به گفته یک آسیب‌شناس رواج مصرف‌گرایی در جامعه بسترساز تجمل‌گرایی و تضاد طبقاتی در جامعه است.

   به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران مصطفی آب روشن در خصوص ریشه‌های مصرف‌گرایی در جامعه اذعان داشت: در گذشته نه چندان دور، افراد براساس نیاز، کالاهای تولیدی را مصر می‌کردند و ارزش کالا براساس کشش مصرفی مشخص گردید اما امروزه کالاها و مصرف آن جنبه فرهنگی پیدا کرده است، به عبارتی دقیق‌تر الگوی مصرفی پایگاه اجتماعی و موقعیت افراد را مشخص می‌کند. کالاها بیش از آنکه براساس نیاز مصرف شوند براساس سلیقه و تامین بیشترین لذت برای اشخاص مصرف می‌شوند.
 
آب روشن با اشاره به پیامدهای مصرف‌گرایی افزود: رواج مصرف‌گرایی در جامعه بسترساز تجمل‌گرایی و تضاد طبقاتی در جامعه است، وقتی در جامعه بسترهای اقتصادی و درآمدی مناسبی وجود نداشته باشد و در عین حال بر مصرف تاکید شود، آسیب‌های متعددی در جامعه بروز می‌کند، از آنجاکه مصرف‌گرایی، آثار روی سکه ایجاد نیاز کاذب برای افراد جامعه است، فشارهای متعددی بر خانواده تحمیل خواهد  کرد و فقر نسبی را در جامعه بروز خواهد کرد، مصرف‌گرایی منجر به افزایش تمایز اجتماعی شده و در نتیجه سبب شکاف بین طبقات مختلف اجتماعی خواهد شد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: در اصلاح الگوی مصرف بایستی با تحکیم باورهای دینی، تقویت ارزش‌ها و ساده‌زیستی، سطح فرهنگ عمومی را افزایش دهیم و از سوی دیگر نیازمند تبیین خط مشی‌ها و راهبردهای عملی هستیم که طی ان این اصل از شکل شعارگونه خارج شود، در واقع لازمه دست‌یابی به شیوه بهینه مصرف در کشور ارائه مصممی است که بایستی مسئولان فرهنگی آغازگر آن باشند. /
برچسب ها: جامعه ، مجلل ، فرهنگ ، عادت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۰۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۲
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
نانا
۰۹:۵۹ ۱۲ آذر ۱۳۹۲
خیلی جالب بوووووووووووووووووووووووووود.
Iran (Islamic Republic of)
شیخاوندی
۱۸:۰۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۲
ان چیزی که در جامعه مشاهده می کنیم براورده نمودن نیازهای کاذبی است که به شکل چشم و هم جشمی و حسادت نمود پیدا کرده و متاسفانه جامعه را به شدت قطبی کرده است
Iran (Islamic Republic of)
صدیقه روزبهانی
۱۴:۲۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۲
متاسفانه مصرف زدگی در جامعه به شکل خیلی افراطی در جامعه هویداست که جامعه را به شدت قطبی کرده است که بایستی بیشتر به آن پرداخته شود
Spain
منصوره اعلائی
۱۸:۴۳ ۲۲ مهر ۱۳۹۲
مصرف گرایی ،مصرف تجملی،نیاز به مصرف مقولاتی چند بعدی هستند.انسانها برای تامین نیازهایشان مصرف می کنند.خصیصه ی سرمایه داری مصرف است واین مصرف ونیاز به مصرف در کمیت خود بیانگر موضوعات متعددی است. مصرف کردن به عنوان آیتمی درآمده است که موقعیت وپایگاه اجتماعی را نشان می دهد وهر چه مصرف بالاتر پایگاه اجتماعی بالاتر.البته مورد مصرفی ومیزان آن بسته به نوع جامعه فرق م یکند.یک نکته ای وجود دارد که مرز میان مصرف درست ونادرست است وآن مصرف تظاهری است که برای شبیه سازی وهمسان آنگاری با طبقات بالاتر صورت می گیرد!
آخرین اخبار