جنگهاي متعارف و گسترده به تدريج به سمت رويارويي هاي متمرکز و مبتني بر استفاده از تسليحات نظامي هوشمند و هدايت شده سوق يافته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از موسسه استراتفور، "جرج فريدمن" رئيس موسسه استراتفور و "رابرت دي کاپلان" تحليلگر ارشد مسائل ژئوپليتيکي در بحثي درباره آينده جنگ هاي بشري و اينکه چه تغييراتي در اين رويارويي هاي نظامي وجود خواهد داشت، شرکت کردند.
 
رابرت دي کاپلان در اين باره به تغييراتي که در چند دهه اخير رخ داده است، اشاره کرد و گفت پيشتر جنگ ها عمدتا به شکل متعارف در محدوده اي مشخص با نيروي نظامي گسترده و متمرکز صورت مي گرفت نظير آنچه در جنگ تانک ها در جنگ جهاني دوم در منطقه سينا وجود داشت اما در دهه هاي اخير، اين جنگ متعارف و صنعتي جاي خود را عمدتا به جنگ هاي غيرمتعارف، جنگ هاي چريکي و جنگ هاي نامنظم داده است که در محدوده اي وسيع و با  تعداد نيروي نظامي کمتر صورت مي گيرد.

جرج فريدمن در ادامه از ظهور تسليحات هوشمند و هدايت شده در دهه هزار و نهصد و هفتاد به عنوان يکي از عوامل تغيير نحوه رويارويي هاي نظامي اشاره کرد و گفت آمريکا از اين تسليحات اولين بار در ويتنام استفاده کرد.

رابرت دي کاپلان با تاييد اين نکته گفت اين تسليحات مي تواند مرگبارتر باشد و دقيق تر به اهداف مورد نظر رخنه کند. براي مثال يک هواپيماي بدون خلبان امروز به تنهايي مي تواند خساراتي که تا يک دهه قبل بخش عمده اي از نيروي هوايي را درگير مي کرد، ايجاد کند.

اين دو کارشناس در ادامه درباره تغيير يافتن حملات هدفمند و تلفاتي که در کنار آنها و به شکل ناخواسته به جا مي ماند، بحث کردند و به اين نکته پرداختند که در عين حال کشته شدن اشتباهي يک نفر در حملات هوشمند، بسيار بيش از بمباران هايي که در جنگ جهاني غيرنظاميان بي شماري را مي کشت، توجه ها را به خود جلب مي کند.

رابرت دي کاپلان به جنگ ايران و عراق نيز اشاره کرد و اينکه خود مستقيما شاهد کشته هاي ايراني در مرز عراق بوده است که بر اثر حمله شيميايي صدام جان باخته بودند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار