زلاتکو کرانچار، از پرسپوليس کار خود را در ايران آغاز کرد و با حضور در سپاهان قهرماني هايي براي اين تيم به ارمغان آورد.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران زلاتکو کرانچار فوتبال را از هفت سالگی آغاز و در سن 11 سالگی به تیم پایه دينامو زاگرب و در 17 سالگی به تیم اصلي دينامو زاگرب پیوست. او در خلال سال های 1966 تا سال 1983 در 556 بازی برای تیم بازی کرد و توانست 98 گل برای این تیم به ثمر برساند.

وی همچنین سابقه ی بازی در تیم های را پیرون و پولتن را نیز دارد و به همراه این تمی به مقام نایب جام برندگان جام اروپا در سال 1985 نیز رسید.

کرانچار یکی از بازیکنای بود که پس از فروپاشی و تجزیه یوگوسلاوی و تشکیل کشور کرواسی در نخستین بازی کشور در مصاف آمریکا در سال 1990 به میدان رفت و نخستین کاپیتان تیم ملی فوتبال کرواسی به شمار می آید.

کرانچار پس از خداحافظی از بازیکنان فوتبال قدم به عرصه ی مربیگری گذاشت. او سال در سال 1991 فعالیت خود را به عنوان مربی آغاز کرد و اولین تیم که او مربی گریش را به عهده گرفت یک تیم باشگاهی اتریشی بود که نامش آستریا کلاگن فورت نام داشت و تا سال 1992 سرمربی گری این تیم را بر عهده داشت.

کرانچار پس از سال 1192 به مدت دو سال باشگاه سکستا قرارداد بست و دوباره در سال 1994 به تیم دنیاموزاگراب پیوست و این تیم را در سال های 1994 تا 1996 نخست عنونا مربی هدایت می کرد این تیمی بود که کرانچار در سن 11 سالگی در آن بازی می کرد و در سن 17 سالگی هم در تیم اصلی دیناموزاگراب بود که توپ می زد و دوران جوانیش را هم در این تیم گذرانده بود پس از جداشدن کرانچار از تیم دیناموزاگراب که به سال 1996 بازی می گردد او به تیم لنیتس رفت و مربی گری خود را در آنجا ادامه داد. در سال 1997 هم از این تیم جدا شد.


وی در سال های 1997 تا سال 2009 مربی گری چهارده تیم مختلف را برعهده گرفت در کارنامه ی مربیگری کرانچار نیز شرکت در چند تیم عربی مثل المصری و الشعب امارات هم به چشم می خورد
این مربی سر شناس کرواسی  در سال 2009 اولین تجربه ی خود را در مربی گری در کشور ایران را تجربه نمود و زمانی حدود پنج ماه را در باشگاه پرسپولیس تهران تحت عنوان مربی این تیم به فعالیت ورزشی خود ادامه داد که حاصل کار او از مجموع 21 بازی که انجام داد هشت برد و تعداد 4 شکست نیز بدترین نمره حضورش در تیم پرسپولیس بود وی در این مدت 21 بازی انجام شده اش تعداد مساوی هم در کارنامه ی ثبت کرده است.

در ازای 31 گلی که تیم پرسپولیس در دوران مربیگری اش او زده است تعداد 24 گل هم خورده است در نهایت او در دسامبر 2009 از تیم پرسپولیس جدا شد در نوامبر 2011 تا به امروز هم مربی گری تیم سپاهان را بر عهده دارد.

او در مجموع 83 بازی که برای سپاهان داشته است 46 بار موفق به پیروزی شده است و 17 بار هم طعم تلخ شکست را چشیده است و در مجموع هم 20 بار با حریفان خود مساوی کرده است تیم سپاهان از زمان فعالیت زلاتکو کرانچار تا به امروز موفق به زدن 135 گل شده است و حدود 79 گل هم از حریفان دریافت کرده است.

گفتنی است که تلاش های این مربی و ساختار منظم نیز سپاهان باعث شده است که در َآخرین رده بندی برترین تیم های باشگاهی جهان که در سال 2013 میلادی توسط فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال صورت گرفت تیم سپاهان رتبه 138 جهان را دارد و در بین تیم های اسیایی در رده ششم قرار دارد و دومین تیم برتر ایران نیز محسوب می شود./آق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.