رمز و راز خلوت ها، تزكيه و تهذيب نفس حافظ راز مانايي و ماندگاري اشعار وي است.

كامران شرفشاهي شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: رمز ماندگاري و عظمت حافظ دلايل گوناگوني دارد، از يكسو با توجه به آثارش داراي مطالعات عميق و گسترده اي در زمينه آثار پيشينيان بود. وي تمام آثار پيشينيان خود را مطالعه كرده است. 

وي افزود: حافظ به اشعار پيشينيان خود اشراف داشت. يكي از برجسته ترين منتقدان ادبي بود، زيرا نقاط قوت شاعران قبل از خود را انتخاب كرده و در هم آميخته و اين آميختگي نقاط قوت شاعران قبل از خود را در هندسه كلمات دل انگيز در شعرش بكار برده است. 

شرفشاهي با اشاره به اينكه حافظ تنها اشراف به ادبيات را كافي نمي دانسته اظهار داشت: حافظ، حافظ قرآن بود، به همين دليل در جهان به وي لسان الغيب و ترجمان اسرار نيز مي گويند، با معارف ديني بسيار مانوس و آشنا بود. 

وي ادامه داد: با پژوهشي در اشعار حافظ شعرهاي وي را سرشار از آيات قرآن كريم، احاديث و روايات مي بينيم، چنانكه غلامحسين ساعدي اين پژوهش را در كتابهايش انجام داد. 

اين شاعر ادامه داد: يكي از جلوه هاي اشعار حافظ رمز و راز خلوت ها، تزكيه و تهذيب نفسي است كه سبب دستيابي حافظ به مراتبي شده كه خود در بيتي به آن اشاره كرده است. 

حافظ به اين نكته رسيده بود كه رمز ماندگاري و مقبوليت شعر در يكجانشيني خاصي است كه در همه شاعران يافت نمي شود. 

وي با اشاره به اينكه عنايت حضرت حق به شاعر و شعرش سبب ماندگاري شعر حافظ شده، بيان كرد: به هرحال راهي كه شاعران امروز مي پيمايند، بايد براساس مطالعه و تحليل اشعار و زندگاني شاعران بزرگ باشد كه مي تواند براي شاعران امروز بسيار راهگشا باشد. 

شرفشاهي با اشاره به اينكه شاعران بايد تلاش كنند خلوت عميقي با خود داشته باشند، عنوان كرد: با تلاش و پشتكار فراوان عنصر انديشه را در شعر خود ارتقاء دهند كه در پيشرفت شعرشان بسيار موثر خواهد بود. 

وي با اشاره به اينكه هرچه نگاه انساني و منش انسان دوستانه در شعر شاعر نمود بيشتري پيدا كند، موجب اعتلاي اشعارش خواهد شد، تصريح كرد: حافظ به مرتبه والايي از تزكيه و اخلاص رسيده بود. خداوند از انسانها اخلاص مي خواهد، به همين اعتبار حافظ با افراد دورويي كه با دين فروشي و ريا به موقعيت هايي مي رسند، سر ستيزه داشت. 

شرفشاهي ادامه داد: جمعيت رياكار در تمام ادوار تاريخ وجود داشته و موجب انحراف و گمراهي انسانها مي شود. در اين ميان وظيفه شاعر متوجه كردن جامعه به سمت پاكي ها و همچنين اخلاص در مرتبه اي والاتر است. با رسيدن انسانها به اخلاص جامعه متحول مي شود و سرنوشت جامعه تغيير پيدا مي كند. 

اين شاعر افزود: رسيدن انسانها به اخلاص در احاديث مورد تاكيد فراوان است. در زبان پيشوايان عظيم الشان ما نيز شاهد تاكيد بر اخلاص انسانها هستيم، دستيابي افراد رياكار و فرصت طلب به موقعيت فجايعي به بار مي آورد و حافظ تلاش مي كرد از چهره اهل تزوير پرده بردارد./ي2
برچسب ها: شرفشاهی ، شاعر ، حافظ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار