مذاکرات ايران و گروه 1 + 5 به مدت دو روز (15 و 16 اكتبر 2013) در "كاخ ملل ژنو" (United Nations Office at Geneva) سوئيس برگزار مي‌شود و شهر ژنو برای چهارمین بار میزبانی مذاکرات ایران و پنج بعلاوه یک را عهده دار خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ مذاکرات ايران و گروه 1 + 5 به مدت دو روز (15 و 16 اكتبر 2013) در "كاخ ملل ژنو" (United Nations Office at Geneva) سوئيس برگزار مي‌شود.

*** ايران در ژنو 2: چشم‌انداز داخلي

نيمه اكتبر امسال، تبادلات و رايزني‌هاي هيئت ايراني با گروه 5+1 در سطح وزير امورخارجه و معاونان وي ادامه پيدا مي‌کند. مقامات کشورمان ظهر دوشنبه درصدر هیأت بلندپایه سیاسی، فنی و حقوقی با پرواز اختصاصی از فرودگاه مهرآباد تهران عازم شهر ژنو شدند تا در دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 شرکت کنند.

مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 را در این سفر «سیدعباس عراقچی» و «مجید تخت روانچی» معاونین حقوقی و بین‌المللی اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه، «حمید بعیدی نژاد» مدیرکل سیاسی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه، «داود محمدنیا» مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و «محمد امیری» مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی همراهی می‌کنند.

هیاتی رسانه‌ای متشکل از خبرنگاران، عکاسان و فیلمبرداران رسانه‌های داخلی نیز همراه رییس دستگاه دیپلماسی ایران راهی سوئیس شده‌اند تا آخرین اخبار و تحولات مرتبط با موضوع هسته‌ای ایران و مذاکرات دو طرف را برای مردم کشورمان منعکس کنند.

قرار است در حاشيه مذاکرات ژنو كه از ساعت 9:30 روز صبح سه‌شنبه به وقت ژنو (12 ظهر به وقت تهران) در ساختمان سازمان ملل در ژنو آغاز می‌شود، ديدارها و گفتگوهاي دوجانبه‌اي نيز بين طرفين صورت گيرد.

*** اولويت‌هاي هيئت ايراني: "دست پر مي‌رويم"

از اصول مهمي كه دكتر روحاني رئيس جمهور ايران، در راهبرد مسئله هسته‌اي همواره از آن سخن گفته‌اند، جدول زمان‌بندي دقيق در اين مذاكرات است.

اهميت "زمان" در ديپلماسي هسته‌اي دولت يازدهم، بر طرف غربي پوشيده نيست اما در عين حال اين تأكيد، دليل نمي‌شود تا امر بر طرف غربي مشتبه شود كه مي‌توانند تحت فشارهاي ناشي از تحريم‌هاي بين‌المللي، مسائلي را به ايران تحميل كنند.

در نتيجه مسئوليت مهم و حساس هيئت ايراني،‌ مخصوصاً دكتر محمدجواد ظريف در گفتگوهاي سه شنبه و چهارشنبه روشن مي‌شود. در اصل، تجربه و مهارت هيئت ايراني است كه تعيين مي‌كند در ماه‌هاي آينده (سه الي شش ماه) چه امتيازي "مثبت" و چه امتيازي "منفي" تلقّي مي‌گردد.

اعلام حمایت رهبر معظم انقلاب، رئيس و نمایندگان مجلس و همچنين علمای دینی از دیپلماسی دولت، در این مرحله حساس، بسيار مفید است.

علاوه بر اين، خوش‌بيني ملت ايران به ديپلماسي دولت در دفاع از منافع ملّي‌شان ميزان موفقيت آنان را افزايش خواهد داد. يكي از اميدهايي كه از سوي مردم ايران وجود دارد، لغو تحريم‌هاي ناعادلانه از سوي غرب است. بدين منظور طرف ايراني در اجلاس ژنو 2 قصد دارد ليستي از تحريم‌هايي كه انتظار مي‌رود لغو كنند را تهيه كرده و در اختيار طرف مقابل بگذارد.

اگر آنچه كه مقامات حاضر در نهمين دور اجلاس ژنو 2 لفظاً از ايران مطالبه مي كنند، با آنچه كه حقيقتاً در سر دارند، يكي است، به نظر مي‌رسد پيروزي 5+1 در اين بازي، تضمين هزارباره اين اصل باشد كه برنامه‌هاي هسته‌اي ايران در گذشته و حال، به سمت اهداف نظامي منحرف نبوده و در آينده نيز منحرف نخواهد شد.

*** 5+1 در ژنو 2: نمايندگان هر يك از كشورها

اگر دو طرف مذاكره‌كننده را كنار بگذاريم، حصول توافق احتمالي و انجام گفتگوهاي سازنده ميان ايران و 5+1 كه نهايتاً به حل مسئله هسته‌اي ايران خواهد انجاميد، خبر بدي براي صهيونيست‌ها و برخي سران عرب خواهد بود. كشورهايي نظير عربستان، قطر و امارات متحده عربي نگرانند كه از عادي شدن روابط ايران و غرب ضرر كنند. لذا مشتاقند فضاي گفتگوها با هر بهانه‌اي به بي‌اعتمادي و تنش آلوده شود!

مانند روال دفعات گذشته، "كاترين اشتون" (Catherine Ashton) مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با معاونت و همراهي "هلگا اشمید" (Helga Schmid)، سرپرستي تيم آمريكايي- اروپايي را بر عهده دارد.

آمريكا:

پرتعدادترين عضو 5+1 در اين دور از مذاكرات ژنو، آمريكاست.

به ترتيب سمت، "وندي شرمن" (WendyRuthSherman) معاون سياسي وزارت خارجه آمريكا، "جيم تيمبي" مشاور ارشد وزارت خارجه آمريكا در امور خلع سلاح، "ريچارد نيفيو" مشاور وزارت خارجه در امور تحريم‌هاي ايران، "پونيت تالوار" مدير ارشد امور خليج فارس، "آدام زوبين" رییس دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا و مسئول اجرای تحریم‌ها علیه ایران، مجموعاً نمايندگي واشنگتن را بر عهده دارند.

"باراك اوباما" رئيس جمهور آمريكا اكنون در دور پاياني رياست جمهوري به سر مي‌برد و حزب مخالف وي، از استقلال عمل، قدرت و نفوذ بالايي در سياست خارجي ايالات متحده برخوردار شده‌اند.

صاحبنظران معتقدند تعطيلي دولت فدرال آمريكا (از روز دوشنبه 30 سپتامبر 2013) سايه سنگين خود را از هم‌اكنون بر انتخابات آتي آمريكا افكنده است. طرف آمريكايي، به عنوان يكي از مهم‌ترين اعضاي 5+1 در شرايطي در كنفرانس ژنو حاضر شده كه آسیب پذیری باراک اوباما در برابر منتقدانش بسیار بیشتر از قبل شده است. نشانه‌اش هم وضع تحريم‌هاي اخير صنعت نفت ايران توسط تندروهاي كاخ سفيد است. لذا اگر مذاكرات ژنو با ايران، به نتيجه برسد، دولت اوباما مي‌تواند تا حدودي بر گروه‌هاي فشار سياسي غلبه كند. در حقيقت، دولت اوباما، براي اينكه بتواند سرپا بماند، به توافق با ايران نياز مبرم دارد.

از اين رو، پيش از برگزاري نشست سه شنبه، جان كري، جلسه‌اي با كاترين اشتون در لندن ترتيب داد تا درباره موضوعات پيش‌رو با يكديگر تبادل نظر كنند و هماهنگ‌تر در برابر دولتمردان ايراني ظاهر شوند. سپس وزارت امورخارجه آمريكا اين نشست را "مثمرثمر" خواند.

انگليس:

"سايمون گس" (Simon Gass) سفير اسبق انگليس در تهران، نمايندگي لندن را بر عهده دارد.

روسيه:

"سرگئی ریابکوف" (Sergey Riabokobylko) معاون وزير خارجه، نمايندگي روسيه را بر عهده دارد.

چين:

تنها تغيير در تيم 5+1 نسبت به دورهاي گذشته، تيم چيني است كه احتمالاً " وانگ مین" نماينده سابق چين در سازمان ملل متحد را بر اين مأموريت گماشته‌اند.

فرانسه:

"ژاک اودیبر" (Jacques Audibert) مديركل وزارت خارجه فرانسه، به عنوان نماينده پاريس حاضر خواهد شد.

آلمان:

"هانس دیتر لوکاس" (Hans-Dieter Lucas) از مقامات ارشد وزارت خارجه آلمان، نماينده برلين است.

*** نتيجه مذاكرات امروز و فردا، به "روراست بودن طرف غربي" بستگي دارد

در حال حاضر غرب به خوبي مي‌داند كه بدون ايران، هيچ مشكلي در خاورميانه حل نمي‌شود. پس مي‌تواند از فرصت پيش آمده براي نزديكي به ايران، به عنوان ابرقدرت منطقه‌اي استفاده كند. براي به گردش درآوردن چرخ اين ارتباط، بزرگترين سنگي كه به دست خود غربي‌ها بر اين مسير انداخته شده، برنامه صلح‌آميز هسته‌اي ايران است، پس اراده خود آن‌هاست كه آيا بخواهند هرچه سريع‌تر اين سنگ را از سرراه بردارند يا خير.

آنچه مسلم است اينكه نبايد روح گفتگوها، پشت ميله‌هاي مذاكره زنداني شود و طبق گفته دكتر ظريف، "مذاكره، به جاي وسيله، تبديل به هدف شود." هوشمندي دولت آنجا مشخص مي‌شود كه بتوانند خط قرمزهاي موجود (تعليق غني‌سازي حتي براي يك روز+ انتقال اورانيوم 20% به خارج از كشور) را در استراتژي هيئت آمريكايي- اروپايي نهادينه كنند.

*** آيا "ديالوگ تهران- واشنگتن" دوباره تب بازار حاشيه را داغ خواهد كرد؟

تنها حدود يك ماه از شصت و هشتمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك مي‌گذرد. اجلاسي جهاني با حضور رؤساي جمهور كشورهاي دنيا كه به جرأت مي‌توان گفت حاشيه‌هايي پررنگ‌تر از متن با خود به همراه داشت.

يكي از اين حواشي بي‌سابقه از زمان انقلاب اسلامي ايران، بازار داغ "ژورناليستي" در ديدار دكتر ظريف، با جان كري وزير امورخارجه آمريكا و همچنين تماس تلفني دكتر روحاني با اوباما بود.

دكتر عباس عراقچي، معاون وزيرخارجه پيش از سفر به ژنو، احتمال مذاكره با هر شش عضو 5+1 (از جمله آمريكا و انگليس) در مذاكرات را اعلام كردند و گفتگو با طرف آمريكايي را امري معمول و قابل پيش‌بيني خواندند.

دكتر صادق خرازي، وزير خارجه اسبق ايران در مصاحبه با شبكه خبري العالم، در رابطه با نشست 5+1 ژنو اعلام كردند: وزير خارجه ايران، از اختيارات كامل و كافي براي ايجاد تفاهم منطقي و مبتني بر قاعده برخوردار است.

از همين رو، دور از انتظار نيست اگر در حاشيه نشست ژنو و ديپلماسي عمومي، بار ديگر تب روابط دوجانبه تهران- واشنگتن داغ شود و فضاي خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي جهان را پركند...

گزارش از: طاهري/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۰:۰۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۲
دعا میکنم مشکل حل بشه
آخرین اخبار