دبیر انجمن علمی جراحان زانو گفت: ناهنجاری های اندام های تهتانی با مدل های کامپیوتری سه بعدی به راحتی قابل درمان است.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛  سهیل مهدی پور، دبیر انجمن علمی جراحان زانو در حاشیه بيست و يكمين کنگره انجمن جراحان ارتوپدی گفت: یکی از جدیدترین دستاوردهایی در زمینه اصلاح ناهنجاری های اندام تهتانی با مدل سازی کامپیوتری قابل درمان است و آن چیزی که امروزه در پزشکی ارتوپدی جاری است، استفاده از تصاویر 3 بعدی برای  ارزیابی بیماران است.

وی عنوان کرد: این تصاویر گاها باعث اشتباه  به هنگام برداشت پزشک از دفورمیتی اندام بیمار است که مشکلات خود را دارد.

وی افزود: با توجه به  پیشرفت در علوم کامپيوتری و ایجاد دستگاه سطح 3 بعدی با استفاده از  پروتکل هایی از اندام های تهتانی بیمار، تصاویر 3 بعدی به دست آورده و شاخص های این تصاویر را تعریف خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود:  تعریف شاخص های انحراف توسط گروهی متشکل از  مهندسان بیومکانیک ایرانی، رادیولوژی و ارتوپدی  صورت می گیرد.

مهدی پور تصریح کرد: برهمین اساس گروهی متشکل از مهندسان بیو مکانیک ایرانی رادیولوژی و ارتوپدی تشکیل داده ایم و در فضای مجاری جراحی اصلاحی را براساس نظر پزشک معالج بر روی کامپیوتر اجرا و پس از اطمینان  ابزارهای کمکی را طراحی میکنیم.

وی گفت: تاکنون از اردیبهشت ماه شش مورد با موفقیت صورت گرفته که در این صورت دقت در این طرح به صورت میلیمتری و درجه ای است.


چالشها را بررسی خواهیم کرد
حمید رضا اصلانی، دبیر بیست و یکمین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی در جمع خبرنگاران گفت: در بیست و یکمین کنگره جراحان ارتوپدی با پانزده سخنران از نه  کشور دنیا ازجمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، هند، ترکیه، اتریش، آلمان، استرالیا از متخصصین و جراحان ارتوپدی حضور دارند.

 وی گفت:  این کنگره در شش بخش  فوق تخصصی لگن، مفصل ران، جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب های ورزشی در قالب پوستر ارائه خواهد شد، همچنین در این کنگره دوازده پنل با موضوعات در رشته های ارتوپدی صورت می گیرد.

 وی افزود: هدف از برگزاری این کنگره چالش های ارتوپدی در دهه اول قرن بیست ویکم در زمینه درمان بیماران شکستگی ها،  تعویض مفصل ران، جراحی های دست، انواع جراحی های شانه و ران، پا و مچ پا،تومورهای اسکلتی عضلانی بررسی خواهد شد.

 وی همچنین گفت: در این کنگره مجمع عمومی برگزار و انتخاب اعضا هیات مدیره جدید انجمن و مسائل صنفی و قانونی مبتلا به پزشکان و جراح ارتوپدی مورد توجه قرار میگیرد، همچنین حدود هفتصد هزار نفر در این کنگره حضور دارند.

عمده ترین جراحی های ارتوپدی ناشی از حوادث هستند
نور بخش، رئیس انجمن ارتوپدی افزود: از جمله مشکلات در زمینه ارتوپدی این است که تعداد اعظمی از بیماران تروماها هستند و با توجه به اینکه آمار تصادفات قابل قبول نیست و افزایش داده است.

وی گفت: البته تصادفات به عوامل مختلفی از  جمله جاده ها،مسائل فنی خودرو، فرهنگ رانندگی و عوامل انسانی بستگی دارد که حدود چهار برابر مجروحین حوادث هستند و همکاران ارتوپدی را درگیر می کند.

وی افزود: از جمله رعایت اصولی برای کاهش تصادفات می توان از مسائل پیشگیری کرد تا وضعیت بهبود یابد.

 اخیرا بیماری هایی مادرزادی ارتوپدی کمتر شده است

وی افزود: بیماری های مادرزادی در درجه دوم مسائل بیماری های ارتوپدی قرار می گیرد که قابل پیشگیری هستند.

وی خاطر نشان کرد:درمان بیماری های مادرزادی ارتوپدی اخیرا کمتر شده زیرا به محض متوجه شدن والدین و پزشک در همان دوران نوزادی حتی با یک گچ گیری ساده هم قابل درمان است.

 وی خاطر نشان کرد: بیماری در رفتگی مادرزادی آماری به اندازه یک در هزار شده است که حتی با کوچکترین نکات مانند عدم استفاده از  قنداق و یا پوشك شدن نوزاد و درمان اینها می تواند از خیلی  اعمال جراحی هایی که در بزرگسالی ممکن است با عدم موفقیت مواجه شود جلوگیری کند.

 امید به زندگی در ایران 16 سال افزایش یافته است

وی همچنین گفت: تدابیر بهداشتی و درمانی باید در سنین جوانی اندیشیده شود تا بیماری های ارتوپدی در سالمندی  کمتر دیده شود.

وی خاطر نشان کرد:از آنجاییکه امید به زندگی از ابتدای انقلاب در ایران 16 سال افزایش یافته است و این موضوع در افزایش بیماری های سالمندان بی تاثیر نیست.

وی عنوان کرد: به کار گیری ورزش روزانه مستمر و تغذیه حاوی املاح و پروتئین لازم از پوکی استخوان جلوگیری میکند، همچنین افزایش وزن خود عاملی موثر در بیماری هایی است که استخوان را درگیر می کند./ح

 







 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار