استان يزد كه تا يكي دو روز گذشته همچنان در تابستاني گرم به سر مي برد، اين روزها مي رود تا كم كم وارد فصل پاييز شود

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد 

 

در حالي كه بيش از 20 روز از فصل برگ‌ ريز پاييز مي گذرد و هوا كم كم در بسياري از نقاط كشور رو به سردي مي رود، يزد تا دو روز پيش همچنان گرم و آفتابي و تابستاني بود.

در حالي كه خبر از نشستن برف بر خيابانها و معابر اردبيل و گيلان و مناطقي از مازندران و تبريز به ميان مي رسد، يا بارش بارانهاي پاييزي و كاهش دما در پايتخت و بسياري از شهرهاي ديگر، يزد همچنان در تابستان باقي مانده و خيال بيرون آمدن نداشت.

يزد در تمام 20 روز اول پاييز، در روزها دمايي بيش از 35 درجه را تجربه كرد و شبها با تفاوت محسوس دما به 18 درجه سانتيگراد مي رسيد اما صبح ها با طلوع خورشيد عالم افروز، روز از نو و گرما از نو از سر گرفته مي شد.

اما از دو روز گذشته وضعيت هوا در يزد كم كم به سمت پاييزي شدن مي رود به نحوي كه ميانگين دماي هوا حدود 10 درجه كاهش پيدا كرده و اين كاهش دما شبها محسوس تر است.

يزد در اين فصل از سال به قول يزدي ها، خاكستان مي شود و گرد و غبار و وزش بادهاي غبار آلود در اين روزها كم كم آغاز مي شود.

اما در اين روزها مردم يزد در يك روز مي توانند چهار فصل را تجربه كنند به نحوي كه صبح‌ها از اوايل صبح تا حدود ساعت 10 هوا كاملا بهاري است اما از ساعت 10 به تا 14، با بالا آمدن خورشيد، هوا گرم و تابستاني مي شود به نحوي كه فعاليت كولرها در اغلب خانه ها و ادارات آغاز مي شود.

عصرهاي يزد اما اين روزها بيشتر حال و هواي پاييز دارد و اما شب كه از نيمه مي گذرد، كاهش شديد دما به يزد چهره اي زمستاني مي دهد.

همين ويژگي آب و هوايي يزد در اين روزهاست كه يزد را توريست پذير مي كند و پاييز فصل پذيرش بيشترين توريستها به ويژه از كشورهاي خارجي است.

گرچه هوا به سمت پاييزي شدن مي رود، اما هنوز برگ ريزان به آن معنا، در يزد رخ نداده و پاييز رنگارنگ بيشتر در مناطق روستاهاي ييلاقي به چشم مي خورد.

اين روزها مناطقي همچون منشاد، بيداخويد، ده بالا، طزرجان، سخويد و ... كه از روستاهاي دامنه كوه هاي يزد به شمار مي روند، بيشتر حال و هواي پاييزي دارند و بارش باران در اين مناطق نيز از چند روز پيش آغاز شده است.

مردم اين مناطق حتي بخاري هاي خود را به راه انداخته اند و گويي اصلا اين روستاها هيچ نقطه مشتركي با مركز استان خود ندارند.

اما كارشناس هواشناسي استان يزد نيز در زمينه وضعيت فعلي دماي استان يزد  اظهار داشت: دماي هوا طي يكي دو روز گذشته، بين 10 تا 15 درجه به طور ميانگين كاهش پيدا كرده است.

علي دشتي افزود: در حالي كه در پايان هفته گذشته، دماي هوا در ساعات روز به طور ميانگين 35 درجه و در ساعات شب به طور ميانگين 20 درجه سانتيگراد بود، از چند روز پيش دماي هوا روند كاهشي يافته است.

وي خاطرنشان كرد: ميانگين دماي هوا در يزد طي امروز و فردا، 28 درجه سانتيگراد در گرمترين ساعات و 12 درجه سانتيگراد در سردترين ساعات خواهد بود.

دشتي، رطوبت نسبي هوا در يزد را نيز 11 درصد اعلام كرد و افزود: هوا در اغلب نقاط استان يزد ابري است اما در يزد بارشها بسيار پراكنده و حتي نامحسوس است اما در برخي روستاها، بارش هاي پاييزي به صورت رگباري آغاز شده است/س
برچسب ها: یزد ، چهار ، فضل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.