تحصیلی در آینده تاثیری نمی گذارد، اما  در تب تشنج پیچده (تشنج بیش از پانزده دقیقه یا بیش از دو بار طی 24 ساعت و یا تشنج های موضعی و یا یک طرفه) نیاز به مراقبت و بررسی بیشتری وجود دارد.

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان، افزود: کودکی که دچار تب و تشنج ساده شده باشد، حداکثر دو تا سه نوبت دیگر می تواند تا پنج سالگی تب و تشنج را با برخی از بیماری های تب دار تجربه کند و لذا دادن داروهای ضد تشنج روزانه به بیمار غیر منطقی است و در صورت صلاحدید پزشک می توان جهت رفع نگرانی والدین از داروهای ضد تشنجی فقط در روزهای تب دار بعنوان پیشگیری استفاده کرد که این نحوه منطقی درمان می تواند تا پایان دوره پنج سالگی ادامه یابد./ب

 

برچسب ها: کم خونی ، تب ، تشنج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نعیمهه افضلی فرد
۰۷:۲۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
تشنج نعیمه چیست