موزه تخصص كودك در ايران وجود ندارد و موزه‌هاي كشور برنامه‌اي براي كودكان و نوجوانان ندارند.

رضا دبيري‌نژاد كارشناس موزه در گفتگو با خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: در دنيا از زماني‌كه توجه به كاركرد آموزش موزه‌ها مورد توجه قرار گرفته از اين مكان‌ها به عنوان پديده‌هاي چند وجهي كه امكان آموزش عمومي غيررسمي را برعهده دارند مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي افزود: امروزه در دنيا موزه‌هاي كودك با موضوعات مختلفي راه‌اندازي مي‌شود و تنها به تاريخ و علوم اختصاص ندارد كودكان و نوجوانان در اين موزه‌ها مي‌توانند به طور ملموس مفاهيم علمي را ياد بگيرند.

دبيري‌نژاد تصريح كرد: حتي توجه به مفاهيم اجتماعي مانند صلح و قانون در موزه‌ها مي‌تواند مكمل آموزش‌هاي كودكان و نوجوانان در مدارس باشد.

كارشناس موزه بيان كرد: موزه‌هايي كه با موضوع هنر براي كودكان راه‌اندازي مي‌شود تاكيد بر درك هنري و ايجاد خلاقيت هنري آنها دارد.

وي اظهار داشت: با توجه به آنكه بسياري از جمعيت كشورمان را نسل جوان تشكيل مي‌دهد و تنوع موضوعات و سابقه فرهنگي چندين هزار ساله داريم بايد بر روي موزه‌هاي كودك كار كنيم.
دبيري‌نژاد افزود: در ايران موزه‌هاي كودك كه پويا باشد نداريم تنها دو موزه كودك وجود دارد كه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آن را راه‌اندازي كرده است.

كارشناس موزه تصريح كرد: با وجود آن‌كه نهادها متولي متعددي همچون ميراث فرهنگي، آموزش و پرورش، شهرداري، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و محيط زيست وجود دارند كه مي‌توانند در تاسيس و راه‌اندازي موزه‌هاي كودك كمك كنند اما متاسفانه در اين زمينه كار جدي صورت نگرفته است./ي2
برچسب ها: موزه ، تخصص ، کودک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار