به گزارش
خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران مصطفی آب روشن در خصوص ریشههای مصرفگرایی در جامعه اذعان داشت: در گذشته نه چندان دور، افراد براساس نیاز، کالاهای تولیدی را مصر میکردند و ارزش کالا براساس کشش مصرفی مشخص گردید اما امروزه کالاها و مصرف آن جنبه فرهنگی پیدا کرده است، به عبارتی دقیقتر الگوی مصرفی پایگاه اجتماعی و موقعیت افراد را مشخص میکند. کالاها بیش از آنکه براساس نیاز مصرف شوند براساس سلیقه و تامین بیشترین لذت برای اشخاص مصرف میشوند.
آب روشن با اشاره به پیامدهای مصرفگرایی افزود: رواج مصرفگرایی در جامعه بسترساز تجملگرایی و تضاد طبقاتی در جامعه است، وقتی در جامعه بسترهای اقتصادی و درآمدی مناسبی وجود نداشته باشد و در عین حال بر مصرف تاکید شود، آسیبهای متعددی در جامعه بروز میکند، از آنجاکه مصرفگرایی، آثار روی سکه ایجاد نیاز کاذب برای افراد جامعه است، فشارهای متعددی بر خانواده تحمیل خواهد کرد و فقر نسبی را در جامعه بروز خواهد کرد، مصرفگرایی منجر به افزایش تمایز اجتماعی شده و در نتیجه سبب شکاف بین طبقات مختلف اجتماعی خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در اصلاح الگوی مصرف بایستی با تحکیم باورهای دینی، تقویت ارزشها و سادهزیستی، سطح فرهنگ عمومی را افزایش دهیم و از سوی دیگر نیازمند تبیین خط مشیها و راهبردهای عملی هستیم که طی ان این اصل از شکل شعارگونه خارج شود، در واقع لازمه دستیابی به شیوه بهینه مصرف در کشور ارائه مصممی است که بایستی مسئولان فرهنگی آغازگر آن باشند. /