مدير تيم فوتبال صباي قم معتقد است که استفاده از داوران بازنشسته و بهره گيري از نظرات آنها در تصميم گيري نهايي آرا تأثير بسزايي دارد.

حسین نجاتی در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران در خصوص اتفاقات بازی روز جمعه میان صبای قم و پرسپولیس تهران گفت: در این بازی به گفته آقایان و به نقل از خود علی دایی سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس میزبانی از هر جهت عالی بوده است واقعیت امر این است که در این بازی پرسپولیس میزبان و صبا میهمان بود. همه شرایط در این بازی طوری تعیین شده بود که صبا مهمان باشد در صورتی که تمام شرایط برای پرسپولیس مهیا بود بطوري که اين شبهه بوجود آمده بود که نکند پرسپوليس ميزبان ماست!

مدیر تیم فوتبال صبای قم در ادامه افزود: در این جا لازم می دانیم که به سخنان سرپرست پرسپولیس، شیرینی اشاره کنم که گفته بود چون پرسپولیس در حال ایجاد فشار روی دروازه صبا بوده کادر فنی صبا و شخص مایلی کهن سعی در این داشته تا در جریان بازی وقفه ایجاد کند. این حرف ها در حالی مطرح می شود که خود شخص علی دایی و پرسپولیسی ها باعث توقف بازی شدند. اگر شما اعتقاد دارید که تیمتان سوار بر بازی بوده پس دلیل اعتراضات و اتلاف وقتتان چه بود؟ آخر بنده می خواهم بدانم که توپی که بر سر اوت شدن یا نشدن آن بحث است چه ارتباطی با داور چهارم دارد که آقای دایی به وی اعتراض می کند!



**هيچکس در هيچ مقامي حق اعتراض به داور را ندارد


وی در ادامه افزود: بنده می خواهم بدانم چگونه می شود تیمی سوار بر بازی باشد و به داوری اعتراض کند. شما چرا فکر می کنید که اعتراض کردن به داور در حیطه اختیاراتتان قرار دارد. چه ناظر بازی چه رئیس فیفا چه هر کس دیگری که در زمان بازی در استادیوم حاضر باشد حق اعتراض به تصمیمات داور را ندارد. جالب است شما که مدام به داوران اعتراض می کنید گناهی ندارید ولی اگر کسی به شما اعتراض کند که چرا معترض داور هستید گناه کار است.

نجاتی در ادامه با اشاره به کنفرانس خبری بعد از دو تیم اذعان داشت: آقای دایی در کنفرانس بعد از بازی گفته اند که به مایلی کهن چه ربطی دارد که به من اعتراض می کند!

** حمايت از داوران بي پناه که جرم نيست

سوال من این است که  آیا اگر کسی از جامعه مربیان از داوران بی دفاع حمایت کند کار اشتباهی مرتکب شده است؟! در حالی که آن فردی که دائما به داوران معترض است بی گناه تلقی می شود. وی می گوید که در خصوص اعتراض من باید فرد دیگری جوابگو باشد! آخر داورها که پشت پناهی ندارند چه کسی باید از حق و حقوق آنها دفاع کند؟

نجاتی در ادامه گفت: جالب است بدانید زمانی که آقای دایی در راه آهن حضور داشته در فصل گذشته در تمامی 34 هفته چه در برد و چه در باخت ها معترض به داوری بوده اند چندین وقت است که این افراد از این بابت سود می برند و همچنان بر کارشان پافشاری می کنند.

در 34 هفته ای که وی دائما به داوری معترض بود حتی یک بار هم با محرومیت از سوی کمیته انضباطی مواجه نشده است. آیا اشکالی ندارد یک مربی از مربی دیگر بخواهد که به داور بازی اعتراض نکند؟!



** مايلي کهن هميشه حامي داوران بوده است


مایلی کهن در گذشته هم در بازی مقابل تراکتور از داور بازی حمایت کرده است قبلا ایشان در درود زمانی که تماشاگران به داور توهین می کردند به نشانه اعتراض نیمکت تیم را ترك كردند. ولي در مقابل تمامي 9 هزار نفري كه به عنوان هوادار پرسپوليس در ورزشگاه حضور داشتند به سرمربي تيم ما توهين مي كردند. آخر بنده مي خواهم بدانم كه شرايط ايجاد شده چه ربطي به مايلي كهن داشته كه به وی توهين مي كردند.

متاسفانه هيچ يك از مربيان و اعضاي تيم پرسپوليس هم واكنشي نسبت به اين اقدام هواداران نشان ندادند و از آنها نخواستند كه به توهين كردنشان پايان دهند.

مايلي كهن در هر جايي كه حضور داشته اعتراض به داوري را كار ناپسند و ناصحيحي مي دانسته و مي داند.

متاسفانه يك احساس عمومي در بين برخي تيمها ايجاد شده كه اگر مي خواهند جو بازي را در اختيار داشته باشند، مي بايست به داور مسابقه اعتراض كنند و داور را تحت فشار بگذارند.

نجاتي در ادامه گفت: متاسفانه داورها در كشور ما بي پناهند و كسي نيست كه از حق آنها دفاع كند. آيا اگر يك مربي آمد و از حق داوران دفاع كرد، بايد با اين هجمه از تبليغات عظيم روبرو شود؟ مثل اين است كه كسي يك تخلف راهنمايي و رانندگي را مرتكب شود و اين فرد به كسي كه به او بابت رعايت نكردن قانون تذكر داده معترض شود و بگويد به شما ارتباطي ندارد، چه طور مي شود كه تذكر دادن به فرد متخلف گناه است و خود فرد متخلف بيگناه!



** محکوم کردن صرف دردي را درمان نمي کند


مدیر تیم فوتبال صبای قم تصریح کرد: متاسفانه آقايان هم فقط محكوم مي كنند و هيچ اقدامي از آنها ديده نمي شود. محكوم كردن يك فرد يا يك عمل كاري را درست نمي كند. بالاخره يك نفر بايد جلوي متخلفان بايستد تا حساب كار دستشان بيايد.

** دايي تا قبل از شروع مسابقه به زمين نيامد


نجاتي در خصوص صحبت مسئولان پرسپوليس مبني بر عدم مهمان نوازي مسئولان صباي قم ازود: در ابتدا لازم است به يكي از متداول ترين اقداماتي كه در بازي ها انجام مي شود اشاره كنم. سوال بنده اين است كه چرا علي دايي براي اجراي مراسم پيش بازي روي نيمكت پرسپوليس حاضر نشد و چرا ايشان نيامد تا با مربيان روي نيمكت صبا خوش و بش ساده را انجام دهد؟!
بعد شما معترضين كه مسئولان صبا از ما رسم مهمان نوازي را به جاي نياوردند؟ تادقيقه 91 هم كه مقابل تيم ما باخته بوديد و در پايان هم همه چيز به نفع شما تمام شد و صبا متضرر.

 آقاي دايي صبر كرد تا بازي شروع شود بعد آمد و روي نيمكت تيمشان مستقر شد. بنده به اين كار ايشان معرتضم كه چرا باعث دامن زدن به سير كدورت ها مي شوند! حتي از بالا با موبايل به سرپرست پرسپوليس معترض شد كه چرا به سمت نيمكت صبا رفتيد و با مايلي كهن خوش و بش كرديد!

سه نفر در جايگاه حضور داشتند و بنده هرچه پيگير ماجرا شدم، نفهميدم كه آنها چه كساني بودند كه اين طور با شدت شيريني را محكوم مي كردند كه چرا به سمت نيمكت صبا آمده است! به نظر بنده اين مسائل از قبل برنامه ريزي شده بود كه به سمت نيمكت صباي قم نيايند. همين اتفاق هم رخ داد و آنها نيامدند.

نجاتي در ادامه تصريح كرد: بنده مي خواهم بدانم دليل اعتراضات علي دايي در آن صحنه چه بود؟ نه اخراجي در كار بود و نه پنالتي خودشان اعلام شده بود. آنها به داور اعتراض كردند و باعث ايجاد وقفه در بازي شدند، حالا مي آيند و برعليه ما جوسازي مي كنند، آخر چه اتفاقي افتاد كه دايي آن طور به داور مسابقه معترض بود؟ سرمربي تيم ما هم معترض بود كه آخر به چه دليل دايي به داور مسابقه اعتراض مي كند كه جريان بازي را به نفع خودشان كنند!



نجاتی افزود: سال گذشته در بازی راه‌آهن مقابل مس داور یک آفساید بر علیه راه آهني ها اعلام کرد. قضیه بر آن قرار بود که ارشاد یوسفی دروازه‌بان تیم مس توپ را در محوطه جریمه خودی یک ضربه آرام زد و در حالی که توپ هنوز از محوطه خارج نشده بود زیر پای علیرضا عباسفرد افتاد و این بازیکن هم آن را تبدیل به گل کرد و داور این گل را به درستي مردود اعلام کرد. آقاي دايي به مدت یک هفته مدام نسبت به این صحنه اعتراض می‌کرد و ایشان این را نمی‌دانست که توپ ابتدا باید از محوطه جریمه خارج شود بعد مهاجم حریف به سراغ توپ بیاید. یک هفته اعتراض شدیدی نسبت به این صحنه داشتند که واقعا جای تعجب دارد. بنده هیچ مشکلی با شخص علی دایی ندارم و فقط حقایق را بازگو می‌کنم در یکی از بازی‌های میان تیم ما و راه‌آهن آقای دایی مرتب به تصمیمات داوری اعتراض داشت و با هیچ عکس‌العملی مواجه نشد ولی صمد مرفاوی سرمربی وقت صبا از بازی اخراج شد. وی به دلیل ناعدالتی صورت گرفته حاضر به ترک زمین نبود و با اصرار مسئولان از محوطه خارج شد و به پشت فنس‌ها رفت ولی نکته جالب این بود که آقای دایی به همان پشت فنس بودن هم اعتراض داشت در حالی که قانونگزار در این خصوص صحبتی را نکرده است.

نجاتی تصریح کرد: ما می‌بایست برای ایجاد یک فضای سالم برای به وجود آوردن یک جریان عدالت که یکی از مراتب آن هم داور است تمام مؤلفه‌های سالم بازی را رعایت کنیم.

این مسائل را فقط نباید یک رسانه عنوان کند و پس از آن تمام شود. یکی از مهمترین بازدارنده‌ها در این خصوص خود کمیته انضباطی است که نباید اجازه دهد مسئولان تیم‌ها هر طور که می‌خواهند با داورهای بی‌پناه برخورد کنند.



این مسائل باعث می‌شود که جریان دیدارها به سود تیم‌های دائم المعترض بازگردد که این مسئله به هیچ وجه اتفاقی خوشایندی برای فوتبال ما به حساب نمی‌آید و دقیقا برخلاف مقوله عدالت محوری است. برگزارکننده‌ها، ناظران، مسئولان فدراسیون، همه‌ و همه باید به عنوان نیروهای بازدارنده در مقابل متخلفان بایستند و بر امور نظارت کنند. ما نمی‌توانیم از نیروی انتظامی در این خصوص کمکی را دریافت کنیم زیرا آنها تنها مسئول حفظ و حراست از سکوها و هواداران حاضر در ورزشگاه هستند و آنها نباید به این مسائل ورود پیدا کنند.

نجاتی در خصوص احتمال شکایت باشگاه صبا از تیم پرسپولیس و سرمربی آن اظهار داشت: یک صحنه در حین بازی رخ داد که مستقیم برای همگان به صورت زنده و مستقیم پخش شد. مصاحبه‌های کتبی و تصویری زیادی هم در این خصوص وجود دارد. از همه مهمتر در حین برگزاری مسابقه خود سازمان لیگ و فدراسیون نماینده داشته‌اند به هر حال آنها موظفند که به عنوان مدعی‌العموم این مسائل را رصد و پیگیری کنند و در نهایت تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. اگر ما و باشگاه بخواهیم این مسائل را به صورت موردی پیگیری کنیم می‌بایست هر هفته وقت و انرژی‌مان را صرف این مسائل کنیم و در نهایت هم به جایی ختم نمی‌شود.

متاسفانه این روزها این مسائل به یک اپیدمی و جریان عمومی تبدیل شده است که باید به طور کامل حل و فصل و در نهایت ریشه‌کن شود.



مدیر تیم فوتبال صبای قم در ادامه افزود: سوال بنده این است که آیا در بازی‌های قبلی پرسپولیس هم مایلی‌کهن حضور داشته که مسئولان این تیم اینچنین فرافکنی می کنند؟! ما ترجیح می دهیم که این مسائل و حواشی در حوزه فوتبال حل شود. این اصلا کار درستی نیست که کار بخواهد به دادگاه و شکایت‌کشی برسد. خود مسئولین صحنه‌های بازی را دیدند و باید تصمیمات لازم را اتخاذ کنند ما که نباید خارج از حیطه فوتبال پیگیر ماجرا شویم.

مساله پیش آمده یک مسئله درون خانوادگی است و درون خود جامعه فوتبال حل و فصل خواهد شد. روی سخن بنده با مسئولان است؛ به قدر کافی اسناد و مدارک درخصوص این دیدار وجود دارد و اگر واقعا درصدد حل و پیگیری این ماجرا هستید می‌بایست به آنها رسیدگی کنید.

اگر بخواهید موردی با داوران متخلف برخورد کنید و روابطشان را کنکاش کنید مشکلی ندارد ولی به نظر بنده باید این مسائل به طور کامل حل شود زیرا این روزها بریدن سر داوران و ایجاد جو و هیاهو کردن به یک اپیدمی تبدیل شده و می‌بایست با این کار به صورت اصولی برخورد کرد.
 


وی در خصوص بخشيدن برخي بازيكنان و بخشيدن عده اي ديگر و اثرات آن اظهار داشت: مسئولان كميته انضباطي كشورمان مي آيند و فلان بازيكن را مي بخشند تحت اين عنوان كه داور مسابقه مرتكب اشتباه شده است آخر اين طور كه نمي شود! آن وقت از فردا هر تيمي كه بازيكنش از سوي داور دچار محروميت دريافت كارت شده است مي آيد و خواستار لغو محروميت ايجاد شده و مي شود.

اگر مسئولين فدراسيون جهاني فوتبال بازيكني را محروم مي كنند يا مي بخشند پايه و اساس دارد به طور مثال در صحنه اي يكي از بازيكنان مرتكب يك حركت غيرورزشي مي شود و اين موضوع از ديد داور دور مي ماند آن وقت است كه FIFA دست به كار مي شود و در خصوص بازيكن خاطي راي صادر مي كند يا مثلا در يك جايي داور به يك بازيكن تنها يك كارت زرد داده ولي به گمان اين كه اين فرد كارت دوم را دريافت كرده وي را مورد عفو قرار مي دهند.

نجاتی اظهار داشت: در هيچ جا اين اجازه داده نشده كه حكم داور را در بازي برگردانند بنده هنوز دليل بخشش بازيكن پرسپوليس را نمي دانم داور مسابقه حركت بين حسيني و خليلي زاده را نديده ولي به هر حال آن دو باهم در محوطه جريمه درگير شدند. حالا اگر داور حركت شجاع خليل زاده را نديده چه ارتباطي دارد كه آقايان بيايند و محروميت بازيكن پرسپوليس را ببخشند! اگر قرار بر عفو عمومي باشد اشكالي ندارد و همگان هم از اين موضوع استقبال مي كنند ولي نبايد بياييم و به صورت موردي چون يك تيم از قدرت رسانه اي برخوردار است اعمال نظر كنيم و محروميت آن ها را ببخشم تصميم داور پس از پايان مسابقه به هيچ عنوان قابل برگشت نيست.



** آراي کميته انضباطي به هيچ وجه کارشناسانه نيست

نجاتی گفت: سوال بنده از آقايان كميته انضباطي اين است كه چرا در فصل پيش در ديدار استقلال مقابل تراكتور زماني كه احسان حاج صفي به اشتباه اخراج شد نيامدند و وي را نبخشيدند! متاسفانه آرايي كه اين روزها توسط مسئولين ارائه مي شود كارشناسانه و دقيق نيست و دقيقا متضاد اين قضايا است اين احكام مي بايست به صورت همه جانبه و از طيف هاي مختلف بررسي شود چه خوب است كه ما از اردوها هم در صدور اين احكام بهره ببريم تا ديگر شاهد اين گونه مسائل نباشيم كار درست و سنجيده اين است كه تصميمات با مشورت از كارشناسان اهل فن گرفته شود تا حكم و آرايي كه صادر مي شوند از هر لحاظ محكم و داراي سنديت باشند.

وي در پايان خاطر نشان كرد: در قضايايي كه در اين هفته پيش آمده صبا و سرمربي صبا مرتكب هيچ گناهي نشده اند و متاسفانه در اين خصوص عده اي در حال مظلوم نمايي هستند. جالب است سرمربي صبا اعتراض كرده كه چرا به داور مسابقه اعتراض مي كنيد بعد خود وی مقصر اعلام مي شود و مورد بازخواست قرار مي گيرد بلاخره يك نفر به ما اعلام كند كه بحث حمايت از داورهاي مسابقات قابل حمايت است يا محكوم! تا حداقل ما تكليف خودمان را بدانيم. به علي دايي مرتبط است كه به داور مسابقه هر چه قدر كه مي خواهد اعتراض كند ولي اگر كسي نسبت به اين برخورد وی معترض شد كار اشتباهي انجام داده و مرتكب گناه شده است و خود فرد معترض تبرئه مي شود.

پايان متن/مح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار