"سيد امير پروين حسيني" گفت:‌ هزينه فيلمسازي در خارج از كشور معادل ساخت فيلم در داخل ايران است به شرطي كه افرادي كار بلد و متخصص در اين زمينه فعاليت كنند.

"سيد امير پروين حسيني" تهيه كننده سينما  و تلويزيون در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران  در خصوص فيلمسازي در خارج از مرزها گفت: سال 1376 به كشور آلمان براي خريد يك وسيله خاص فيلمبرداري سفر كرديم كه در ان شركت پيانويي بود كه وقتي داشتم آن را با يكي از قطعات "جواد معروفي" امتحان مي‌كردم افراد حاضر در آن محل از من پرسيدند مگر در ايران هم ساز وجود دارد؟

وي ادامه داد: وجود چنين ذهنيتي در آنها درباره كشور ايران به اين دليل است كه ما هيچ گامي براي نشان دادن خود بر نداشته بوديم و در حقيقت بدليل وجود تبليغات عليه فرهنگ ايراني بنابراين يكي از  وظايف مهم براي كساني كه كار فرهنگي مي‌كنند شناساندن ايران و ايراني به دنيا است.
تهيه كننده فيلم سينمايي "اخلاقتو خوب كن" افزود: به طور مثال اگر بنا باشد فيلمي در خصوص كشوري غير از ايران ساخته شود و كل كار را در ايران بسازيم به طور قطع بيننده ايراني توانايي برقراري ارتباط با آن كار را ندارد.

وي تصريح كرد: زيرا به گمان مخاطب، فيلمساز او را فريب داده و گرچه اين انتخاب به سازنده برمي‌گردد كه مقابل چيزهايي كه از دست مي دهد، كدام لوكيشن را برگزيند.

وي ادامه داد: ابزارهاي مورد استفاده در كار فرهنگي در صورت قرارگيري در جاي دقيق خود خواص ويژه اي دارد ولي مشخص شدن جاي  آن كارشناسي ويژه مي خواهد، كارشناس كه سالها در اين عرصه به فعاليت پرداخته و مي‌توان از تجربيات او استفاده كرد.

"پروين حسيني" تصريح كرد: متاسفانه امروزه ديگر مسائل كارشناسي نمي شود چرا كه در اين صورت حداقل شاهد اين ماجرا نبوديم كه جواني ناپخته و بي تجربه بدون هيچ سابقه فيلمسازي تهيه كننده يك پروژه الف شود.

وي اظهار داشت: گاهي بسته به جبر قصه و بخصوص اگر جغرافيا در آن فيلم حائز اهميت باشد و همچنين باورپذيري آن فيلم از سوي مخاطب نيز برايمان ملاك باشد بايد در آن كشور خاص، فيلم را ساخت به  همين دليل اگر براي ساخت فيلم درباره كشورهاي اروپايي و يا ترك زبان به فرهنگ آنها آشنايي نداشته باشيم به طور قطع نمي‌توانيم تصوير درستي از آنها را براي مخاطب ترسيم كنيم.

تهيه كننده فيل سينمايي "زخم زيتون" با اشاره به تحليل هاي نادرست برخي افراد نسبت به فيلمسازي در خارج از كشور ادامه داد: بايد همانند هر كاري اجرايي كه نياز به كارشناسي و تخصص دارد، كارشناسان اين امر بايد تشخيص دهند كه نياز به ساخت فيلم در خارج از مرزها ضروري است يا خير!

وي ادامه داد: متاسفانه گاهي موضوعي در رسانه ها در مورد همكاران من در بخش دولتي مطرح مي‌شود كه مثلا فلان تهيه كننده با سرمايه يك نهاد دولتي مطرح مي شود كه مثلا فلان تهيه كننده با سرمايه يك نهاد دولتي آن طرف آب جهت سياحت رفته، اما اين دوستان به واقع از اصل موضوع آگاه نيستند و زحمات اين برنامه سازان را زير سوال مي‌برند.

وي افزود: كساني كه از رانتهاي ويژه برخوردار هستند توانايي استفاده از بهترين شرايط در داخل ايران را دارند و به نظر من اكثر تحليل ها كه در رسانه ها مطرح مي شود غير كارشناسي و غلط است.

وي تصريح كرد: گرچه من  افتخار نداشتم كه  بودجه هاي آنچناني از دولت جهت ساخت فيلم در خارج از كشور بگيرم اما مي‌دانم كه اگر كسي يك بار براي ساخت فيلم به خارج از كشور رفته باشد به احتمال قوي ديگر هيچ گاه نمي رود.

وي در اين باره اضافه كرد: اما در مورد همكارانم اين موضوع را با صراحت مي‌گويم كه كساني كه براي فيلمسازي به خارج از كشور مي‌روند انگيزه هاي مختلفي دارند كه هيچ گاه از آنها مالي و صرف كسب ثروت نيست يعني با محاسبات من جور در نمي آيد.

تهيه كننده سريال "ساخت ايران" ادامه داد: استرس شديد، مسئوليت سنگين در قبال جان و مال تك‌ تك افراد گروه، جلب اعتماد تيم غير ايراني، پيچيده بودن اخذ مجوزها و روشهاي فيلمسازي در كشورهاي مختلف،‌ايجاد هماهنگي بين فرهنگهاي متفاوت عوامل ايراني و غير ايراني، احتمال توقف كار و هزينه زياد تعطيلي روزانه پروژه در خارج از كشور و خطرات و تهديدات بسيار در زمينه هاي مختلف از ويژگيهاي تهيه كنندگي يك پروژه در خارج از كشور است.

وي همچنين در خصوص كار تهيه كنندگي پروژه هاي سينمايي گفت: تهيه كنندگي جدا از وظايف فرهنگي و محتوايي و.. در بخش مالي از نظر من يعني اينكه بتوانيم با يك بودجه نرمال امكانات بهتري را براي گروه فراهم كنيم براي مثال اگر بودجه حكم مي‌كند كه براي گروه هتل 2 ستاره بگيريم بهتر است با همان بودجه هتل 4 ستاره تهيه كنيم چرا كه در روحيه گروه و در نتيجه كيفيت كار تاثيرگذار خواهد بود.

وي تصريح كرد: اگر غير از اين باشد ديگر نام او به جاي تهيه كننده، مديرمالي خواهد بود.

تهيه كننده فيلم سينمايي "خاك و مرجان" اظهار داشت: افرادي كه تخصص فيلمسازي در خارج از كشور را دارند طي سالها فيلم سازي ياد گرفته اند كه برآوردهاي معقول و منطقي براي ساخت آثارشان داشته باشند مثلا بسته به نوع فيلمي كه قرار است در خارج از كشور ساخته شود اگر تيم كاري حرفه اي با هم همراه باشند به طور قطع هزينه‌اي هدر نخواهد شد.

وي ادامه داد: به اعتقاد من هزينه و برآورد ساخت يك فيلم در خارج از كشور از ساخت يك فيلم در شهرستان بيشتر نخواهد شد گرچه اين نظر شخصي من است اما تجربه اين موضوع را به وضوح ثابت كرده است.

"پروين حسيني" در ادامه با اشاره به طرح سريال "ساخت ايران" گفت: وقتي طرح ساخت ايران را در سال حمايت از توليد ملي و در ميان بمباران شبكه‌هاي ماهواره‌اي با مسئولان فرهنگي مطرح كرديم و در نهايت ناباوري به ما گفتند در حال حاضر نيازي به ساخت چنين موضوعاتي نيست اما ما براساس زندگي در بدنه‌ي جامعه ساخت چنين سريالي را نياز داشتيم و با تلاش و امكانات بخش خصوصي سريالي بسازيم كه اولا خوش آب و رنگ تر از سريالهاي امريكايي جنوبي باشد دوماً محتوايش در تحكيم دوستيها، موضوعات اخلاقي و وطن پرستي باشد سوما تماشاي سريال براي مردم باورپذير و لذت بخش باشد.

وي عنوان كرد: متاسفانه فيلم و سريال‌هايي كه امروز از شبكه‌هاي ماهواره اي پخش مي‌شود به دور از شئونات اخلاقي، مباني اسلام و فرهنگ خانواده است.

 تهیه کننده فیلم سینمایی "سکوت" گفت:  ما و دوستانمان با تحقیق، مشورت  و گفتگو متوجه شديم اگر سریال آب و رنگ برداشته باشد و از محتوای  ایرانی نیز برخوردار باشد به احتمال قوی بخشی از مخاطب شبکه های ماهواره ای را جذب خواهیم کرد و شاید کمتر شاهد  تماشای پنهانی ماهواری از سوی  یکی از اعضاء خانواده باشیم.
 
 وی بیان کرد: این جریان انگیزه سریال " ساخت ایران" بود که در نهایت کار با سختی و مشکلات فراوان طراحی و ساخته شد، مضاف بر اینکه ساخت چنین سریالی برای بخش خصوصی و همچنین بدون هیچ کمک دولتی بسیاری  سنگین بود اما در نهایت به یاری خدا " ساخت ایران" با دو تهیه کننده و طراحی تولید بسیاری پیچیده در سه کشور و حضور چندین سوپر استار  ایرانی و خارجی ساخته شد.
 
" پروین حسینی" در پاسخ  به اینکه چقدر انگیزه شخصی خودش به عنوان  تهیه کننده برای فیلم سازی در خارج از کشور دخیل است گفت: ترجیح می دهم برای ساخت فیلم به خارج از کشور نروم و اگر هم شرایط ساخت آن در خارج از مرزها فراهم شده  گاهی به دلیل نبود قبول فردی برای اتمام پروژه بوده است.
 
وی تصریح کرد: سال گذشته سه فیلم در خصوص افغانستان ساخته شد که فیلم برداری آن در لبنان و جاهای دیگر صورت گرفته بود و تنها گروهی که در بدترین شرایط برای اتمام پروژه به افغانستان سفر کرد ما بودیم زیرا کسی حاضر نیست در آن  شرایط بحرانی و خطرناک به افغانستان برای ساخت یک فیلم برود اما پس از طراحی ساخت خاک و مرجان به این نتیجه رسیدیم که فیلم باید در آنجا ساخته شود تا جغرافیایی باور پذیر داشته باشد و به دلیل برخورداری از قصه جذاب ویژه همچنین بیان زیبای حرف مشترک بین ما و فارسی زبانان فرصت خوبی برای رسیدن به این بود تا فرهنگ مهربانی مسلمانان را با یک زبان مشترک به همگان نشان دهیم به خصوص اینکه با حضور نیروهای آمریکایی و اروپایی تهران کشور توانای برقراری ارتباط با افراد مختلف را پیدا می کند.
 
وی تصریح کرد: اما ساخت آن در ایران به هیچ وجه برای مخاطب باورپذیر نبود زیرا پایه قصه براساس فرهنگ و آداب و رسوم آنهاست.
 
وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا  فقط به دلیل اینکه اکثر فیلمسازان ساخت فیلم در خارج از کشور را قبول نمیکنند  او این موضوع را قبول کرده یا انگیزه  شخصی اش نیز در این رویداد موثر بوده است، گفت: درباره سریال " ساخت ایران" انگیزه و دلایل شخصی برای کار داشتم ولی برای این ساخت فیلم در افغانستان وظیفه فرهنگی دلیلی اصلی بود گاهی وقتی  طرح خوبی به همراه دلایل مهم فرهنگی  به شما پیشنهاد می شود،کوتاهی و اصطلاحا جا زدن به دلیل سختی کار، جایز نیست.
 
 تهیه کننده سریال " لطفا دور نزنیم" در پاسخ به اینکه چرا فیلمسازان غربی کمتر در ایران  ساخته اند اظهار داشت: ما کشوری با نام جمهوری اسلامی ایران هستیم و به هر  حال تبلیغات گسترده برضد ما و ایجاد توهم فضای تروریستی  بر ما خارج از کشور حاکم است.
 
وی عنوان کرد: درگذشته عده خیلی زیادی در جهان ایران را نمی شناختند اما  امروز  با توجه به رفتار ما مقاومت دفاع از حقوق عزت نفس ایرانیان در مواقعی موجب تحسین و احترام به ایرانیان شده و متاسفانه در خیلی  از کشورها با وجود شناخت کمتر کاملا بر عکس است.
 
وی بیان کرد: به طوری طبیعی با چنین وصفی آنها کمتر تمایل به حضور در ایران از خودن شان دهند ظاهرا قوانین ما برای ویزا و مجوزهای فیلمسازی نیز محدودیتهایی را برای خارجی ها در نظر گرفته است.
 
 تهیه کننده سریال تلویزیونی "دارا و ندار" تصریح کرد: من بر این باورم که همچنان باید با برقراری ارتباط با دنیا، ایران را به جهان معرفی کنیم و  چه ابزاری بهتر از فرهنگ و هنر برای ترسیم ایران اسلامی و ایرانیان، و کوتاهی  در این مسیر، آنها نمی تواند کشورمان را به درستی   بشناسند.
 
 " پروین حسینی" همچنین در خصوص ضرورت ساخت فیلم سینمایی " رویای مارسل" در کشور برزیل عنوان کرد: در برزیل شرایط کاری سخت است 20 ساعت پرواز برای گروه و باقی مسائل وجود دارد اما اگر بحث بستر مناسب برای پرداخت به مقایسه سبک زندگی ایرانی اسلامی ما و آنها، انتقال مفاهیم فرهنگی و اخلاقی، برقراری ارتباط اجتماعی و حضور ایران در جام جهانی فوتبال را در  نظر بگیریم متوجه ضرورت ساخت این فیلم در برزیل می شوید زیرا فرصت بسیار خوبی  برای بهتر و بیشتر  دیده شده فیلم است.
 
 این تهیه کننده به مرتبط بودن رویای مارسل به فیلم سینمایی " اخلاقتو خوب کن" اشاره کرد و ادامه داد: این فیلم تاکید بر روی اخلاقیات است به گونه ای که باید بگویم " اخلاقتو خوب کن" 2 در راه است با   این تفاوت که " اخلاقتو خوب کن" مفاهیم و مضامین داخلی داشت.
 
 وی تصریح کرد: اما این فیلم حرف مشترک با دیگر افراد حتی خارج از مرزها دارد و تمامی تلاشمان برای اکران همزمان این فیلم در برزیل و  ایران است.
 
وی در خصوص پیام این فیلم اظهار داشت:  این فیلم  زندگی خارج از مرزها به این صورت نیست که بی بند و باری رواج شدید داشته باشد موضوع فیلم به خانواده  ای مربوط است به مقایسه دختری که  خانواده خارج از چهارچوب اخلاقیات عمل می کند و در مقابل با یک  خانواده ایرانی که برای مدتی در آن کشور اقامت  گزیده اند و این مقایسه در تمام طول فیلم به چشم می خورد.
 
پروین حسینی اظهار داشت: برا ایجاد همدلی با یک عده سفری به برزیل خواهیم داشت زیرا برای ساخت این فیلم، مثل همیشه از بودجه دولتی خبری نیست گرچه به دلیل تعادل هزینه  تفاوتی هم نمیکند بودجه متعلق به بخش خصوصی با دولتی است و یا اینکه با سرمایه شخصی خودم این پروژه ساخته شود.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: شنیده ام که در کشوری شرقی در همه جلسات 3 نفر به عنوان مدیر شرکت می کنند مدیر فعلی، مدیر قبلی و کسی که بعدها جای مدیر فعلی را می گیرد یکی از آرزوهایم این است که در همه امور، کارها به افراد متخصص و کارشناس سپرده شود  به خصوص در عرصه سینما و تلویزیون که با روح و فرهنگ مردم ارتباط دارد.


گفتگو از منا شمسایی


انتهاي پيام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار