رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت با گله مندی از اینکه مشکلات روانی سالمندان در جامعه مورد غفلت قرار گرفته گفت: افسردگی در راس اختلالات روانی سالمندان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران دکتر عباس علی ناصحی رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت امروز 22 مهر در نشست خبری روز جهانی سلامت روان گفت: ما در حال حاضر در حال گذر به سمت جمعیت سالمندی به دلیل پیشرفت های پزشکی و کاهش موالید هستیم که همین موضوع باعث شده که امید به زندگی در کشور ما نسبت به دو سه دهه اخیر افزایش پیدا کند
 
یکی از مسائل مهم در دوران سالمندی بهداشت و روان است به طوری که مشکلات جسمی سالمندان قابل توجه است ولی مشکلات روانی در اغلب موارد مورد غفلت قرار می گیرد که به علت عدم مراجعه می باشد.
 
وی ادامه داد: باید توجه داشت که سالمندی بیماری نیست بلکه  مرحله ای از چرخه ی زندگی طبیعی است  این باوری که سالمندی با مشکلات جسمی همراه است درست نیست بلکه نوع نگرش فرد سالمند نسبت به دوران سالمندی خود می تواند نقش موثری در زندگی او داشته باشد .
 
ناصحی افزود:  اختلالات روان پزشکی در افراد سالمند به خصوص افسردگی شایع است و آمار نشان می دهد که 25 درصد سالمندان دچار اختلالات روانی هستند که در راس آن افسردگی و بعد از آن آلزایمر قرار دارد  .

اضطراب و اختلالات خواب از مشکلات شایع دوران سالمندی
 
ناصحی با بیان اینکه ، اضطراب ، بی قراری ، کاهش اعتماد به نفس ، اختلالات خواب ، از دیگر مشکلات دوران سالمندی است تصریح کرد: برخی از افراد سالمند برای اینکه برخی از مشکلات جسمی را خود را تسکین دهند به سمت مصرف مواد مخدر و الکل می روند همچنین به خاطر  بیماری های زیادی که به آن مبتلا هستند داروهای متعددی مصرف می کنند که همین داروها می تواند عوارض زیادی بر روی آن ها داشته باشد ..
 
ناصحی با بیان  اینکه چه اقداماتی انجام دهیم که سالمندان مشکلات کم تری را تجربه کنند تاکید کرد: انجام فعالیت های ذهنی ، برقراری ارتباطات اجتماعی ، فعالیت جسمی  و انجام فعالیت های تفریحی می تواند به سلامتی سالمندان کمک شایانی کند .
 
وی در خصوص سیاست گذاری در حیطه ی سلامت روان سالمندان خاطر نشان کرد: ارائه خدمات سلامت روان در دسترس بودن این خدمات ، پوشش بیمه ای مناسب، ایجاد تسهیلات رفاهی، امکان ایجاد اشتغال برای سالمندان بعد از بازنشستگی ، فراهم کردن مسکن مناسب، رسیدگی به وضعیت آسایشگاه ها می تواند در ارتقای سلامت سالمندان نقش موثری داشته باشد.
 
سر ناسازگاری بیمه ها با بیماری های اختلال روان

 
رئیس اداره سلامت روان با اشاره به اینکه  دلیل اینکه  اکثریت مردم یعنی 82 درصد نسبت به کسانی که دچار اختلالات روانی هستند مراجعه نمی کنند گفت: اطلاع نداشتن خود فرد از مشکل اختلال روانی 2 تصور غلط در خصوص بهبود خود به خودی بیماریشان ، اهمیت ندادن به بیماری ، نگرانی از انگ بیماری روانی  و هزینه از جمله مواردی هستند که باعث می شود یبماران دچار اختلالات روانی برای درمان مراجعه نکنند.
 
رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت  با بیان اینکه میانگین روزهای بستری یک بیمار روان پزشکی 11.3 روز  در بخش روان پزشکی و میانگین روزهای بستری همین بیمار به دلیل مشکلات جسمی 4.2 روز در بیمارستان است گفت: بیمار مبتلا به اختلالات روانی بیشتر از افرادی که اختلال روانی ندارند نیاز به درمان بیماری های جسمی دارند در واقع  بیماران مبتلا به اختلالات روانی از پوشش بیمه ای خوبی برخوردار نیستند  به طوری که آمار نشان می دهد تنها چهل و پنج درصد بیماران به طور کامل برای خدمات سرپایی و 40 درصد نیز به طور کامل برای  خدمات بستری از بیمه استفاده می کنند همچنین اکثریت به اتفاق بیمه ها مسائلی همچون مشاوره و روان درمانی را تحت پوشش قرار نمی دهند که خود این امر نیز مشکل دیگری برای بیماران دچار اختلالات روانی است.
 
هشدار نسبت به افزایش آمار اعتیاد درزنان

وی در بخش دیگری از سخنان خود به داروهای روان گردان اشاره و اظهار کرد: ماهواره  و آرایش زنانه باشگاه بدن سازی از جمله مواردی هستند که  ترویج دهنده مصرف مواد مخدر به خصوص مواد مدر صنعتی هستند به طوری که طبق آمار شیوع مصرف مواد مخدر در رنج سنی 15 تا 64 سال  2.65 درصد است  یعنی چیزی حدود یک میلیون و سیصد هزار نفر که  نکته مهم این است که میزان مصرف این مواد محرک صنعتی در خانه ها شیوع بیشتری پیدا کرده است  به طوری که از دو تا سه درصد اعتیاد در خانم ها به ده درصد رسیده است که علت اصلی این افزایش اعتیاد هم لاغری و افزایش اعتماد به نفس است .
 
برنامه های وزارت بهداشت برای افزایش تخت های روان پزشکی
 
وی در خصوص تخت های روان پزشکی هم عنوان کرد:  در حال حاضر هفت هزار و پانصد تخت روان پزشکی در کشور داریم که بر اساس پیش بینی وزارت بهداشت باید تا پایان سال 93 به هزار و صدو پنجاه تخت برسد به همین منظور برای جبران این کمبود برنامه هایی را تدوین کردیم که از جمله آن این است به دانشگاه ها ابلاغ شده که هیچ بیمارستانی بدون داشتن بخش روان پزشکی حق تاسیس ندارد همچنین ده درصد تخت های بیمارستان ها باید به تخت های روان پزشکی اختصاص پیدا کند و به جای ساخت بیمارستان های تک تخصصی روان پزشکی بخش روان پزشکی در بیمارستان ها ایجاد کنیم .
 
وی خاطرنشا ن کرد: البته این روند به دلیل کمبود اعتبارات به کندی پیش می رود  همچنین برخی از روسای دانشگاه ها به دلیل پر هزینه بودن بخش روان پزشکی و سود ده نبودن این بخش تمایلی برای ایجاد چنین بخش هایی ندارند./ع2
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار