دقایقی پیش یکصد و بیست و نهمین اجلاس بین‌المجالس جهانی با صدور یک قطع‌نامه و یک بیانیه به کار خود پایان داد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از خانه ملت دقایقی قبل یکصد و بیست و نهمین اجلاس بین‌المجالس جهانی IPUبعد از ظهر روز چهارشنبه 17 مهر با صدور یک قطع‌نامه و یک بیانیه در ژنو به کار خود پایان داد. این اجلاس قطع‌نامه‌ای را در ارتباط با ماده اضطراری کنفرانس در مورد نظارت پارلمانی بر نابودی سلاح‌های شیمیایی و منع استفاده از این جنگ‌افزارها به تصویب رساند. در این قطع‌نامه از پارلمان‌ها خواسته شده تمام اشکال استفاده از سلاح‌های شیمیایی را منطبق با کنفرانس‌های مربوط بین‌المللی محکوم نموده، نظارت دقیق و کافی بر اجرای موثر این کنوانسیون‌ها داشته باشند.

همچنین در این قطع‌نامه‌ها از پارلمان‌ها خواسته‌ شده دولت‌های خود را به امضا و تصویب کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی ترغیب کنند.

لازم به ذکر است گروه جمهوری اسلامی به‌عنوان نماینده گروه آسیا- اقیانوسیه در کمیته نگارش این قطع‌نامه حضور فعال داشت و توانست بندهایی را به آن اضافه یا تعدیل نماید.

همچنین یادآور می‌شود یکصد و بیست و نهمین اجلاس مجمع بین‌المجالس از روز دوشنبه طی 3 روز در شهر ژنو سوئیس برگزار شده است و هیاتی از گروه بین‌المجالس جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و مرکب از ایرج ندیمی، کاظم جلالی، مرتضی آقاتهرانی، محمدمهدی برومندی و فاطمه آلیا در این اجلاس شرکت کردند.

این اجلاس همچنین با صدور بیانیه‌ای حوادث تروریستی در کنیا را محکوم نمود.

در این اجلاس که به مدت 3 روز در ژنو برگزار شد، اعضای هیات اعزامی ایران به اجلاس بین‌المجالس جهانی در کمیته‌های مختلفی همچون صلح و امنیت بین‌الملل، کمیته توسعه پایدار و کمیته دموکراسی و حقوق بشر به ایراد سخنرانی پرداختند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در دومین روز از برگزاری این اجلاس در کمیته صلح و امنیت بین‌الملل درباره جهان عاری از سلاح هسته‌ای سخنرانی کرد.

گفتنی است رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه این اجلاس با روسای مجالس کشورهای مختلف دیدار و درباره مسائل دوجانبه فیمابین و مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و گفت‌وگو کرد.
انتهای پیام/
برچسب ها: لاریجانی ، ژنو ، تروریستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار