مدیرگروه جنبش‌های نوپدید دینی پژوهشکده باقرالعلوم (ع) گفت: آنچه آمار موجود تا حدود بسیاری اثبات کرده اشاره به این واقعیت است که جنبش‌های نوپدید معنوی تاکنون در مقابل معنویت و عرفان اسلامی قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، محمد حسین کیانی گفت: گروه جنبش‌های نوپدید دینی برای مواجهه و مقابله با این انحرافات طرحی را با عنوان مصاحبه با اساتید عرفان اجرا خواهد کرد.

وی ادامه داد: ضرورت اجرای طرح مصاحبه‌ها به دلیل ایجاد فضای معنویت جدید کاملاً متاثر از مدرنیته رقم خورده است. چنین معنویتی از طرق مختلف در فضای فرهنگی جامعه ایران رخنه کرده و نمودهایی از آن را می‌توان در ساحت‌های مختلف جامعه ایرانی مشاهده کرد.

مدیرگروه جنبش‌های نوپدید دینی پژوهشکده باقرالعلوم (ع) اظهار داشت: این معنویت جدید دارای ابعاد و لایه‌های گسترده و پیچیده‌ای است که شاید بارزترین و مشهودترین نمونه آن «جنبش‌های نوپدید معنوی» است. آنچه آمار موجود تا حدود بسیاری اثبات کرده اشاره به این واقعیت است که جنبش‌های نوپدید معنوی تاکنون در مقابل معنویت و عرفان اسلامی قرار گرفته‌اند.

کیانی با اشاره به سابقه این طرح عنوان کرد: طرح «مصاحبه با اساتید عرفان» در مردادماه 1392 در پژوهشکده باقرالعلوم (ع) به تصویب رسید و مقرر شد تا طرح مذکور وارد فاز اجرایی شود. در این طرح قرار است تا ناظر به مسائل فرهنگی ـ معنوی جامعه کنونی ایران و همچنین در ارتباط با مشکلات معنویت‌گرایی جدید، گفت‌وگوهایی با برجسته‌ترین اساتید عرفان اسلامی کشور صورت گیرد. این اساتید که بعد از جلسات کارشناسی در پنج استان یعنی در تهران، قم، شیراز، اصفهان و مشهد تایید و تصویب شده‌اند دارای نگاه وثیقی به مقوله فرهنگ و معنویت هستند.

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه برای هر استاد ناظر به فضای فکری و حوزه تخصص او لیستی از سئوالات پیشنهادی طراحی شده است. لیست سئوالات پیشنهادی هر استاد با عنایت به جلسات کمیته ارزیابی که به صورت جداگانه درباره هر استاد برگزار می‌شود، تکمیل و نهایی می‌شود. در واقع در این جلسات نخست مجری پروژه بعد از بیان اسم استاد و ارائه گزارشی از فعالیت و رویکرد کلان علمی وی به ارائه سئوالات اولیه استاد مورد نظر می‌پردازد. سپس اعضای جلسه به نقد و بررسی سئوالات و احیانا غنای گزارش اجمالی پرداخته و در نهایت لیست سئوالات نهایی هر استاد مشخص شده و شرایط اولیه برای انجام مصاحبه فراهم می‌شود.

کیانی تصریح کرد: در انتخاب 25 استاد تلاش شده تا هر کدام از آن‌ها ناظر به فضای فکری منحصر به فردی انتخاب شوند تا در نهایت محصول این پروژه که با عنوان «کتاب مصاحبه‌ها» منتشر خواهد شد دارای جامعیت کاملی بوده باشد و مورد استفاده تمام پروژه‌های عرفان و معنویت‌پژوهی پژوهشکده باقرالعلوم (ع) و حتی تمام دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها قرار گیرد./س

برچسب ها: قم ، جنبش ، معنوی ، پژوهش ، باقر ، علوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.