تبریز/

ارتقای کیفیت مطالبه ملی است

مدیر کل واحد استاندارد و تحقیقات استان از ارتقای کیفیت بعنوان مطالبه ملی یاد کرد و گفت: استاندارد یک موضوع فرابخشی، فارغ از مسائل سیاسی بعنوان یک تشکیلات علمی و فنی برای تضمین تولیدات فعالیت می کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، ساسان فرشی حق رو در آستانه ی روز ملی استاندارد در جمع خبرنگاران گفت: تدوین 250 مورد در سال 92، بعنوان وظیفه این اداره کل تعیین شده است درحالی که در 6 ماهه نخست سال، 580 مورد استاندارد تدوین شده است.

وی با بیان اینکه در بازرسی های صورت گرفته از واحدهای تولیدی، 3 درصد از برنامه سال گذشته جلوتر هستیم گفت: در استمرار کیفیت و کنترل کالا، نمونه برداری از مراکز تولید در 6 ماهه نخست سال، 47 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به انجام مورد بازرسی توسط بازرسان اداره کل استاندارد در 6 ماهه نخست سال گفت: در مجموع 147 مورد اخطار، 44 مورد جرم بابت عدم اعتبار پروانه، 282 مورد تذکر، 9 مورد اعلام جرم بابت جعل علامت استاندارد و 42 مورد اعلام جرم بابت مغایرت با استاندارد گزارش شده است.

فرشی حق رو یکی از پر چالش ترین موضوعاتی که اداره کل استاندارد با آن درگیر بود را موضوع شهربازی ها عنوان کرد و افزود: در 53 شهربازی موجود در استان، 503 تجهیزات شهربازی بازرسی شده اند که در نتیجه 12 دستگاه کلا برچیده شده است، 256 مجوز معتبر، دریافت کرده اند، و 142 دستگاه اعتبار مجوزشان تمام شده است.

وی ادامه داد: عموما روند بازرسی از شهربازی ها رضایت بخش است، و تساهل در خصوص بازرسی از تجهیزات شهربازی ها وجود ندارد.

فرشی حق رو با اشاره به کسب رتبه نخست توسط اداره کل استاندارد استان در انگ فلزات گرانبها، گفت: در آزمون نازل های سوخت مایع که برای نخستین بار در سال 91، در استان اجرا شده و امسال نیز ادامه داشت، در 6 ماهه نخست سال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 18 درصد افزایش نشان می دهد.

مدیر کل واحد استاندارد و تحقیقات استان با اشاه به حجم گسترده کار توسط بازرسان اداره متبوعش یادآور شد: اگر خبرنگاران بعنوان بازرسان افتخاری شرکت استاندارد عمل کنند، قطعا نتایج مثبتی اخذ خواهد شد.

وی گفت: مدعی نیستیم که تمامی واحدهای صنعتی را رصد کنیم، اما جهت ارتقای کیفی کالاها، ارتقای کیفی مدیران کیفی واحدهای تولیدی را در دستور کار قرار داریم.

وی با بیان اینکه برای اغلب کالاهای صنعتی استاندارد تدوین شده است گفت: 1200 واحد صنعتی در استان تحت پوشش هستند و 900 کالا مشمول استاندارد اجباری است.

وی در خصوص بازرسی های صورت گرفته از جایگاههای سوخت توسط بازرسان اداره کل استاندارد گفت: تمامی 130 مورد جایگاه سوخت در استان لیبل استاندارد دارند و 1582 نازل سوخت در این جایگاهها، همگی تحت بازرسی قرار گرفته اند.

فرشی حق رو در پاسخ به این سوال که آیا وعده آرد استاندارد محقق خواهد شد یا نه گفت: تدوین آن از سوی سازمان استاندارد صورت خواهد گرفت که با مشکل مواجه است.

وی ادامه داد: هرچند برخی نان ها استاندارد دارند؛ ولی استاندارد نان اجباری نیست و این امر باید در شورای عالی استاندارد مصوب شود، درخصوص آرد نیز براساس نوع آرد و درصد سبوس، استاندارد اعطا می شود و آردهای مورد استفاده در نانوایی ها، آنچنان از لحاظ سبوس مشکل ندارند.

وی با اشاره به افزایش مسمومیت های ناشی از گاز مونوکسید کربن در سالهای گذشته، گفت: در ارزیابی های صورت گرفته در هیچ یک از موارد منجر به فوت، وسایل گرمایشی عامل فوت نبوده اند و بخاطر سهل انگاری در نصب دودکش ها این حوادث تلخ صورت گرفته است. مدیر کل واحد استاندارد و تحقیقات استان با اشاره به الزام استفاده از سنسور هشدار دهنده و دستگاه " ODS" در تجهیزات گرمایشی از سال 90 گفت: با توجه به مشکلات به وجود آمده در واردات این قطعات، رئیس سازمان استاندارد کشور، بر استفاده از یکی از این دو گزینه در دستگاههای تولید شده تا سال 94، تاکید کرده است/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.